İmam Ali'nin şehadetinden sonra, Müslümanların imamının Hz. Hasan (a.s) olacağı hadislerle işaret edilmiştir. Muaviye döneminde, İmam Hüseyin (a.s.) ağabeyinin yanında yer almış ve haklı vazifesinde kendisine destek olmuştur. Yanı sıra Hz. Hüseyin imam Hasan'ın Muaviye'nin üzerine yürüyen ordusunda yer almıştır. Muaviye'nin İmam Hasan'a yaptığı barış önerisi görüşmelerinde, İmam Hüseyin Abdullah b. Cafer ile bu görüşmelerde yer almıştır. Muaviye ile yaptığı sulh anlaşmasına başta sıcak bakmasa da ağabeyinin açıklamalarından sonra bu barış anlaşmasını Hz. Hasan'ın vefatından sonra dahi bozmamıştır. İmam Hasan'ın şahadetinden sonra Iraklılar Hz. Hüseyin'e gelerek halife olmasını istediler. Hz. Hüseyin Muaviye ile arasında bir ahid ve bir sözleşme olduğunu belirterek anlaşmanın süresi dolmadan onu ihlal etmenin kendisine caiz olmadığını vurguladı.Muaviye Emevi hanedanının düşünce yapısına ve İslam karşıtı bir zihniyete sahipti. Ancak uyguladığı siyasetle bir yandan Hz. Osman'ın şehadetini ve diğer yandan da İmam Hasan ile yaptığı barış anlaşmasını lehine kullanarak, icraatlarına İslami bir kılıf yapmıştır. Halkın nazarında dini hükümlere riayet eder görünmesi, gerçek kimliğini gizlemekte idi. İmam Hüseyin'in böyle bir ortamda kıyam etmesi, silahlı bir ayaklanmaya kalkışması halkın tepkisini çekecekti. Ve çok kurnaz olan Muaviye bu durumu iktidarı ele geçirme hareketi olarak halka anlatacaktı. Ancak imam Hüseyin'in kıyamı hakkın batıla karşı olan mücadelesidir. Bu yüzden en uygun zamanı beklemiştir. Şartlar olgunlaşmadığı için de Muaviye dönemini ağabeyi imam Hasan gibi sessiz geçirmiştir. Muaviye ve Hz. Hasan'ın yaptığı anlaşmanın 2. maddesine göre, Muaviye'den sonra Halifelik makamı İmam Hasan'a ondan sonra da İmam Hüseyin'e devredilecekti. Muaviye'nin herhangi birisini yerine halife tayin etmeye hakkı yoktu. Fakat Muaviye anlaşmaya sadık kalmayarak, İslam'dan uzak yaşantısını aleni olarak yaşayan oğlu Yezid'i veliaht tayin etti.Muaviye'nin kendisinden sonra oğlu Yezid'in veliahtlığı için Müslümanlardan biat aldığı müddet zarfında imam Hüseyin ona karşı tavizsiz ve sert bir muhalefet sergiledi. Ve Yezid'e asla biat etmedi. Hatta Muaviye'ye bu konuda çok sert konuştu ve onu sert dille eleştiren açık mektuplar gönderdi. Muaviye'nin vefatına kadar da halkı yönetime karşı ayıktırmakla ilgilendi.Hicri 60 senesinde Muaviye'nin vefatıyla iktidara Yezid geçti Yezid içkiye ve şiire düşkün, maymun ve köpeklere meraklı, aile etrafı ve erkeklerle zina yapan bir kişi idi.(Devam edecek?)
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yeliz Yücel / diğer yazıları
- Üç aylar iklimi-4 / 20.03.2017
- Üç aylar iklimi-3 / 19.03.2017
- Üç aylar iklimi-2 / 18.03.2017
- Üç aylar iklimi-1 / 17.03.2017
- Muharrem'in onuncu günü: Aşura / 11.10.2016
- Bayram namazı ve kılınışı / 11.09.2016
- Haccın tamam olmasının şartları / 10.09.2016
- 'Hac Arafat'tır' / 09.09.2016
- Zilhicce ayında ibadet?III / 08.09.2016
- Zilhicce ayında ibadet?II / 07.09.2016
- Üç aylar iklimi-3 / 19.03.2017
- Üç aylar iklimi-2 / 18.03.2017
- Üç aylar iklimi-1 / 17.03.2017
- Muharrem'in onuncu günü: Aşura / 11.10.2016
- Bayram namazı ve kılınışı / 11.09.2016
- Haccın tamam olmasının şartları / 10.09.2016
- 'Hac Arafat'tır' / 09.09.2016
- Zilhicce ayında ibadet?III / 08.09.2016
- Zilhicce ayında ibadet?II / 07.09.2016