logo
22 KASIM 2024

Yol köprü ve tünel cezaları (ll)

07.01.2018 00:00:00
Avrasya Tüneli

Avrasya Tüneli, 5,4 kilometresi deniz tabanı altında, çapı 13,7 metre, iki katlı; 2 gidişi ve 2 gelişi olan gösterişli bir mühendislik yapıtıdır. İki Güney Kore şirketi bir Türk şirketiyle, Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve Yatırım A.Ş. (ATAŞ) adlı bir şirket oluşturmuşlar ve tüneli yapmışlar. Şimdi işletiyorlar. 26 yıl boyunca da işletecekler.
Geçiş ücreti 2017 için, (tek geçiş) binek arabalarda 4, minibüslerde 6 dolardır. Tünel, kent içi geçiş olduğu için, ücreti gidiş-dönüş olarak hesaplamak gerekiyor. Yani, gerçek kullanım ücreti, bugünkü kurla otomobillerde 34, minibüslerde 48 TL.
Tünel geçiş ücretleri, her yıl ABD Tüketici Fiyat Endeksi'ne uygun olarak artacak. Devlet, yılda 25 milyon geçiş garantisi vermiş. Bu kadar araba geçmese bile, Hazine bu parayı ödeyecek.
Avrasya Tünel Projesi'nin ihale bedeli 1,245 milyar dolar. Şirketin özkaynak yatırımı 285 milyon, kredi tutarı 960 milyon dolar. Kredide Hazine garantisi var, şirket borcunu ödemezse devlet ödeyecek.
Yapımcı şirketin imtiyazlı kullanım süresi 26 yıl (25 yıl, 11 ay, 9 gün). Tünel'den geçiş ücreti; 26 yıl boyunca hiç artmasa, dolar hiç değer kazanmasa bile, halkın 1,245 milyar dolarlık yatırıma karşılık, ödeyeceği para 12,1 milyar TL.'dir. Oysa biliyoruz ki, geçiş ücretleri artacak, dolar değer kazanacak.
Sözleşme, şirket kazancını sağlama almış ve ücret artışını ABD tüketici endeksine bağlamış. Bu endeks, 2016 için yüzde 1,6 dır.

Erken gelen zarar
Avrasya Tüneli'nde, günlük 68 bin araç geçiş garantisi verilmiş. Ancak, 2017'nin ilk 5 ayında ortalama 34 bin geçiş olmuş. Geçmeyen günlük 34 bin aracın bedelini Hazine şirkete ödüyor.(2) Eksik geçiş böyle devam ederse, devlet şirkete ayda 26 milyon (8,5 milyon dolar), yılda 310 milyon lira (101 milyon dolar) ödeyecek.
Orhangazi ve Yavuz Sultan Selim Köprüleri'nde de, araç geçiş sayılarına ulaşılamadı. 2017'nin ilk 4,5 ayında Hazine; geçmeyen araçlar için, bu iki köprü ve Avrasya Tüneli için, şirketlere toplam 803 milyon TL ödüyor. Geçişler bu biçimde sürerse; yıl sonunda şirketlere 2 milyar 410 milyon TL ödenecektir.(3)
'Çivisi çıkan' kamu düzeni
Ülke üretimsizliğin çok yönlü olumsuzluklarını yaşarken; üretim dışı alanlara, bütçede karşılığı olmayan büyük yatırımlar yapılıyor. Bu nedenle borçlanılıyor. Ödenmesi olanaksız borçlarla halk, altından kalkamayacağı yüklerin altına sokuluyor. Ülkenin geleceği ipotek altına alınıyor. Bunlar yapılırken, ulusal yararlar değil, şirket çıkarını gözeten kararlar alınıyor; uygulamalar yapılıyor.
Yaşanan Köprü ve yollarda kural ihlaline '10 kat ceza' uygulaması, dünyanın hiçbir ülkesinde yok. Köprü ve yol geçişlerinde, 'pusuya yatıp' geç bildirim göndermek de yok. 'Arabanın değerinden çok ceza isteme', hiç yok.
Geçmişte hükümetlerin sıkça uyguladığı, bayramlarda köprülerden ücretsiz geçme artık yapılamıyor. 'Yap işlet devret' yatırımcıları, buna izin vermiyor. Şirket egemenliği, bayram falan dinlemiyor. Hükümet onlara bir şey söyleyemiyor.
Halkın sinirini bozan şirket uygulamalarında; toplumsal geleneklerin ve insani değerlerin yeri yok. Geçmişimize yakışmayan, geriliğin egemen olduğu bir çapul döneminde yaşıyoruz. Burada; birlikte yaşamanın incelikleri, halka hizmet, yardımlaşma ve dayanışma gibi kavramlar artık yok. Her şeyi güç belirliyor. <
 
