Türk Hava Yolları (THY) Genel Müdürü Yusuf Bolayırlı, 2001 yılı için 38.8 milyon dolar olarak planlanan tasarruf miktarının, 11 Eylül sonrasında havacılık sektöründe yaşanan krize paralel olarak alınan ilave tedbirlerle 59 milyon dolara ulaşacağını bildirdi.
Sefer sayıları azaltılıyor
THY Genel Müdürlüğü'nde düzenlenen basın toplantısında, 11 Eylül'de yaşanan terörist saldırıların THY olan etkisini anlatan Bolayırlı, 2001 yılının Şubat ayında yaşanan ekonomik kriz nedeniyle yolcu kaybeden THY'nin, 11 Eylül sonrasında daha da derin bir krize sürüklendiğini söyledi. THY'nin yaşanan bu krizden sonra birtakım tedbirlerin uygulamaya konulduğunu anlatan Bolayırlı, bunun sonucunda, 4 Ekim itibarıyla Miamı hattının kapatıldığını ve Şikago'ya haftada 5 kez düzenlenen sefer sayısının 3'e indirildiği kaydetti.
Ayrıca, yolcu talebindeki azalma nedeniyle Osaka ve Selanik hattının kapatıldığını, Ankara-Zürih seferlerinin de 8 Ekim itibarıyla iptal edildiğini belirten Bolayırlı, Manchester, Atina, Milano ve Kopenhag hatlarında sefer sayısı azaltmasına gidildiğini, Madrid ve Barcelona seferleri ile Tokyo ve Seul seferlerinin birleştirildiğini söyledi.
Bolayırlı, iç hatlarda da Ankara çıkışlı, Trabzon, Van, Diyarbakır, İzmir ve Adana hatlarında sefer sayısı azalmasına gidildiğini, Nevşehir, Balıkesir hatlarının ise kapatıldığını bildirdi.
Personel sayısı da azaltılıyor
Son alınan tedbirlerle birlikte ayrılacak olan 800 personel ile birlikte 2001 yılı başından itibaren azalan personel sayısının 1552 kişiye ulaşacağını belirten Bolayırlı, "Yılda 38.8 milyon dolar olarak planlanan tasarruf miktarı 11 eylül sonrasında alınan bu ilave tedbirlerle 59 milyon dolara ulaşmış olacaktır" dedi.
Kriz senaryoları
ABD'nin gerçekleştirdiği harekata göre THY'nin muhtemel kriz senaryoları geliştirdiğini kaydeden Bolayırlı, ABD harekatının Afganistan ile sınırlı kalması halinde, 68 uçağa sahip filonun 61'e düşürüleceğini, Afganistan'da kapsamlı bir kara harekatını da içeren ve çevre ülkelere yayılması muhtemel bir savaş olması halinde ise filonun 59'a, savaşın Ortadoğu bölgesini içine alması durumunda ise filonun 51'e düşürüleceğini söyledi. THY'nin filo planlarının daima talepte meydana gelen değişimler paralelinde küçülme veya büyümeye göre esnek hazırlandığını ifade eden Bolayırlı, "Ülkemizde ve dünyadaki gelişmelere göre 2002 yılında 12 adede, 2003 yılında ise 18 adede kadar uçak filodan çıkarılabilecektir" diye konuştu.
THY'nin ekonomideki yeri
THY'nin Türk ekonomisindeki yerine de değinen Bolayırlı, şirketin yurtiçinde 28 noktaya, yurtdışında da 75 noktaya uçarak Türkiye'nin dünya ile bağlantısını sağladığını kaydetti.
THY'nin, 2000 yılı satış hasılatının 1.5 milyar dolar olduğunu belirten Bolayırlı, bu rakamın Türkiye'nin Gayri Safi Milli Hasılasının yaklaşık yüzde 0.75'ine eşit olduğunu ifade etti.
Bolayırlı, ayrıca, THY'nin, KDV, personel gelir vergisi stopajı, DHMİ ve Eurocontrol'a ödenen DHMİ payı ve meydan vergileriyle birlikteyılda 150 trilyon lira devlete ödeme yaptığını vurguladı.
Kamu desteği şart
Dünyada hükümetlerin havacılık sektöründeki krize karşı çeşitli önlemler aldığını anlatan Bolayırlı, şöyle dedi:
"Gerek THY, gerekse Türk özel havayolları krizi aşmak için ellerinden gelen çabayı göstermektedir. Bundan sonra beklenen, kamunun katkılarıdır.
Devletten beklenen sadece THY'nın değil Türk Sivil Havacılık sektörünün desteklenmesidir. Bu çerçevede, DHMİ tarifelerinde radikal indirimler yapılmalı. Sektörün gelir vergisi stopajlarının 2 sene faizsiz ertelenmesini istiyoruz. Bu zor dönemde Avrupa ve ABD'de olduğu gibi Türk sivil havacılık sektörüne acil yardım paketi oluşturulması beklenmektedir. Türk halkı dış hatlarda milli havayollarını tercih etmelidir."
Daha sonra basın mensuplarının sorularını cevaplandıran Bolayırlı, THY'nin 6 adet Airbus 310-200 tipi uçağın motor ve yedek parçalarıyla birlikte satışından toplam 80-90 milyon dolar gelir elde ettiğini, yeni satışa çıkarılan 7 adet Airbus 310-300 tipi uçaktan elde edilecek gelirin ise piyasa koşullarına bağlı olduğunu söyledi.
