Maide Suresi'nin 55. ayeti, gerek Sünni gerekse Şii tefsir alimlerince "Velayet Ayeti" olarak ifade edilir ve Cenab-ı Hak bu ayet-i kerimede şöyle buyurmaktadır:
"Sizin veliniz, ancak Allah, O'nun Resulü ve namaz kılarken rüku halinde zekat veren Mü'minlerdir. Kim Allah'ı, O'nun Resulü'nü ve sözü edilen Mü'minleri veli edinirse, hiç şüphesiz, galip gelecek olanlar, Allah'ın taraftarlarıdır."(Maide Sûresi: 55-56)
Ehl-i Sünnet'in en önemli tefsirlerinden olan Keşşaf'ta Zemahşeri bu ayeti şu şekilde tefsir etmektedir:
"Bu ayet, Ali (k.v.) hakkında nazil olmuştur. Hz. Ali namazda, rükû halindeyken bir dilenci ondan yardım istemiş, o da küçük parmağında olan yüzüğünü ona vermiştir. Açıktır ki, namaz halinde yüzüğü parmağından çıkarıp vermesi, namazına zarar verecek derecede çok bir işi gerektirmemektedir. Eğer birisi; "Bu ayette zamir çoğul olarak kullanılmıştır. O halde, bu ayet nasıl yalnızca Hz. Ali'ye mahsus olabilir?" derse, cevabında deriz ki: "Bu ayetin tek bir kişinin hakkında nazil olmasına rağmen ondaki zamirin çoğul olarak kullanılması, başkalarını da bu gibi amellere teşvik etmek, fakirlere yardım etme ve ihsanda bulunma konusunda müminlerde rağbet oluşturmak içindir." (Zemahşerî, Tefsir-i Keşşaf, Maide Sûresi, 55 ve 56. ayetlerin tefsiri)
Yine meşhur müfessirlerden Vahidî de, Esbab'ün-Nüzul adlı kitabında, bu ayetin nazil olma sebebini şöyle açıklıyor: "Bu ayetin sonu, Ali b. Ebî Talib (a.s) hakkındadır. Zira o, namazının rükûunda yüzüğünü fakire bağışlamıştır." (Vahidî, Esbab-ı Nüzul, Maide Suresi, 55. ayet)
Dikkat ederseniz, ayette Allah'ı, O'nun Resulü'nü ve Ali b. Ebi Talib'i veli kabul edenler, "Allah'ın taraftarı" olarak ifade edilmektedir. Yani İmam Ali'yi veli kabul eden, O'nun yolunu takip eden Mü'minler bizzat Cenab-ı Hakk'ın beyanıyla "Allah'ın taraftarı"dır, bu ayetle sabittir.
Yine İmam Ali'nin ve Ehl-i Beyt'in yolunda olanların her zaman galip olacağını da bizzat Cenab-ı Hak buyurmaktadır.
Bu ayetin, Hz. Ali (a.s)'ın hakkında nazil olduğunu ifade eden Ehl-i Sünnet kaynaklarının bazıları şunlardır:
1- Fahr-u Razi, Tefsiri Kebir, c. 3, s. 431
2- Ebu İshak Sa'lebi, Keşf'ul- Beyan
3- Zemahşeri, Keşşaf, c.1, s. 422
4- Taberi, Tefsir-i Taberi, c. 6, s. 186
5- Ebu'l- Hasan Rummani, kendi tefsirinde
6- İbn-i Huvazin Nişaburi, kendi tefsirinde
7- İbn-i Sa'dun Kurtubi, Tefsir-i Kurtubi, c. 6, s. 221
8- Nişaburi, Garaib'ul-Kur'ân, c.1, s. 461
9- Ebu'l- Hasan Vahidi, Esbab'un-Nüzul, s.148
10- Hafız Ebubekir Cessas, Tefsir-u Ahkam'ul-Kur'ân, s. 542
11- Hafız Ebubekir Şirazi, Fi ma nezele min'el-Kur'ân-i fi Emir'il- Mu'minin
12- Ebu Yusuf Şeyh Abdusselam Kazvini, Tefsir-i Kebir
