Bugün Cumhurbaşkanı yemin ediyor? Bu yemin merasimi aynı zamanda Türkiye Cumhuriyeti Devleti'nin parlamenter rejimle vedalaşmasıdır.
100 yılı aşan parlamenter birikimimiz bir yana bırakılarak, nev'i şahsına münhasır "Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi" denilen Türk tipi başkanlık rejimi ilk dönem uygulamasına geçilmektedir. Veda öpücüğünden önce; AKP iktidarı sürecinde rejim değişikliğine yönelik provalar yapılmış, son hazırlık maçları Olağanüstü Hal (OHAL) Yönetiminde oynanarak finale gelinmiş; OHAL koşullarında pratik geliştirilirken yine bu koşullarda 16 Nisan 2017 Halkoylamasıyla, kerameti kendinden menkul, başkanlık sisteminin yozlaşmış bir versiyonu olan "Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi" kabul edilmiştir.
Koalisyonlara son verme gerekçesiyle yola çıkılmıştı ya? Ne gezer, koalisyonlara son vermek için sürekli koalisyona muhtaç kalınmış görüntüsü var.
Bu nedenledir ki, seçim öncesi kurulan cumhur ittifakının devam edeceğini söylemektedir Erdoğan.
24 Haziran seçimlerinin sonuçlarını değerlendirdiğimizde, sürekli koalisyonun kodlarını görmek mümkün olacaktır;
AKP, %42,56 oy oranıyla TBMM'de 295 milletvekilliği kazanırken, MHP %11,1 oy oranıyla 49 sandalye elde etti. Cumhur ittifakının Meclis'e yansıması bu.
Millet ittifakında ise, CHP %22,64 oy oranıyla 146 sandalye kazanmışken iki milletvekili kendi partilerine döndüğü için bugün itibariyle milletvekili sayısı 144'e düşmüştür. İYİ Parti, % 9,96 ile 43 milletvekilliği kazanmıştır.
Halkların Demokratik Partisi (HDP), % 11,7 oy oranıyla 67 milletvekiline sahip olmuştur.
Yasa yapmayı Meclis aritmetiğine vurduğumuzda:
Anayasanın 96.maddesine göre (16 Nisan'da değişmemiştir);
TBMM yapacağı bütün işlerinde üye tamsayısının üçte biriyle toplanır ve Anayasada başkaca bir hüküm yoksa toplantıya katılanların salt çoğunluğuyla karar verir. Ancak karar yeter sayısı hiçbir durumda üye tamsayısının dörtte birinin bir fazlasından az olamaz.
Anayasanın 75.maddesi değiştirilmiş ve TBMM üye sayısı 600 olmuştur. Buna göre salt, yani yarıdan bir fazla çoğunluk 301'dir. Üçte bir çoğunluk 200'dür. Meclis en az bu çoğunlukla toplanır ve üye tamsayısının (600) dörtte birinden (150) bir fazlası ile karar alabilir. En az 200 milletvekiliyle toplanabilen Meclis ancak 151 milletvekiliyle karar alabilecektir. Demek ki karar yeter sayısı 151'dir.
Bu rakamı AKP tek başına karşılayıp yasa yapabilirse de, muhalefet partileri Meclis'e devamsızlık yapmazlarsa Meclis çoğunluğu olan 301'e ulaşamayan AKP, diğer partilerden destek almak zorundadır.
Erdoğan yeni dönemde yeni yasalar yapılacağını ve anayasa değişikliğine de gidilebileceğini açıklamıştır. Anayasa değişikliği için TBMM üye tamsayısının üçte biri yani 200 milletvekilinin yazılı teklifte bulunması ve değişikliğin üçte iki çoğunlukla (400 milletvekili) kabulü gerekir. Bu durumda referanduma gidilmez. Beşte üç çoğunlukla (360 milletvekili) kabul edilirse referanduma gidilir.
Görülüyor ki, hal ve gidiş sürekli koalisyondur.
100 yılı aşan parlamenter birikimimiz bir yana bırakılarak, nev'i şahsına münhasır "Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi" denilen Türk tipi başkanlık rejimi ilk dönem uygulamasına geçilmektedir. Veda öpücüğünden önce; AKP iktidarı sürecinde rejim değişikliğine yönelik provalar yapılmış, son hazırlık maçları Olağanüstü Hal (OHAL) Yönetiminde oynanarak finale gelinmiş; OHAL koşullarında pratik geliştirilirken yine bu koşullarda 16 Nisan 2017 Halkoylamasıyla, kerameti kendinden menkul, başkanlık sisteminin yozlaşmış bir versiyonu olan "Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi" kabul edilmiştir.
