İcma olan konularda yorum yapılmaz. Yapılsa da hükümsüzdür. Bir konuda hüküm bulanmaz ise ancak o zaman dini açıdan yorum yapılabilirliğinden bahsetmiştik.
İcma, İslam hukukuna göre, herhangi bir çağ veya dönemde yaşamış İslam bilgini ve müçtehitlerin kitap (Kur'an), Sünnet ve bazı mezheplere göre kıyasın delillerine dayanarak, şeriatın (İslami hükümlerin) konuları hakkında hüküm vermeleri veya benzer diğer hükümler arasında birleşmeleridir. (Kahraman, Abdullah (2013). "2. Bölüm: Fıkıh Usulü - Şer'î Deliller". Türcan, Talip (Ed.). İslam Hukuku. Grafiker Yayınlar)
Kameri aylar belirli mevsimlerde sabit olmayıp farklı mevsimleri dolaştığı için bu izahı benimseyen bilginler, Arapların kamerî ayların eski adlarını değiştirirken her aya tesadüf ettiği zamanın özelliğine göre isim verdiklerini, Ramazan isminin konulmasının da şiddetli sıcaklığın hüküm sürdüğü bir mevsime denk geldiğini belirtir. Bazı kaynaklar da Arapların bu isimleri tespit ederken soğuk ve sıcağın aylara göre yer değiştirdiğini bilmedikleri kaydedilmektedir. (Ramazan - TDV İslâm Ansiklopedisi". TDV İslam Ansiklopedisi)
Bu iddiaya göre Ramazan, "kuru sıcak" anlamına gelen 'rama' kökünden veya "güneşin güçlü ısısından çok fazla kızmış olan yer" manasındaki 'ramdâ' kelimesinden türediği düşünülmektedir.
Bunun nedeni, muhtemelen Ramazan orucu ibadeti ilk uygulanmaya başlandığında yaz aylarına tekabül ediyor olmasıdır.
Delil gösterdikleri Ramazan adının sonradan sıcak aylardan dolayı konması ise Kur'an'da Ramazan'ın ay olarak bizatihi vahiyle isimlendirilmesinden ötürü cevaba dahi gerek yoktur. Zira cevabımız referansı Kur'an olanlar içindir. Hz. Ömer döneminde Ramazan uygulaması ve hicri takvim uygulamasıyla resmileşmesi de demektir ki Araplarda hicri uygulamanın olduğu ve bilindiği anlamına da gelmektedir. Zira bu delilleri de malumun ilanıdır.
Tüm bu abes yorumlar, "İçtihat" ile "İcma"yı bilinçli olarak karıştırmak isteyenlerin zihinsel oyunudur. Nitekim İcma, Kuran ve sünnet dillerinden çıkan İslam bilginlerinin ittifak ettikleri yorumlara denir. Özellikle "Sarih İcma" (ifade edilen, âlimlerin tamamı tarafından açıklanan ittifaklar) konuları Kur'an ve fiili sünnet delilleri ile sabittir. Ve bu delillerinden çıkan yorum sonucunda İslam bilginlerince ittifak vardır. Namaz, oruç, zikir, zekât hac gibi ibadetlerde "İcma" vardır. Ve yorumu ve çıkan sonucu da kale gibidir.
Şu meşhur hadis ile ölçüyü belirleyelim.
Hz. Peygamber'e (aleyhissalâtu vesselâm) Necid ahâlisinden bir adam geldi. Saçları karışıktı. Kulağımıza sesinin mırıltısı geliyordu, ancak ne dediğini anlayamıyorduk. Hz. Peygamber'e (aleyhissalâtu vesselâm) iyice yaklaşınca gördük ki, İslâm'dan soruyormuş.
Hz. Peygamber (s.a.a): "Gece ve gündüzde beş vakit namaz" demişti ki adam tekrar sordu: "Bu beş dışında bir borcum var mı?"
Hz. Peygamber , "Hayır ancak istersen nafile kılarsın" dedi.
Devamla "Ramazan orucu da var" deyince adam,
"Bunun dışında oruç var mı?" diye sordu.
Hz. Peygamber "Hayır! Ancak dilersen nafile tutarsın" dedi. Hz. Peygamber ona zekâtı hatırlattı. Adam,
"Zekât dışında borcum var mı?" dedi.
Hz. Peygamber: "Hayır, ama nafile verirsen o başka!" dedi. Adam geri döndü ve giderken:
"Bunlara ilâve yapmayacağım gibi noksan da tutmayacağım" dedi.
Hz. Peygamber "Sözünde durursa kurtuluşa ermiştir" buyurdu. Veya "Sözünde durursa cennetliktir" buyurdu. (Buhârî, İman 34; Müslim, İman 8, (11); Nesâî, Sıyâm, 1, (4, 120); Ebu Dâvud, Salât 1, (391); Muvatta, Kasru's-Salât fi's-Sefer 94, (1, 175)).
- Elbise Kuramı-2 / İnsan elbisesinde saklıdır / 10.05.2024
- İCMA VE İCTİHAD / 26.10.2022
- Geylani okulunda Ehl-i Beyt ekolü / 10.08.2022
- Geylani Okulu / 29.07.2022
- Bir tasavvuf anatomisi / 22.07.2022
- Antroposen Çağı / 30.06.2022
- Holosen / Mavi Cennet / 09.06.2022
- Bir Deniz Masalı/ Günebakan Şiiri / 09.05.2022
- Sakız orucu bozar mı? -2- / 19.04.2022