27 Aralık 2018 tarihli ve 'Türk Halkı'nın dizel sevdası pahalıya patlayacak' başlıklı köşe yazımızda Türk Halkı'nın özellikle binek otomobillerdeki dizelden yana tercihinin orta vadede bile aslında ne kadar sıkıntılı bir sürece açık olduğunu ve Türkiye'nin henüz milli bir otomotiv politikasının olmaması sebebi ile dizel araç sahipleri için zor kararların verileceği günlerin pek de uzak olmadığını belirtmiştik.
Türkiye'nin bitmek bilmeyen dizel sevdası ise önümüzdeki 10 yıl içinde pahalıya patlayacak gibi görünmekte zira önde gelen Alman, Japon, Kore otomobil devleri 2020 yılından itibaren kademeli olarak dizel araç üretimini terk ediyor şeklinde uyarıda bulunmuş ve anlaşmalar gereği dizel araçlara bir süre daha teknik bakım ve destek hizmeti verilmesi bir zorunluluk olmakla birlikte zaman içerisinde oluşacak yedek parça arz/talep dengesindeki orantısızlığın fiyatlarda beklenmedik yükselmelere sebebiyet vermesinin de muhtemel olduğuna değinmiştik.
Sonuçta dizel araçların daha henüz 20 yaşını bile tamamlamadan gerek yıllık bakım ücretlerindeki artışlar gerekse hızlı değer kayıpları sebebi ile piyasadan çekilmesinin olası göründüğünü de vurgulamıştık.
Üzerinden bir aydan biraz fazla bir süre geçti ve…
Toyota, Türkiye'de dizel otomobil satışını bitiren ilk marka oldu.
2018'de İtalya başta olmak üzere Avrupa pazarlarında dizel satılmayacağını açıklayan Japon markası Türkiye planlarını da öne çekerek bundan böyle Adapazarı'nda üretilecek yeni Corolla Sedan ile birlikte, Toyota'da dizel motor seçeneğinin artık olmayacağını duyurdu. Corolla artık sadece benzinli ve hibrit versiyonları ile satılacak.
Toyota'yı diğer markaların da kısa sürede izleyeceği muhakkak ve Türkiye İstatistik Kurumu verilerine göre; 2017 yılı sonunda Türkiye yollarındaki dizel otomobillerin payı %33'ten %35'e yükselirken benzinli otomobillerin oranı ise %26 oldu.
Gitgide daha yüksek bir oranla daha da fazla dizel otomobil satılan ülkemizin adeta dizel otomobil mezarlığına dönüşmesi pek de uzak görünmüyor.
Yazımızı nasıl sonlandıralım?
"Milli Ekonomi Modeli olmayan güzel ülkemde bir 'Milli Otomotiv Politikası' olmasını da beklememek gerekiyor" demek en doğrusu olurdu herhalde…
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Cem Kayalı / diğer yazıları
- Borsa İstanbul’da yeni düzenleme şart / 11.02.2021
- Borsa İstanbul’un küçük yatırımcıları / 06.01.2021
- Atı alan İngiltere sadece Üsküdar’ı geçmedi! / 05.01.2021
- Hemen barış, şimdi barış; savaşma barış! / 22.10.2020
- Buğdayda beklenmeyen düşüş / 31.08.2020
- Diyanet İşleri Başkanlığı çalışanlarına çağrı-III / 05.08.2020
- Türkiye, KKTC ve Doğu Akdeniz / 23.07.2020
- Tartus’u anlamadan Akdeniz’i anlamak / 12.07.2020
- Sadece ‘O’ bıkmadı! / 24.04.2020
- Kimdir Sayın Prof. Dr. Haydar Baş? / 17.04.2020
- Borsa İstanbul’un küçük yatırımcıları / 06.01.2021
- Atı alan İngiltere sadece Üsküdar’ı geçmedi! / 05.01.2021
- Hemen barış, şimdi barış; savaşma barış! / 22.10.2020
- Buğdayda beklenmeyen düşüş / 31.08.2020
- Diyanet İşleri Başkanlığı çalışanlarına çağrı-III / 05.08.2020
- Türkiye, KKTC ve Doğu Akdeniz / 23.07.2020
- Tartus’u anlamadan Akdeniz’i anlamak / 12.07.2020
- Sadece ‘O’ bıkmadı! / 24.04.2020
- Kimdir Sayın Prof. Dr. Haydar Baş? / 17.04.2020