(dünden devam?)
e? Aynı gün imkân olursa, Mekke'ye inilerek ziyaret tavafı yapılır. Daha önce hac sa'yini yapmamış olanlar ziyaret tavafından sonra hac sa'yini de yaparlar. Ziyaret tavafının bayramın ilk günü yapılması efdaldir. O gün yapılamazsa daha sonra yapılır. Bu tavafın bayramın 3. günü güneş batmadan önce yapılması İmam?ı Azam'a göre vacip, İmam Ebu Yusuf ile İmam Muhammed'e göre ise sünnettir. (Şafiilere göre sünnettir).
Ziyaret tavafında tertip ittifakla sünnettir. Önce veya arada yapılması mekruh ise de ceza gerektirmez.
f? Ziyaret tavafı bayramın ilk günlerinde yapılmışsa, tavaftan sonra tekrar Mina'ya dönüp şeytan taşlama günlerinde Mina'da gecelemek sünnettir. (Şafiilere göre vaciptir).
4? Bayramın 2, 3 ve 4. günleri (11, 12, 13 Zilhicce):
a? Bayramın 2 ve 3. günleri zeval vaktinden sonra sırayla küçük, Orta ve Akâbe Cemrelerine yedişer taş atılır. Küçük ve Orta cemrelere taş attıktan sonra uygun bir yere çekilerek dua edilir. Akâbe Cemresi taşlandıktan sonra ise dua için artık durulmayıp orası hemen terk edilir. Bu iki gün zevalden önce "şeytan taşlama" yapılmaz.
b? Bayramın 4. günü cemrelere taş atmayacak olanların, o gün fecr?i sadıktan yani tan yeri ağarmaya başlamadan önce Mina'dan ayrılmış olmaları gerekir. (Şafiilere göre henüz güneş batmadan Mina'dan ayrılmış olmaları gerekir). Bunların 3. gün henüz güneş batmadan Mina sınırları dışına çıkmaları sünnettir. Buna ilk nefir denir. Güneş battıktan sonra ayrılmaları mekruhtur. Fakat ceza gerekmez.
4. gün tan yeri ağarmaya başlamadan Mina'dan ayrılmamış olanların o gün de her üç cemreye yedişer taş atmaları gerekir. Ancak İmam?ı Azam'a göre, 4. gün taşların fecr?i sadıktan itibaren zevalden önce atılması da caizdir. 4. gün taşlar atıldıktan sonra artık Mina'da kalınmaz. Mina'dan Mekke'ye inilir. Buna da ikinci nefir denilir. Mina'dan Mekke'ye dönüşte muhassab denilen yerde durup bir müddet dinlenmek sünnettir.
c? Âfakiler Mekke'den ayrılmadan önce veda tavafı yaparlar. Böylece hac tamamlanmış olur.
Teşrik günlerinde oruç tutulmasını Peygamber Efendimiz yasaklamıştır.
Süleyman b. Yesâr radiyallahu anh'dan; "Allah Resûlü sallallahu aleyhi ve sellem, Teşrik günlerinde oruç tutulmasını yasaklamıştı."
Nübeyşe el?Hüzelî radiyallahu anh'dan;
Allah Resûlü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu: "Teşrik günleri, yeme içme ve Allah'ı zikretme günleridir." (Müslim, siyâm no. 144, s. 800).
(devam edecek?)
e? Aynı gün imkân olursa, Mekke'ye inilerek ziyaret tavafı yapılır. Daha önce hac sa'yini yapmamış olanlar ziyaret tavafından sonra hac sa'yini de yaparlar. Ziyaret tavafının bayramın ilk günü yapılması efdaldir. O gün yapılamazsa daha sonra yapılır. Bu tavafın bayramın 3. günü güneş batmadan önce yapılması İmam?ı Azam'a göre vacip, İmam Ebu Yusuf ile İmam Muhammed'e göre ise sünnettir. (Şafiilere göre sünnettir).