Koalisyonlara son verme gerekçesiyle yola çıkılmıştı ya? Ne gezer, koalisyonlara son vermek için sürekli koalisyona muhtaç kalınmış görüntüsü var.
Bu nedenledir ki, seçim öncesi kurulan cumhur ittifakının devam edeceğini söylemektedir Erdoğan.
24 Haziran seçimlerinin sonuçlarını değerlendirdiğimizde, sürekli koalisyonun kodlarını görmek mümkün olacaktır;
AKP, %42,56 oy oranıyla TBMM'de 295 milletvekilliği kazanırken, MHP %11,1 oy oranıyla 49 sandalye elde etti. Cumhur ittifakının Meclis'e yansıması bu.
Millet ittifakında ise, CHP %22,64 oy oranıyla 146 sandalye kazanmışken iki milletvekili kendi partilerine döndüğü için bugün itibariyle milletvekili sayısı 144'e düşmüştür. İYİ Parti, % 9,96 ile 43 milletvekilliği kazanmıştır.
Halkların Demokratik Partisi (HDP), % 11,7 oy oranıyla 67 milletvekiline sahip olmuştur.
Yasa yapmayı Meclis aritmetiğine vurduğumuzda:
Anayasanın 96.maddesine göre (16 Nisan'da değişmemiştir);
TBMM yapacağı bütün işlerinde üye tamsayısının üçte biriyle toplanır ve Anayasada başkaca bir hüküm yoksa toplantıya katılanların salt çoğunluğuyla karar verir. Ancak karar yeter sayısı hiçbir durumda üye tamsayısının dörtte birinin bir fazlasından az olamaz.
Anayasanın 75.maddesi değiştirilmiş ve TBMM üye sayısı 600 olmuştur. Buna göre salt, yani yarıdan bir fazla çoğunluk 301'dir. Üçte bir çoğunluk 200'dür. Meclis en az bu çoğunlukla toplanır ve üye tamsayısının (600) dörtte birinden (150) bir fazlası ile karar alabilir. En az 200 milletvekiliyle toplanabilen Meclis ancak 151 milletvekiliyle karar alabilecektir. Demek ki karar yeter sayısı 151'dir.
Bu rakamı AKP tek başına karşılayıp yasa yapabilirse de, muhalefet partileri Meclis'e devamsızlık yapmazlarsa Meclis çoğunluğu olan 301'e ulaşamayan AKP, diğer partilerden destek almak zorundadır.
Erdoğan yeni dönemde yeni yasalar yapılacağını ve anayasa değişikliğine de gidilebileceğini açıklamıştır. Anayasa değişikliği için TBMM üye tamsayısının üçte biri yani 200 milletvekilinin yazılı teklifte bulunması ve değişikliğin üçte iki çoğunlukla (400 milletvekili) kabulü gerekir. Bu durumda referanduma gidilmez. Beşte üç çoğunlukla (360 milletvekili) kabul edilirse referanduma gidilir.
Görülüyor ki, hal ve gidiş sürekli koalisyondur.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Prof. Dr. Ali Ünal Emiroğlu / diğer yazıları
- Terör / 01.02.2024
- Yerel yönetim / 25.01.2024
- Muhalefet / milli irade / 22.01.2024
- Anayasa Mahkemesi yoksa… / 18.01.2024
- Soykırım davası / 15.01.2024
- Sosyal devlet için / 11.01.2024
- Hukuk devletine başkaldırı / 25.12.2023
- Güç dengesi / 21.12.2023
- Yerel seçime giderken / 14.12.2023
- İnsanlığın anayasası / 11.12.2023
- Yerel yönetim / 25.01.2024
- Muhalefet / milli irade / 22.01.2024
- Anayasa Mahkemesi yoksa… / 18.01.2024
- Soykırım davası / 15.01.2024
- Sosyal devlet için / 11.01.2024
- Hukuk devletine başkaldırı / 25.12.2023
- Güç dengesi / 21.12.2023
- Yerel seçime giderken / 14.12.2023
- İnsanlığın anayasası / 11.12.2023