logo
07 NİSAN 2025

Akıllı araçların akılsız sonuçları

31.12.2018 00:00:00
Üsküdar'dan Çamlıca'ya ulaşmak için sıkça kullandığım Üsküdar-Yamanevler metro hattında "sürücüsüz araç" uygulaması var. 2 Ağustos 2018 tarihinden bu yana her gün binlerce insan, sürücüsüz yani akıllı araçlarda yolculuk yapmaktadır.
Sürücüsü olanlardan ne hayır gördük ki, diyebilir ve sürücüsüz olanlar için hayli endişe duyabilirsiniz.
Bu endişe her şeyden önce can güvenliği içindir. Sürücüden kaynaklanan ya da öyle gösterilmek istenen kazalarda bile işin içinde bir insan unsuru vardır ve nihayetinde inisiyatif payı, beceri, insan sıcaklığı, insan sevgisi gibi psikolojik unsurlar; sürücüsüz, bilgisayar donanımlı ve yazılımlı araçlara göre daha güvencede olduğumuz hissini uyandırabilir.
İşin duygusal yönü bir tarafa, asıl üzerinde durmak istediğimiz konu hukuksal olanıdır.
Sürücüsüz araçlar, radar, lidar, GPS, odometri, bilgisayar görüşü gibi teknolojiler ve teknikler kullanarak çevresindeki nesneleri algılayabilmektedir.
Üzerinde çalışmalar yapılan sürücüsüz araçların günümüzde nasıl kullanılacağı ve kullanımından kaynaklanabilecek hukuki sorunlara çare arayışları sürmektedir ve halâ netlik kazanmamıştır.
Anahtar soru şu: sürücüsüz araçların yapacağı trafik kazalarında sorumluluk kime ait olacaktır?
Sürücüsüz araçların uygulamaya sokulmasıyla birlikte araç kontrolü insan elinden çıkıp, akıllı yazılımlara geçecek, böylece insan müdahalesi olmadan kullanılan sürücüsüz araçların karışacağı kazalarda insan unsuru ortadan kalkacaktır. Bu durumda sorumluluk kime ait olacaktır?
Günümüzde trafik kazalarında hukuken birinci derecede sorumlu kişi aracı süren, ikinci derecede aracın sahibi, üçüncü derecede aracın zorunlu ve kasko sigortası şirketi, dördüncü derecede araç dışı koşullar çerçevesinde görünen yol ve hava şartları, araçtaki mekanik ve yazılım arızaları, üçüncü kişi ve araçların kusur oranlarıdır.
Bu sıralamaya bakıldığında araç üreticisinin sorumluluğu, klasik araçların karıştığı trafik kazalarında son sıralarda yer almaktadır.
Sürücüsüz araçların kullanılmasında ise en büyük sorumluluk araç üreticisindedir. Hukuk politikası, varsa eğer, bu konuda düzenlemeyi, bir yasa hazırlanmasını öngörmelidir. Biz kazalar olduktan, felaket yaşandıktan sonra, önlem(!) aldığımız için hukuk politikası yerine günlük politikalarla da işler ancak bu kadar yürüyor(!). Özel yasa çıkarılmadığı için yürürlükteki Borçlar Kanunu ve Karayolları Trafik Kanunu hükümlerine göre, zarar giderimi (tazminat) talep ve uyuşmazlıkları çözümlenecektir.
Kusurun, araç üreticisinde olduğu iddiasının ispatlanması gerekir. Mevcut kusur durumu araç üreticisinde değilse, kazanın dış faktörlerden kaynaklandığını, kusurun kendisinde olmadığını, bilirkişi incelemeleriyle, ispat etmek yükümlülüğü araç sahibine ait olmalıdır.
Sürücüsüz araç üreticileri, aracın düzenli olarak teknik ve fiziksel bakımının yapılması, virüs programlarının güncellenmesi, aracın internete bağlı olarak kullanılması durumunda zararlı yazılımların araca yüklenmemesi için gerekli önlemlerin alındığını kanıtlamaları durumunda sorumluluktan kurtulabilirler.
Dileğimiz akıllı araçların akıl sahibi hukukçular tarafından inşâ edilecek güvenli limanlara bağlanmasıdır.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
 
Prof. Dr. Ali Ünal Emiroğlu / diğer yazıları
'3. bir yola ihtiyaç var'
Hüseyin Baş'tan çarpıcı açıklamalar
İcra dosyası sayısı patladı
Keçiler ve oğlaklar da haczedildi
CHP'nin olağanüstü kurultayı sonrası
BTP lideri Özgür Özel'i kutladı
Biri hamile iki kişi öldürüldü
Şişli'de silahlı saldırı
Hamas’tan İsrail’e roket yağmuru
‘Demir Kubbe’ çaresiz kaldı
Ara tatil sona erdi
İlk ders zili çaldı
İşte Özgür Özel'in yeni ekibi.
PM ve YDK üyeleri belli oldu
'Orta Doğu'da susturulması gereken çok şey oluyor'
Trump: 7 Ekim İran yüzünden oldu
ABD'den İsrail'e hava savunma desteği
İran hazırlığı mı yapılıyor?
İBB soruşturmasında yeni gelişme
Kaan Ketenci de tutuklandı
BUDO deniz otobüsünde yangın çıktı
BUDO'da yaşanan can pazarı kamerada
Kadıköy'de Talisca şov
Galatasaray ile puan farkı 3'e indi
Fidan'dan Özel'e 'cunta' tepkisi
'Artık haddini bil'
Bir cunta çıkışı daha!
'Cunta başkanı Erdoğan'a sesleniyorum...'
Türkiye genelinde hava soğuyacak
Nisanda kışa geri döndük
'3. bir yola ihtiyaç var'
Hüseyin Baş'tan çarpıcı açıklamalar
İcra dosyası sayısı patladı
Keçiler ve oğlaklar da haczedildi
CHP'nin olağanüstü kurultayı sonrası
BTP lideri Özgür Özel'i kutladı
Biri hamile iki kişi öldürüldü
Şişli'de silahlı saldırı
Hamas’tan İsrail’e roket yağmuru
‘Demir Kubbe’ çaresiz kaldı
Ara tatil sona erdi
İlk ders zili çaldı
İşte Özgür Özel'in yeni ekibi.
PM ve YDK üyeleri belli oldu
'Orta Doğu'da susturulması gereken çok şey oluyor'
Trump: 7 Ekim İran yüzünden oldu
ABD'den İsrail'e hava savunma desteği
İran hazırlığı mı yapılıyor?
İBB soruşturmasında yeni gelişme
Kaan Ketenci de tutuklandı
BUDO deniz otobüsünde yangın çıktı
BUDO'da yaşanan can pazarı kamerada
Kadıköy'de Talisca şov
Galatasaray ile puan farkı 3'e indi
Fidan'dan Özel'e 'cunta' tepkisi
'Artık haddini bil'
Bir cunta çıkışı daha!
'Cunta başkanı Erdoğan'a sesleniyorum...'
Türkiye genelinde hava soğuyacak
Nisanda kışa geri döndük
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.