13- Kadı Beyzavi, Envar'ul-Tenzil, c. 1, s. 345
14- Celaluddin Süyuti, Dürr'ül-Mensur, c. 2, s. 293
15- Kadı Şevkani es-San'ai, Feth'ul- Gadir
16- Seyyid Mahmud Alusi, Tefsir-i Alusi, c. 2, s. 329
17- Hafız İbn-i Ebi Şeybe el-Kufi, kendi tefsirinde,
18- İmam Ebu Abdurrahman Nesai, kendi Sahihinde,
19- Süleyman Hanefi, Yenabi'ul- Mevedde, s. 212
20- Hafız Ebu Bekir Beyhaki, Masannef
21- İbn-i Asakir Dimaşki, Tarih-i Şam
22- Sibt bin Cevzi, Tezkire, s. 9
23- İbn-i Sabbağ Maliki, Fusul'ul- Mühime, s. 123
24- Taberani, Evsed
25- Şafii fakihi olan İbn-i Meğazili, Menakıb
26- Muhammed bin Yusuf-u Genci eş-Şafii, Kifayet'ut Talib
14 ciltlik Ehl-i Beyt Külliyatı'nın ve Tevhidin merkezi Ehl-i Beyt tezinin sahibi Prof. Dr. Haydar Baş hocamızın bizlere kazandırdığı bu Ehl-i Beyt bakış açısıyla bakmaya devam ettiğimizde bakalım daha hangi bilinmezler bilinir olacak. Allah kendisinden razı olsun.
"Sizin veliniz, ancak Allah, O'nun Resulü ve namaz kılarken rüku halinde zekat veren Mü'minlerdir. Kim Allah'ı, O'nun Resulü'nü ve sözü edilen Mü'minleri veli edinirse, hiç şüphesiz, galip gelecek olanlar, Allah'ın taraftarlarıdır."(Maide Sûresi: 55-56)
Ehl-i Sünnet'in en önemli tefsirlerinden olan Keşşaf'ta Zemahşeri bu ayeti şu şekilde tefsir etmektedir:
"Bu ayet, Ali (k.v.) hakkında nazil olmuştur. Hz. Ali namazda, rükû halindeyken bir dilenci ondan yardım istemiş, o da küçük parmağında olan yüzüğünü ona vermiştir. Açıktır ki, namaz halinde yüzüğü parmağından çıkarıp vermesi, namazına zarar verecek derecede çok bir işi gerektirmemektedir. Eğer birisi; "Bu ayette zamir çoğul olarak kullanılmıştır. O halde, bu ayet nasıl yalnızca Hz. Ali'ye mahsus olabilir?" derse, cevabında deriz ki: "Bu ayetin tek bir kişinin hakkında nazil olmasına rağmen ondaki zamirin çoğul olarak kullanılması, başkalarını da bu gibi amellere teşvik etmek, fakirlere yardım etme ve ihsanda bulunma konusunda müminlerde rağbet oluşturmak içindir." (Zemahşerî, Tefsir-i Keşşaf, Maide Sûresi, 55 ve 56. ayetlerin tefsiri)
Yine meşhur müfessirlerden Vahidî de, Esbab'ün-Nüzul adlı kitabında, bu ayetin nazil olma sebebini şöyle açıklıyor: "Bu ayetin sonu, Ali b. Ebî Talib (a.s) hakkındadır. Zira o, namazının rükûunda yüzüğünü fakire bağışlamıştır." (Vahidî, Esbab-ı Nüzul, Maide Suresi, 55. ayet)
Dikkat ederseniz, ayette Allah'ı, O'nun Resulü'nü ve Ali b. Ebi Talib'i veli kabul edenler, "Allah'ın taraftarı" olarak ifade edilmektedir. Yani İmam Ali'yi veli kabul eden, O'nun yolunu takip eden Mü'minler bizzat Cenab-ı Hakk'ın beyanıyla "Allah'ın taraftarı"dır, bu ayetle sabittir.
Yine İmam Ali'nin ve Ehl-i Beyt'in yolunda olanların her zaman galip olacağını da bizzat Cenab-ı Hak buyurmaktadır.
