Çelik sektöründe kriz beklenmiyor
Çelik sektörü, özellikle Çin kaynaklı faktörlerle küresel çapta bir durgunluk yaşama riskiyle karşı karşıya bulunuyor
18.08.2024 16:18:00
AA
AA





Çelik sektörü, özellikle Çin kaynaklı faktörlerle küresel çapta bir durgunluk yaşama riskiyle karşı karşıya bulunuyor. Çin'de emlak piyasasının da zarar görmesinin etkisiyle zayıf talep ve zarar gören üretim, ülkede sektör için büyük bir risk oluşturuyor. Küresel çelik sektörü 2008 ve 2015'te yıkıcı düşüşlerle karşı karşıya kalmıştı. Çinli China Baowu Steel Group şirketi oluşabilecek bu yeni krizin öncekilerden daha şiddetli olabileceği öngörüsünde bulundu. Çinli çelik üreticileri, dış pazarlara yönelerek bu yıl kayda değer bir ihracat gerçekleştirmesine karşın diğer ülkelerin kendi sanayilerini korumak için gümrük vergileri koymasıyla artan engellerle karşılaştı. Ülkede yeni inşaat başlangıçlarının, 2023 ve 2022'de sırasıyla yüzde 21 ve yüzde 39'luk daralmanın ardından 2024'ün ilk yarısında yaklaşık yüzde 24 gerilediği tahmin ediliyor. Demir cevherinin ton başına fiyatı yılın en düşük seviyesi olan 93 dolarla 2022'den bu yana en düşük seviyelerine kadar geriledi.
Almanya merkezli dünyanın en büyük çelik üreticilerinden ThyssenKrupp'ın yılın 2. çeyreğinde satışları da 9,6 milyar avrodan 9 milyar avroya, siparişleri de 9,4 milyar avrodan 8,4 milyar avroya düştü. Şirket, otomotiv teknolojisi, makine ve inşaat sektöründeki müşterilerin azalmasıyla zayıf talebin satışları ve yeni siparişleri düşürdüğünü kaydetti. Asya Piyasaları Uzmanı Süleyman Mete Özbalaban, demir-çelik sektörünün dünyadaki en büyük firmalarının satış ve karlarının 2024'ün ilk çeyreğinde gerilediğini belirtti. "Çin'in aşırı üretim ve rekabetçi fiyatından demir-çelik sektöründe kar marjlarında düşüş ve sektörde resesyon olmakla birlikte herhangi bir kriz durumu yoktur" ifadelerini kullanan Özbalaban, şunları kaydetti: "Sektörün krize girmesi için global bir kriz çıkması, başka bir deyişle ABD'de konut ve altyapı sektörü yatırımlarının durması, Çin konut piyasasındaki resesyonun daha büyük bir krize girmesi, otomotiv sektörünün de üretimini düşürmesi gerekiyor. Navlun fiyatlarının artması Çin'den Avrupa ve Akdeniz Bölgesi'ne olan, özellikle demir-çekil gibi fiyatına göre ağırlığı fazla olan ürünlerin, sevkiyatını azaltacaktır."
Almanya merkezli dünyanın en büyük çelik üreticilerinden ThyssenKrupp'ın yılın 2. çeyreğinde satışları da 9,6 milyar avrodan 9 milyar avroya, siparişleri de 9,4 milyar avrodan 8,4 milyar avroya düştü. Şirket, otomotiv teknolojisi, makine ve inşaat sektöründeki müşterilerin azalmasıyla zayıf talebin satışları ve yeni siparişleri düşürdüğünü kaydetti. Asya Piyasaları Uzmanı Süleyman Mete Özbalaban, demir-çelik sektörünün dünyadaki en büyük firmalarının satış ve karlarının 2024'ün ilk çeyreğinde gerilediğini belirtti. "Çin'in aşırı üretim ve rekabetçi fiyatından demir-çelik sektöründe kar marjlarında düşüş ve sektörde resesyon olmakla birlikte herhangi bir kriz durumu yoktur" ifadelerini kullanan Özbalaban, şunları kaydetti: "Sektörün krize girmesi için global bir kriz çıkması, başka bir deyişle ABD'de konut ve altyapı sektörü yatırımlarının durması, Çin konut piyasasındaki resesyonun daha büyük bir krize girmesi, otomotiv sektörünün de üretimini düşürmesi gerekiyor. Navlun fiyatlarının artması Çin'den Avrupa ve Akdeniz Bölgesi'ne olan, özellikle demir-çekil gibi fiyatına göre ağırlığı fazla olan ürünlerin, sevkiyatını azaltacaktır."
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.