Sefer sayıları azaltılıyor
THY Genel Müdürlüğü'nde düzenlenen basın toplantısında, 11 Eylül'de yaşanan terörist saldırıların THY olan etkisini anlatan Bolayırlı, 2001 yılının Şubat ayında yaşanan ekonomik kriz nedeniyle yolcu kaybeden THY'nin, 11 Eylül sonrasında daha da derin bir krize sürüklendiğini söyledi. THY'nin yaşanan bu krizden sonra birtakım tedbirlerin uygulamaya konulduğunu anlatan Bolayırlı, bunun sonucunda, 4 Ekim itibarıyla Miamı hattının kapatıldığını ve Şikago'ya haftada 5 kez düzenlenen sefer sayısının 3'e indirildiği kaydetti.
Ayrıca, yolcu talebindeki azalma nedeniyle Osaka ve Selanik hattının kapatıldığını, Ankara-Zürih seferlerinin de 8 Ekim itibarıyla iptal edildiğini belirten Bolayırlı, Manchester, Atina, Milano ve Kopenhag hatlarında sefer sayısı azaltmasına gidildiğini, Madrid ve Barcelona seferleri ile Tokyo ve Seul seferlerinin birleştirildiğini söyledi.
Bolayırlı, iç hatlarda da Ankara çıkışlı, Trabzon, Van, Diyarbakır, İzmir ve Adana hatlarında sefer sayısı azalmasına gidildiğini, Nevşehir, Balıkesir hatlarının ise kapatıldığını bildirdi.
Personel sayısı da azaltılıyor
Son alınan tedbirlerle birlikte ayrılacak olan 800 personel ile birlikte 2001 yılı başından itibaren azalan personel sayısının 1552 kişiye ulaşacağını belirten Bolayırlı, "Yılda 38.8 milyon dolar olarak planlanan tasarruf miktarı 11 eylül sonrasında alınan bu ilave tedbirlerle 59 milyon dolara ulaşmış olacaktır" dedi.
Kriz senaryoları
ABD'nin gerçekleştirdiği harekata göre THY'nin muhtemel kriz senaryoları geliştirdiğini kaydeden Bolayırlı, ABD harekatının Afganistan ile sınırlı kalması halinde, 68 uçağa sahip filonun 61'e düşürüleceğini, Afganistan'da kapsamlı bir kara harekatını da içeren ve çevre ülkelere yayılması muhtemel bir savaş olması halinde ise filonun 59'a, savaşın Ortadoğu bölgesini içine alması durumunda ise filonun 51'e düşürüleceğini söyledi. THY'nin filo planlarının daima talepte meydana gelen değişimler paralelinde küçülme veya büyümeye göre esnek hazırlandığını ifade eden Bolayırlı, "Ülkemizde ve dünyadaki gelişmelere göre 2002 yılında 12 adede, 2003 yılında ise 18 adede kadar uçak filodan çıkarılabilecektir" diye konuştu.
THY'nin ekonomideki yeri
THY'nin Türk ekonomisindeki yerine de değinen Bolayırlı, şirketin yurtiçinde 28 noktaya, yurtdışında da 75 noktaya uçarak Türkiye'nin dünya ile bağlantısını sağladığını kaydetti.
THY'nin, 2000 yılı satış hasılatının 1.5 milyar dolar olduğunu belirten Bolayırlı, bu rakamın Türkiye'nin Gayri Safi Milli Hasılasının yaklaşık yüzde 0.75'ine eşit olduğunu ifade etti.
Bolayırlı, ayrıca, THY'nin, KDV, personel gelir vergisi stopajı, DHMİ ve Eurocontrol'a ödenen DHMİ payı ve meydan vergileriyle birlikteyılda 150 trilyon lira devlete ödeme yaptığını vurguladı.
Kamu desteği şart
Dünyada hükümetlerin havacılık sektöründeki krize karşı çeşitli önlemler aldığını anlatan Bolayırlı, şöyle dedi:
"Gerek THY, gerekse Türk özel havayolları krizi aşmak için ellerinden gelen çabayı göstermektedir. Bundan sonra beklenen, kamunun katkılarıdır.
Devletten beklenen sadece THY'nın değil Türk Sivil Havacılık sektörünün desteklenmesidir. Bu çerçevede, DHMİ tarifelerinde radikal indirimler yapılmalı. Sektörün gelir vergisi stopajlarının 2 sene faizsiz ertelenmesini istiyoruz. Bu zor dönemde Avrupa ve ABD'de olduğu gibi Türk sivil havacılık sektörüne acil yardım paketi oluşturulması beklenmektedir. Türk halkı dış hatlarda milli havayollarını tercih etmelidir."
Daha sonra basın mensuplarının sorularını cevaplandıran Bolayırlı, THY'nin 6 adet Airbus 310-200 tipi uçağın motor ve yedek parçalarıyla birlikte satışından toplam 80-90 milyon dolar gelir elde ettiğini, yeni satışa çıkarılan 7 adet Airbus 310-300 tipi uçaktan elde edilecek gelirin ise piyasa koşullarına bağlı olduğunu söyledi.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.