Metin Aydoğan / diğer yazıları
BTP’den Nasuh Mahruki’ye destek ziyareti
'Tutuklamalar bir sopa olarak kullanılıyor'
Kredi kartı borçları katlanarak artıyor
Kredi kartlı ödemeler yıllık yüzde 83 arttı
Utanç davası 5. gününde
Yenidoğan çetesi yargılanıyor
Ali Rıza Demircan ahiretinden vazgeçti
‘Erdoğan’a oy vermeyeceğim… Ahiretime zarar vermek istemiyorum’ demişti
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği açıkladı
Kaç şirket kapandı?
Fatih Altaylı ve İsmail Saymaz'a soruşturma
Sebep: Halka yanıltıcı bilgiyi alenen yaymışlar!
Katile beklenen destek
Biden tutuklama kararına tepkili
Atatürk’ün hazırlattığı hutbeler
Kötü huylardan sakındırma
Çok ballı bir peşkeş
Santrali alacak belli
Piyasa onlardan soruluyor
İsrail, soykırım çarkını elmas ticaretiyle döndürüyor!
Türkiye tam merkezde
Demiryolu taşımacılığında fırsat büyük
Orası sözde özgürlükler ülkesi!
Müslüman öğrencilerin yüzde 49'u ayrımcılığa uğruyor
Kötü niyetli kişiler basını yönlendirdi
Bu kez teğmenler konuştu
'Birleşik bir Ada seçeneği mümkün değil'
Tatar: Biz azınlık değiliz
UCM'den Netanyahu hakkında karar
Netanyahu için yakalama emri
BTP’den Nasuh Mahruki’ye destek ziyareti
'Tutuklamalar bir sopa olarak kullanılıyor'
Kredi kartı borçları katlanarak artıyor
Kredi kartlı ödemeler yıllık yüzde 83 arttı
Utanç davası 5. gününde
Yenidoğan çetesi yargılanıyor
Ali Rıza Demircan ahiretinden vazgeçti
‘Erdoğan’a oy vermeyeceğim… Ahiretime zarar vermek istemiyorum’ demişti
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği açıkladı
Kaç şirket kapandı?
Fatih Altaylı ve İsmail Saymaz'a soruşturma
Sebep: Halka yanıltıcı bilgiyi alenen yaymışlar!
Katile beklenen destek
Biden tutuklama kararına tepkili
Atatürk’ün hazırlattığı hutbeler
Kötü huylardan sakındırma
Çok ballı bir peşkeş
Santrali alacak belli
Piyasa onlardan soruluyor
İsrail, soykırım çarkını elmas ticaretiyle döndürüyor!
Türkiye tam merkezde
Demiryolu taşımacılığında fırsat büyük
Orası sözde özgürlükler ülkesi!
Müslüman öğrencilerin yüzde 49'u ayrımcılığa uğruyor
Kötü niyetli kişiler basını yönlendirdi
Bu kez teğmenler konuştu
'Birleşik bir Ada seçeneği mümkün değil'
Tatar: Biz azınlık değiliz
UCM'den Netanyahu hakkında karar
Netanyahu için yakalama emri
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2024

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.