logo
23 NİSAN 2025

ÖTV analizi/ Ali Osman ULUSOY

07.02.2006 00:00:00
Havayolu ve denizyolu taşımalarında kullanılan araçlara ÖTV'siz akaryakıt verilmesi konusu, sektörde hemen hemen iki yıldır tartışılıyor. Görüyorum ki; aradan iki sene geçmesine rağmen, ÖTV olayı sektörde hala güncelliği koruyor. Kimsenin bir arpa yol kat edemediği ortada. Bizi ziyadesiyle etkileyen ÖTV olayınına bir başka boyuttan bakacağım? Daha önce de belirttiğim gibi; taşımacılıkta yakıtın önemli olması, yakıt fiyatının yüksek olması ve siyasi bir kararla alınmasından vazgeçilen ÖTV'nin büyük olması nedeniyle bu karar önemli. Tekrar gözden geçirilmesinde fayda var.Bu karar, havayolu taşımacılarının maliyetlerini ve bağlı olarak da fiyatlarını da düşürebilirdi, öyle de oldu. Havayolu ile karayolu arasındaki fiyat farkı azaldığı, yani makas kapandığı için bazı otobüs yolcuları otobüs yerine uçağı tercih edebilirdi... Bu da oldu. Uçaklar için fiyatlar, hattın uzunluğuna göre çok artmadığı için, uzun olan hatlardaki uçak fiyatlarının cazibesi ve bu hatlardaki otobüs yolculuğunun çok uzun zaman alması nedeniyle etkilenme fazla oldu. Peki ne kadar etki eder? İnsanlar, 'uçaklar ucuzladı diye durup dururken ya da uçağa binmiş olmak' için pek seyahate çıkmaz. Bunu yapanlar çok az sayıdadır. Esas olarak otobüs yerine uçak kullanılmış olur. Bunun sonunda da toplam yolculuk miktarı değişmez. Toplam yolcu sayısı artmayınca da seferler, doluluklar artmaz, atıl olan kapasiteler kullanılmaz. Belki biraz uçaklarda sefer doluluk artar ve atıl kapasite azalır ama bundan da otobüsler kaybeder. Onlarda atıl kapasite zaten yaz ve bayram hariç çoktur; biraz daha artar. Hepsi bu!..Havayolunun fiyat düşürmesi sonrasında yolcu kaybetmemek için karayolunun da ucuzlayacağı ve buna bağlı olarak yolculuğun artacağı akla gelebilir. Burada çok dikkatli olunmalı? Karayolunda aşırı rekabet nedeniyle fiyatlar çok düşük. Bunun daha da düşmesi ne mümkündür, ne de doğrudur! Eğer mümkün olmadığı halde uçaklara gidecek yüzde 2-3 yolcuyu geri almak için fiyatlar düşürülürse, sektör kendi sonunu hazırlamış olur. Bu hem zararına çalışmak demektir; hem de hizmetten, kaliteden ve güvenlikten taviz vermek demektir. Zira fiyat daha da düşünce bir şeyler kısılmaya, tasarruf yapılmaya gidilir ki; bu da iyi sonuç vermez. Ben bu yarışa girilmemesi gerektiğini belirtip, fiyatların düşürülmeyeceğini düşünüyorum.  Peki bu ÖTV'nin sıfırlanması kararı ne getirdi? Bana göre pek bir şey yok. Bana göre biraz pire için yorgan yakıldığı gibi geliyor. Ya da atılan taş, ürkütülen kurbağaya değmedi. Ama istikrar ve huzurun bozulduğu kaldı sadece?Peki ne yapabilmeli? Akaryakıt içinde ÖTV'nin yükü azaltılıp, tüm taşımalar ve taşıma dışı yakıt kullananlar için -halkın alım gücü de dikkate alınıp- yakıt fiyatları düşünülürse; maliyetler azalır, fiyatlar düşer, ekonomik canlanma olur. Yolculuk artacağı için de herkes de bundan nasibini alırdı. Peki şimdi ne olacak?. Bunu yapmak için fırsat var. Yanlıştan dönmek erdemdir?
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
 
Misafir Kalem (A) / diğer yazıları
İçişleri Bakanı Ali Yerlikaya bilgilendirdi
"127 artçı deprem meydana geldi"
Marmara'da risk bitmedi
"Büyük parça kırılmadı"
BTP'den Kadıköy ve Bakırköy'de coşkulu kutlama
Anlamlı 23 Nisan mesajı
İstanbul'da okullar 2 gün tatil edildi
Eğitime deprem arası
13 saniye sürdü
7 km derinlikte meydana geldi
Cumhurbaşkanı Erdoğan'dan ilk açıklama
'Devletimiz teyakkuz halinde'
Prof. Dr. Sedat Türkmen
'Marmara depremi endişesi sürüyor'
6.2'lik deprem fena salladı
Fatih'te metruk bina çöktü
Prof. Dr. Naci Görür
'Fay enerji biriktiriyor'
İstanbul'da büyük panik
Deprem sonrası İstanbul havadan böyle görüntülendi
Valilikten vatandaşa uyarı
'Telefon kullanmayın'
İstanbul'da 6,2 büyüklüğünde deprem
Vatandaşlar kendini dışarı attı
Zelenski'ye son teklif
'!Kırım'ı Rusya'ya ver' baskısı
Silivri açıklarında meydana geldi
İstanbul'da korkutan deprem
23 Nisan Atatürk'süz kutlanmaz
AKP'li belediyelerde gelenek oldu!
İçişleri Bakanı Ali Yerlikaya bilgilendirdi
"127 artçı deprem meydana geldi"
Marmara'da risk bitmedi
"Büyük parça kırılmadı"
BTP'den Kadıköy ve Bakırköy'de coşkulu kutlama
Anlamlı 23 Nisan mesajı
İstanbul'da okullar 2 gün tatil edildi
Eğitime deprem arası
13 saniye sürdü
7 km derinlikte meydana geldi
Cumhurbaşkanı Erdoğan'dan ilk açıklama
'Devletimiz teyakkuz halinde'
Prof. Dr. Sedat Türkmen
'Marmara depremi endişesi sürüyor'
6.2'lik deprem fena salladı
Fatih'te metruk bina çöktü
Prof. Dr. Naci Görür
'Fay enerji biriktiriyor'
İstanbul'da büyük panik
Deprem sonrası İstanbul havadan böyle görüntülendi
Valilikten vatandaşa uyarı
'Telefon kullanmayın'
İstanbul'da 6,2 büyüklüğünde deprem
Vatandaşlar kendini dışarı attı
Zelenski'ye son teklif
'!Kırım'ı Rusya'ya ver' baskısı
Silivri açıklarında meydana geldi
İstanbul'da korkutan deprem
23 Nisan Atatürk'süz kutlanmaz
AKP'li belediyelerde gelenek oldu!
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.