Ziyaret tavafında tertip ittifakla sünnettir. Önce veya arada yapılması mekruh ise de ceza gerektirmez.
f? Ziyaret tavafı bayramın ilk günlerinde yapılmışsa, tavaftan sonra tekrar Mina'ya dönüp şeytan taşlama günlerinde Mina'da gecelemek sünnettir. (Şafiilere göre vaciptir).
4? Bayramın 2, 3 ve 4. günleri (11, 12, 13 Zilhicce):
a? Bayramın 2 ve 3. günleri zeval vaktinden sonra sırayla küçük, Orta ve Akâbe Cemrelerine yedişer taş atılır. Küçük ve Orta cemrelere taş attıktan sonra uygun bir yere çekilerek dua edilir. Akâbe Cemresi taşlandıktan sonra ise dua için artık durulmayıp orası hemen terk edilir. Bu iki gün zevalden önce "şeytan taşlama" yapılmaz.
b? Bayramın 4. günü cemrelere taş atmayacak olanların, o gün fecr?i sadıktan yani tan yeri ağarmaya başlamadan önce Mina'dan ayrılmış olmaları gerekir. (Şafiilere göre henüz güneş batmadan Mina'dan ayrılmış olmaları gerekir). Bunların 3. gün henüz güneş batmadan Mina sınırları dışına çıkmaları sünnettir. Buna ilk nefir denir. Güneş battıktan sonra ayrılmaları mekruhtur. Fakat ceza gerekmez.
4. gün tan yeri ağarmaya başlamadan Mina'dan ayrılmamış olanların o gün de her üç cemreye yedişer taş atmaları gerekir. Ancak İmam?ı Azam'a göre, 4. gün taşların fecr?i sadıktan itibaren zevalden önce atılması da caizdir. 4. gün taşlar atıldıktan sonra artık Mina'da kalınmaz. Mina'dan Mekke'ye inilir. Buna da ikinci nefir denilir. Mina'dan Mekke'ye dönüşte muhassab denilen yerde durup bir müddet dinlenmek sünnettir.
c? Âfakiler Mekke'den ayrılmadan önce veda tavafı yaparlar. Böylece hac tamamlanmış olur.
Teşrik günlerinde oruç tutulmasını Peygamber Efendimiz yasaklamıştır.
Süleyman b. Yesâr radiyallahu anh'dan; "Allah Resûlü sallallahu aleyhi ve sellem, Teşrik günlerinde oruç tutulmasını yasaklamıştı."
Nübeyşe el?Hüzelî radiyallahu anh'dan;
Allah Resûlü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu: "Teşrik günleri, yeme içme ve Allah'ı zikretme günleridir." (Müslim, siyâm no. 144, s. 800).
(devam edecek?)
Yeliz Yücel / diğer yazıları
- Üç aylar iklimi-4 / 20.03.2017
- Üç aylar iklimi-3 / 19.03.2017
- Üç aylar iklimi-2 / 18.03.2017
- Üç aylar iklimi-1 / 17.03.2017
- Muharrem'in onuncu günü: Aşura / 11.10.2016
- Bayram namazı ve kılınışı / 11.09.2016
- Haccın tamam olmasının şartları / 10.09.2016
- 'Hac Arafat'tır' / 09.09.2016
- Zilhicce ayında ibadet?III / 08.09.2016
- Zilhicce ayında ibadet?II / 07.09.2016
- Üç aylar iklimi-3 / 19.03.2017
- Üç aylar iklimi-2 / 18.03.2017
- Üç aylar iklimi-1 / 17.03.2017
- Muharrem'in onuncu günü: Aşura / 11.10.2016
- Bayram namazı ve kılınışı / 11.09.2016
- Haccın tamam olmasının şartları / 10.09.2016
- 'Hac Arafat'tır' / 09.09.2016
- Zilhicce ayında ibadet?III / 08.09.2016
- Zilhicce ayında ibadet?II / 07.09.2016