Kur’an-ı Kerim, inanan insanların sıfatları hakkında şöyle buyuruyor; “Onlar, Allah’a ve ahiret gününe inanırlar, iyiliği emreder ve kötülükten men ederler, hayırlı işlerde koşuşurlar. İşte bunlar salih insanlardandır.” ( Al-i İmran, 114).
Bir Müslüman Allah’a, kıyamete inanıyor ve marufa (güzel şeyler-ilahi değerler) emretmeyip münkerden de nehyetmiyorsa, imanında noksanlık vardır demektir. Yukarıdaki ayetin konumuna girmek için ayetteki bütün sıfatlara haiz olmalıdır.
Marufa emretmek ve münkerden nehyetmenin de bir takım yol ve üslupları vardır. En önemli üslup, amel ile marufa emretmek ve münkerden nehyetmektir. Çünkü söz kalpten çıkar, kalbe girer. Bir söz amel edilmeksizin, sadece ağızdan çıkıyorsa o sözün kalbe oturması mümkün değildir. Bir insan gıybet ehli veya israf ehli ise bu ve benzeri doğrultularda marufa emretmesi etkisiz olur.
İmam Cafer Sadık (a.s) şöyle buyuruyor; “İnsanları dillerinizden başka şeylerle davet ediniz.” Yani amellerinizle davet ediniz.
Maruf ve münker konusunda ikinci bir yöntem ise marufa emredilen ve münkerden nehyedilen kişinin haline ve konumuna dikkat etmektir. Eğer söylenecek söz karşı tarafı günahında daha da azdıracaksa, inatlaştıracaksa söylemek doğru değildir.
Marufa emretmenin ve münkerden nehyetmenin üçüncü yöntemi; tedrici olarak irşad metodunu uygulamaktır. Örneğin otuz yıldır ibadet eden bir insan, otuz yıldır alkol kullanan birisini bir anda kendisi gibi yapamaz. Böyle birisinin topluma kazandırılması ve ilahi değerlere dönmesi için, yumuşaklıkla yavaş yavaş ilahi doğruları ve gerçekleri ona söylemek gerekir.
Dördüncü üslup; yumuşaklık ve sevgi ilkesine riayet etmektir. Çünkü birisini azarlayarak marufa emretmek veya münkerden nehyetmek onu günahında inatlaştırabilir.
Beşinci metot; değerlere teşvik etmektir. İlahi ve insani değerler anlatılarak bu değerlere teşvik edilmelidir.
Altıncı metot; marufa emretmek ve münkerden nehyetmek için zemin ve ortam hazırlanmalı, zaman ve zemin iyi teşhis edilmelidir.
Hz. Hüseyin (a.s) Kerbela’da marufa emretmenin ve münkerden nehyetmenin her üç aşamasına ve üsluplarına amel etti.
Hz. İmam Ali (a.s) şöyle buyuruyor; “Gün gelirde belalar size doğru yüz çevirirse, malınızı canınızın önünde siper edin. Ama belalar tamamen sizi kuşatırsa, canınızı dininizin önünde siper edin.”
Hz. İmam Hüseyin (a.s) Aşura günü hem malını hem evlatlarını-dostlarını ve hem de canını siper etti, ama dinini ve inancını korudu ve yaşattı. Bugün sadece Ehlibeyt’in imametini kabul edenler değil, aksine bütün Müslümanlar ve insanlık âlemi Kerbela’dan dersler almalı ve o derslerin ilkesine göre yaşamalıdır. Kur’an-ı Kerim şöyle buyuruyor; “Sizden, hayra çağıran, iyiliği emredip kötülüğü men eden bir topluluk bulunsun. İşte onlar kurtuluşa erenlerdir.” ( Al-i İmran, 140).
Hz. Hüseyin (a.s) ve yaranı dönemin insanlarına, emri bil maruf ve nehyi enil münker de bulunduklarından dolayı, yukarıdaki ayete binaen kurtuluşa erenlerdendir. Hz. Hüseyin (a.s) ve yaranı kurtuluşa erenlerden olduğuna göre, Hz. Hüseyn’in karşısında yer alan Yezid ve yandaşları da helakete erenlerdendir demektir.
Bir Müslüman Allah’a, kıyamete inanıyor ve marufa (güzel şeyler-ilahi değerler) emretmeyip münkerden de nehyetmiyorsa, imanında noksanlık vardır demektir. Yukarıdaki ayetin konumuna girmek için ayetteki bütün sıfatlara haiz olmalıdır.
