logo
13 NİSAN 2025

ÖTV analizi (2) /Ali Osman ULUSOY

08.01.2007 00:00:00
Havayolu ve denizyolu taşımalarında kullanılan araçlara ÖTV'siz akaryakıt verilmesi konusu, sektörde hemen hemen üç yıldır tartışılıyor. Görüyorum ki aradan üç sene geçmesine rağmen ÖTV olayı sektörde hala güncelliğini koruyor. Kimsenin bir arpa boyu yol katedemediği de ortada. Bizi ziyadesiyle etkileyen ÖTV olayına bir başka boyuttan bakacağım. Daha öncede belirttiğim gibi, taşımacılıkta yakıtın önemli olması ve siyasi bir kararla alınmasından vazgeçilen ÖTV'nin büyük olması nedeniyle bu karar önemli. Tekrar geçirilmesinde fayda var.Bu karar havayolu taşımacıların maliyetlerini ve bağlı olarak da fiyatlarını düşürebilirdi, öyle de oldu. Havayolu ile karayolu arasındaki fiyat farkı azaldığı, yani makas kapandığı için bazı otobüs yolcuları otobüs yerine uçağı tercih edebilirdi, bu da oldu. Uçaklar için fiyatlar, hattın uzunluğuna göre çok artmadığı için uzun olan hatlardaki uçak fiyatlarının cazibesi ve bu hatlardaki otobüs yolculuğunun çok uzun zaman alması nedeniyle de etkilenme fazla oldu. Peki ne kadar etki eder?...İnsanlar, uçaklar ucuzladı diye durup dururken ya da uçağa binmiş olmak için pek seyahate çıkmaz. Buna yapanların sayısı azdır. Esas olarak otobüs yerine uçak kullanılmış olur. Bunun sonunda da toplam yolculuk miktarı değişmez. Toplam yolcu sayısı artmayınca da seferler doluluklar artmaz, atıl olan kapasiteler kullanılmaz. Belki biraz uçaklarda sefer, doluluk artar ve atıl kapasite azalır- ki öylede oldu- ama bundan da otobüsler kaybeder. Onlarda atıl kapasite zaten yaz ve bayram hariç çoktur doğal olarak biraz daha arttı. Hepsi bu!...Havayolunun fiyat düşürmesi sonrasında yolcu kaybetmemek için karayolunun da ucuzlayacağı ve buna bağlı olarak yolculuğun artacağı akla gelebilir. Burada çok dikkatli olunmalı?  Karayolunda aşırı rekabet nedeniyle fiyatlar çok düşük. Bunun daha da düşmesine ne mümkündür, ne de doğrudur!...Eğer mümkün olmadığı halde uçaklara gidecek yüzde 2-3 yolcuyu geri almak için fiyatlar düşürülürse, sektör kendi sonunu hazırlamış olur. Bu hem zararına çalışma demektir, hem de hizmetten, kaliteden ve güvenlikten taviz vermek demektir... Zira fiyat daha da düşünce bir şeyler kısılmaya, tasarruf yapılmaya gidilir ki, bu da iyi sonuç vermez. Ben bu yarışa girilmemesi gerektiğini belirtip, fiyatların düşürülmemesi gerektiğini düşünüyorum.Peki, bu ÖTV'nin sıfırlanması kararı ne getirdi? Bana göre pek bir şey yok. Bana göre pire için yorgan yakıldı gibi geliyor. Ya da atılan taş, ürkütülen kurbağaya değmedi. Ama istikrar ve huzurun bozulduğu kaldı sadece?Peki ne yapılabilmeli?... Akaryakıt içindeki ÖTV'nin yükü azaltılıp, tüm taşımalar ve taşıma dışı yakıt kullananlar için- halkın alım gücü de dikkate alınıp- yakıt fiyatları düşürülürse, maliyetler azalır, fiyatlar düşer, ekonomik canlanma olur. Yolculuk artacağı için de herkes de bundan nasibini alırdı. Peki, şimdi ne olacak. Bunu yapmak için fırsat var. Yanlıştan dönmek erdemdir?
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
 
Misafir Kalem (A) / diğer yazıları
AKP iktidarları vatandaşı borca batırdı
'42 milyon vatandaş borçlu'
Bu açıklamalar çok konuşulur
Trump - Erdoğan dostluğu...!
Yeni bir insanlık suçu
İsrail yine hastane vurdu
Barajlar doldu
İşte İstanbul'daki son durum
Narin Güran davasında yeni yargılamalar
Cinayete ilişkin 15 sanık yarın hakim karşısına çıkacak
'Sınırların açılması dahil...'
Ermeni bakandan Türkiye mesajları
Soykırımcı İsrail'den tehdit
'Gazze'nin ortasını terk edin'
İsrail, Refah'ı kuşattığını açıkladı
İsrail medyası bir hafta önce duyurmuştu
Beşiktaş kaybetmeye devam ediyor
Taraftarın tepkisi Ole Gunnar Solskjaer'e
Minguzzi'nin ailesini tehdit eden şüpheli tutuklandı
Gümüşhane'de yakalanmıştı
Beşiktaş Divan Kurulu Karıştı!
Karaman'da 16 milyon elma ağacını don vurdu
"Büyük bir afet yaşıyoruz"
"Müfredatımızı sık değiştirmeliyiz, yoksa çağı ıskalarız"
Bakan'dan 'değişiklik' savunması
Beyaz Saray’dan Çin ve İran’a tehdit
Trump'ın Türkiye ziyaretinde netlik yok
BTP vuslatının 5. yılında Prof. Dr. Haydar Baş’ı anıyor
Büyük anma programı pazartesi İstanbul'da
AKP iktidarları vatandaşı borca batırdı
'42 milyon vatandaş borçlu'
Bu açıklamalar çok konuşulur
Trump - Erdoğan dostluğu...!
Yeni bir insanlık suçu
İsrail yine hastane vurdu
Barajlar doldu
İşte İstanbul'daki son durum
Narin Güran davasında yeni yargılamalar
Cinayete ilişkin 15 sanık yarın hakim karşısına çıkacak
'Sınırların açılması dahil...'
Ermeni bakandan Türkiye mesajları
Soykırımcı İsrail'den tehdit
'Gazze'nin ortasını terk edin'
İsrail, Refah'ı kuşattığını açıkladı
İsrail medyası bir hafta önce duyurmuştu
Beşiktaş kaybetmeye devam ediyor
Taraftarın tepkisi Ole Gunnar Solskjaer'e
Minguzzi'nin ailesini tehdit eden şüpheli tutuklandı
Gümüşhane'de yakalanmıştı
Beşiktaş Divan Kurulu Karıştı!
Karaman'da 16 milyon elma ağacını don vurdu
"Büyük bir afet yaşıyoruz"
"Müfredatımızı sık değiştirmeliyiz, yoksa çağı ıskalarız"
Bakan'dan 'değişiklik' savunması
Beyaz Saray’dan Çin ve İran’a tehdit
Trump'ın Türkiye ziyaretinde netlik yok
BTP vuslatının 5. yılında Prof. Dr. Haydar Baş’ı anıyor
Büyük anma programı pazartesi İstanbul'da
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.