logo
23 KASIM 2024

Türkiye'de eğitim sorunları

24.10.2004 00:00:00
Ezberci eğitim, bilgiyi günlük öğretir veya ezberletir, fakat onun ne işe yaradığını ve nasıl kullanılması gerektiğini öğretmez. Modern eğitim anlayışında bu metot artık çoktan rafa kalktı ve onun yerine bugünkü bilgi toplumunun ve iletişim çağının gereği olan bilginin her yerde ulaşılabilir olduğu bir dönemde, öğretmenin bildiklerini öğrencilere aktarması yerine öğrencinin öğrenmeye yönlendirilmesi, sorun çözmeyi kendi kendine öğrenmesi hedeflenmelidir. Burada temel espri öğrenmesi gereken öğrencinin kendisidir. Öğretmen yalnızca yardımcı rehber, koordinatörüdür ve güdümleyici, ancak yine öğrenmeyi öğrencinin kendisi becermelidir. Buradaki amaç artık öğrencinin bilgi depolamayı değil, düşünmeyi öğrenmesidir. Düşünmeyi öğrenen kişi de, o düşünceyi nasıl ve nerede kullanacağını yöntem olarak benimser. Böyle bir eğitim eleştirel ve yaratıcı bir düşünce eğitimidir. Bu tür eğitim aktif öğrenme olarak tarif edilmektedir. Aktif öğrenme aynı zamanda kolektif çalışmayı içerdiği için kişinin toplumsal düşünmesini de sağlamaktadır.

Üniversite eğitimi sorun çözebilen insan yetiştirmeyi hedeflemelidir. Mezun olan öğrencilerimizin büyük çoğunluğu karşılaştıkları sorunu çözmeyi bilmedikleri sık sık gündeme gelmektedir. Ayrıca eğitim sistemi analitik düşünmeyi sunmadığı ve sorun yanlış algılandığı için çözümü de başka yerde aranmaktadır.

Ülke olarak sorunların doğru algılanması ve nasıl çözülebileceği konusunda zihinlerin zinde olması gerekir. Sorgulayıcı ve sorun çözücü interaktif yaklaşımlar sağlanması gerekir. Bu da interdispliner yaklaşımla sağlanabilir. Bu yaklaşım kişinin kendisini tanımasını ve çevresinde olup bitenlerin farkına varmasını ve eğiliminde değişimlerin yaratılmasını sağlar. Günümüz teknolojisinde aktif eğitimve problem çözmeye dayalı eğitim yöntemleri veya bütünleşmiş eğitim sistemi klasik eğitime göre daha nitelikli insan gücü yetiştireceği beklenilmektedir. Probleme dayalı öğrenme sisteminde düşünme, sorgulama, araştırma ve üretime geçiş bir bütünlük içinde işlenmektedir. Ayrıca aktif öğrenmede küçük gruplar halinde sorgulayarak öğrendiği için kişi yaşam boyu sorgulayıcı niteliğe sahip, yeni gelişen teknolojiye daha çabuk adapte olmaktadır. Ülkemizde bir iki üniversitede uygulanan bu modelin tüm üniversitelerde pilot olarak başlanması ve sonuçlarının kamuoyu ile paylaşılması gerekir. Belki bu model İlköğretime kadar yansıtılmalıdır. Çünkü sorunun temeli aşağıdan yani İlköğretimden gelmektedir.

Okullarımızda olduğu gibi gündelik hayattan kopuk, pratik hayatın sorunlarının ötesinde ezbere dayalı karmaşık ve anlaşılmaz bilgi yerine, düşünsel bir uğraşı içinde pratik, insanların sorunlarının çözümüne yardımcı bir uğraş olarak kişiyi işin içine çekmek daha öğretici olacaktır. Bu bağlamda toplumsal sorunların çözümüne, doğa bilimlerinin de başarısını dikkate almalı ve bunların üzerine kurulmalıdır.
 
Ibrahim Ortaş / diğer yazıları
'Yeni silahlar geliştirdik'
Putin'in eli belinde!
Nedeni artan enflasyon
Kartlı ödemelerde bir rekor daha
Türkiye'deki en büyük alıcı
Merkez Bankası altın yığınağı yapıyor
İki kayyum kararı daha
Tunceli ve Ovacık belediye başkanları görevden alındı
Türkiye'de kaç milyon Suriyeli var?
Göç İdaresi: Çocuklar dahil 2 milyon 935 bin 742
'Biden Trump'a kötü miras bırakmaya çalışıyor'
Rusya'dan dikkat çekici açıklama
Günleri var değerleri yok!
Öğretmenlerin umutları kalmadı
'Kantin solcuları'
Erdoğan'dan CHP'ye tepki
Kılıçdaroğlu hakim karşısında
İfadesinde çarpıcı iddialarda bulundu
BTP’den Nasuh Mahruki’ye destek ziyareti
'Tutuklamalar bir sopa olarak kullanılıyor'
Kredi kartı borçları katlanarak artıyor
Kredi kartlı ödemeler yıllık yüzde 83 arttı
Utanç davası 5. gününde
Yenidoğan çetesi yargılanıyor
Ali Rıza Demircan ahiretinden vazgeçti
‘Erdoğan’a oy vermeyeceğim… Ahiretime zarar vermek istemiyorum’ demişti
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği açıkladı
Kaç şirket kapandı?
Fatih Altaylı ve İsmail Saymaz'a soruşturma
Sebep: Halka yanıltıcı bilgiyi alenen yaymışlar!
'Yeni silahlar geliştirdik'
Putin'in eli belinde!
Nedeni artan enflasyon
Kartlı ödemelerde bir rekor daha
Türkiye'deki en büyük alıcı
Merkez Bankası altın yığınağı yapıyor
İki kayyum kararı daha
Tunceli ve Ovacık belediye başkanları görevden alındı
Türkiye'de kaç milyon Suriyeli var?
Göç İdaresi: Çocuklar dahil 2 milyon 935 bin 742
'Biden Trump'a kötü miras bırakmaya çalışıyor'
Rusya'dan dikkat çekici açıklama
Günleri var değerleri yok!
Öğretmenlerin umutları kalmadı
'Kantin solcuları'
Erdoğan'dan CHP'ye tepki
Kılıçdaroğlu hakim karşısında
İfadesinde çarpıcı iddialarda bulundu
BTP’den Nasuh Mahruki’ye destek ziyareti
'Tutuklamalar bir sopa olarak kullanılıyor'
Kredi kartı borçları katlanarak artıyor
Kredi kartlı ödemeler yıllık yüzde 83 arttı
Utanç davası 5. gününde
Yenidoğan çetesi yargılanıyor
Ali Rıza Demircan ahiretinden vazgeçti
‘Erdoğan’a oy vermeyeceğim… Ahiretime zarar vermek istemiyorum’ demişti
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği açıkladı
Kaç şirket kapandı?
Fatih Altaylı ve İsmail Saymaz'a soruşturma
Sebep: Halka yanıltıcı bilgiyi alenen yaymışlar!
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2024

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.