Marufa emretmek ve münkerden nehyetmenin de bir takım yol ve üslupları vardır. En önemli üslup, amel ile marufa emretmek ve münkerden nehyetmektir. Çünkü söz kalpten çıkar, kalbe girer. Bir söz amel edilmeksizin, sadece ağızdan çıkıyorsa o sözün kalbe oturması mümkün değildir. Bir insan gıybet ehli veya israf ehli ise bu ve benzeri doğrultularda marufa emretmesi etkisiz olur.
İmam Cafer Sadık (a.s) şöyle buyuruyor; “İnsanları dillerinizden başka şeylerle davet ediniz.” Yani amellerinizle davet ediniz.
Maruf ve münker konusunda ikinci bir yöntem ise marufa emredilen ve münkerden nehyedilen kişinin haline ve konumuna dikkat etmektir. Eğer söylenecek söz karşı tarafı günahında daha da azdıracaksa, inatlaştıracaksa söylemek doğru değildir.
Marufa emretmenin ve münkerden nehyetmenin üçüncü yöntemi; tedrici olarak irşad metodunu uygulamaktır. Örneğin otuz yıldır ibadet eden bir insan, otuz yıldır alkol kullanan birisini bir anda kendisi gibi yapamaz. Böyle birisinin topluma kazandırılması ve ilahi değerlere dönmesi için, yumuşaklıkla yavaş yavaş ilahi doğruları ve gerçekleri ona söylemek gerekir.
Dördüncü üslup; yumuşaklık ve sevgi ilkesine riayet etmektir. Çünkü birisini azarlayarak marufa emretmek veya münkerden nehyetmek onu günahında inatlaştırabilir.
Beşinci metot; değerlere teşvik etmektir. İlahi ve insani değerler anlatılarak bu değerlere teşvik edilmelidir.
Altıncı metot; marufa emretmek ve münkerden nehyetmek için zemin ve ortam hazırlanmalı, zaman ve zemin iyi teşhis edilmelidir.
Hz. Hüseyin (a.s) Kerbela’da marufa emretmenin ve münkerden nehyetmenin her üç aşamasına ve üsluplarına amel etti.
Hz. İmam Ali (a.s) şöyle buyuruyor; “Gün gelirde belalar size doğru yüz çevirirse, malınızı canınızın önünde siper edin. Ama belalar tamamen sizi kuşatırsa, canınızı dininizin önünde siper edin.”
Hz. İmam Hüseyin (a.s) Aşura günü hem malını hem evlatlarını-dostlarını ve hem de canını siper etti, ama dinini ve inancını korudu ve yaşattı. Bugün sadece Ehlibeyt’in imametini kabul edenler değil, aksine bütün Müslümanlar ve insanlık âlemi Kerbela’dan dersler almalı ve o derslerin ilkesine göre yaşamalıdır. Kur’an-ı Kerim şöyle buyuruyor; “Sizden, hayra çağıran, iyiliği emredip kötülüğü men eden bir topluluk bulunsun. İşte onlar kurtuluşa erenlerdir.” ( Al-i İmran, 140).
Hz. Hüseyin (a.s) ve yaranı dönemin insanlarına, emri bil maruf ve nehyi enil münker de bulunduklarından dolayı, yukarıdaki ayete binaen kurtuluşa erenlerdendir. Hz. Hüseyin (a.s) ve yaranı kurtuluşa erenlerden olduğuna göre, Hz. Hüseyn’in karşısında yer alan Yezid ve yandaşları da helakete erenlerdendir demektir.
Mehdi Aksu / diğer yazıları
- Eleştiri nedir ve nasıl olmalıdır? / 03.12.2012
- Maruf’a davet terk edilince değerler yozlaşır / 02.12.2012
- Hayırlı ümmetin önemli özelliği / 28.11.2012
- Marufa davet etmenin yöntemleri / 27.11.2012
- Marufa emretme ve münkerden nehyetme / 25.11.2012
- Bu mudur Ehl-i Beyt sevgisi / 22.11.2012
- İmam Hüseyin ve sünnet kavramı / 21.11.2012
- Muharrem aylarında genelde konuşulmayanlar / 20.11.2012
- İmam Hüseyin’i anlayabildik mi? / 19.11.2012
- Sönmeyen ebedi aşkın Hüseyin / 17.11.2012
- Maruf’a davet terk edilince değerler yozlaşır / 02.12.2012
- Hayırlı ümmetin önemli özelliği / 28.11.2012
- Marufa davet etmenin yöntemleri / 27.11.2012
- Marufa emretme ve münkerden nehyetme / 25.11.2012
- Bu mudur Ehl-i Beyt sevgisi / 22.11.2012
- İmam Hüseyin ve sünnet kavramı / 21.11.2012
- Muharrem aylarında genelde konuşulmayanlar / 20.11.2012
- İmam Hüseyin’i anlayabildik mi? / 19.11.2012
- Sönmeyen ebedi aşkın Hüseyin / 17.11.2012