Bu ayetin, Hz. Ali (a.s)'ın hakkında nazil olduğunu ifade eden Ehl-i Sünnet kaynaklarının bazıları şunlardır:
1- Fahr-u Razi, Tefsiri Kebir, c. 3, s. 431
2- Ebu İshak Sa'lebi, Keşf'ul- Beyan
3- Zemahşeri, Keşşaf, c.1, s. 422
4- Taberi, Tefsir-i Taberi, c. 6, s. 186
5- Ebu'l- Hasan Rummani, kendi tefsirinde
6- İbn-i Huvazin Nişaburi, kendi tefsirinde
7- İbn-i Sa'dun Kurtubi, Tefsir-i Kurtubi, c. 6, s. 221
8- Nişaburi, Garaib'ul-Kur'ân, c.1, s. 461
9- Ebu'l- Hasan Vahidi, Esbab'un-Nüzul, s.148
10- Hafız Ebubekir Cessas, Tefsir-u Ahkam'ul-Kur'ân, s. 542
11- Hafız Ebubekir Şirazi, Fi ma nezele min'el-Kur'ân-i fi Emir'il- Mu'minin
12- Ebu Yusuf Şeyh Abdusselam Kazvini, Tefsir-i Kebir
13- Kadı Beyzavi, Envar'ul-Tenzil, c. 1, s. 345
14- Celaluddin Süyuti, Dürr'ül-Mensur, c. 2, s. 293
15- Kadı Şevkani es-San'ai, Feth'ul- Gadir
16- Seyyid Mahmud Alusi, Tefsir-i Alusi, c. 2, s. 329
17- Hafız İbn-i Ebi Şeybe el-Kufi, kendi tefsirinde,
18- İmam Ebu Abdurrahman Nesai, kendi Sahihinde,
19- Süleyman Hanefi, Yenabi'ul- Mevedde, s. 212
20- Hafız Ebu Bekir Beyhaki, Masannef
21- İbn-i Asakir Dimaşki, Tarih-i Şam
22- Sibt bin Cevzi, Tezkire, s. 9
23- İbn-i Sabbağ Maliki, Fusul'ul- Mühime, s. 123
24- Taberani, Evsed
25- Şafii fakihi olan İbn-i Meğazili, Menakıb
26- Muhammed bin Yusuf-u Genci eş-Şafii, Kifayet'ut Talib
14 ciltlik Ehl-i Beyt Külliyatı'nın ve Tevhidin merkezi Ehl-i Beyt tezinin sahibi Prof. Dr. Haydar Baş hocamızın bizlere kazandırdığı bu Ehl-i Beyt bakış açısıyla bakmaya devam ettiğimizde bakalım daha hangi bilinmezler bilinir olacak. Allah kendisinden razı olsun.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Murat Çabas / diğer yazıları
- YPG’nin silah bırakmayacağı kesinleşti / 12.03.2025
- Suriye'de bundan sonra birlik sağlanabilir mi? / 11.03.2025
- Bu faiz oranıyla, bu enflasyon mümkün mü? / 07.03.2025
- PKK bitecek mi, daha da güçlenecek mi? / 06.03.2025
- Teröristbaşının çağrısının muhatabı kim? / 05.03.2025
- Piyon olursan, muhatap da alınmazsın! / 04.03.2025
- Teröristbaşının çağrısı ne anlama geliyor? / 01.03.2025
- Duma’da tarihi MEM toplantısından 12 yıl geçti / 28.02.2025
- Gelir adaleti, enflasyon sebebi olamaz / 26.02.2025
- Muhalefet, ‘Biz de kalan yüzde 50’yiz’ diyebilmeli / 25.02.2025
- Suriye'de bundan sonra birlik sağlanabilir mi? / 11.03.2025
- Bu faiz oranıyla, bu enflasyon mümkün mü? / 07.03.2025
- PKK bitecek mi, daha da güçlenecek mi? / 06.03.2025
- Teröristbaşının çağrısının muhatabı kim? / 05.03.2025
- Piyon olursan, muhatap da alınmazsın! / 04.03.2025
- Teröristbaşının çağrısı ne anlama geliyor? / 01.03.2025
- Duma’da tarihi MEM toplantısından 12 yıl geçti / 28.02.2025
- Gelir adaleti, enflasyon sebebi olamaz / 26.02.2025
- Muhalefet, ‘Biz de kalan yüzde 50’yiz’ diyebilmeli / 25.02.2025