Yabancı sermaye AVM'ye geliyor
Türkiye'ye son yıllarda gelen direkt yabancı sermayenin yüzde 12'sinin AVM’ler vasıtasıyla girdiğini ifade eden AYD Başkanı Prof. Dr. Hüseyin Altaş, 2019 sonu itibarıyla AVM'lerdeki ziyaret sayısının 2.4 milyara, toplam cironun da 160 milyar TL'ye ulaşacağının öngörüldüğünü açıkladı
22.07.2019 00:00:00





Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı Prof. Dr. Hüseyin Altaş, Türkiye'ye son yıllarda gelen direkt yabancı sermayenin yüzde 12'sinin AVM'ler vasıtasıyla girdiğini bildirdi. Bu durum yabancı sermae açısından Türkiye'nin 'risksiz para kazanma mekanı' olarak görüldüğünü ortaya koyuyor.
Altaş sektöre yönelik yaptığı açıklamada, AYD olarak 2010 yılından beri aylık olarak AYD AVM Perakende Ciro endeksini yayınladıklarını ve bu endekste AVM'lerde gerçekleşen ciro, metrekare verimliliği, ziyaret sayısı gibi verileri ölçümlediklerini anımsatarak, endekse göre AVM'lerde gerçekleşen ciroların artmaya devam ettiğini söyledi.
Ciro endeksindeki artış yüzdelerine aylık bazda bakıldığında Ocakta yüzde 9.4, Şubatta yüzde 18.1, Martta yüzde 22.2, Nisanda yüzde 14.2 ve en son yayınlanan Mayıs ayı endeksinde yüzde 23.1 ciro artışının bulunduğunu ifade eden Altaş, "Yaz ayları ve sonrasındaki okul ve yılbaşı dönemi ile birlikte AVM'lerde ziyaret sayısında artışlar yaşanırken, ciroların da artış ivmesini sürdüreceğini tahmin ediyoruz. 2019 yılı sonu itibarıyla AVM'lerdeki ziyaret sayısının 2.4 milyara, toplam cironun da 160 milyar TL'ye ulaşacağını öngörüyoruz" diye konuştu.
Ciro endeksindeki artış yüzdelerine aylık bazda bakıldığında Ocakta yüzde 9.4, Şubatta yüzde 18.1, Martta yüzde 22.2, Nisanda yüzde 14.2 ve en son yayınlanan Mayıs ayı endeksinde yüzde 23.1 ciro artışının bulunduğunu ifade eden Altaş, "Yaz ayları ve sonrasındaki okul ve yılbaşı dönemi ile birlikte AVM'lerde ziyaret sayısında artışlar yaşanırken, ciroların da artış ivmesini sürdüreceğini tahmin ediyoruz. 2019 yılı sonu itibarıyla AVM'lerdeki ziyaret sayısının 2.4 milyara, toplam cironun da 160 milyar TL'ye ulaşacağını öngörüyoruz" diye konuştu.
AVM'lere Arap ilgisi artıyor
Altaş, turizmde görülen hareketliliğin AVM'lere de yansıdığını belirterek, toplum için geçerli olan, AVM'lerin alışveriş ihtiyacının yanı sıra pek çok ihtiyaca cevap veren sosyal alanlara sahip olmaları sayesinde çekim alanları haline gelmesinin turistler için de geçerli bir durum olduğunu söyledi.
AVM'lerin turizm açısından son derece önem taşıyan ve gelecek dönemde bu özelliklerinin çok daha vurgulanması gereken yaşam merkezleri olduğunu ifade eden Altaş, "Özellikle turizm bölgelerinde AVM'lerimizin güvenli alışveriş imkanı sunan birer ihracat merkezi özelliği olma özelliği taşıdığını söylemek yanlış olmayacaktır.
Tüm bu özellikleri ile AVM'lerimiz turistler tarafından da yoğun şekilde ziyaret ediliyor ve böylece ülkemiz ekonomisine de olumlu katkı sağlayan birer değer olarak önem kazanmaya devam ediyor."
Altaş, Çin, Suudi Arabistan, Katar, İran ve Kuveyt gibi ülkelerden ziyaretçilerin olduğunu belirterek, "Orta Doğu ülkelerinden ziyaretçilerin daha yoğun olmasını ise bu ülkelerden gelen turistlerin ülkemizde kendilerini Batı ülkelerine göre daha rahat hissetmeleri, coğrafi yakınlık, ülkemizde gerek turizm gerek alışveriş anlamında aradıkları her şeyi bulabilmeleri gibi nedenlere bağlayabiliriz. Tabii bir süredir ülkemizde dövizle alışveriş yapmanın avantajlarını da göz ardı etmemek gerekir." diye konuştu.
AVM'lerin turizm açısından son derece önem taşıyan ve gelecek dönemde bu özelliklerinin çok daha vurgulanması gereken yaşam merkezleri olduğunu ifade eden Altaş, "Özellikle turizm bölgelerinde AVM'lerimizin güvenli alışveriş imkanı sunan birer ihracat merkezi özelliği olma özelliği taşıdığını söylemek yanlış olmayacaktır.
Tüm bu özellikleri ile AVM'lerimiz turistler tarafından da yoğun şekilde ziyaret ediliyor ve böylece ülkemiz ekonomisine de olumlu katkı sağlayan birer değer olarak önem kazanmaya devam ediyor."
Altaş, Çin, Suudi Arabistan, Katar, İran ve Kuveyt gibi ülkelerden ziyaretçilerin olduğunu belirterek, "Orta Doğu ülkelerinden ziyaretçilerin daha yoğun olmasını ise bu ülkelerden gelen turistlerin ülkemizde kendilerini Batı ülkelerine göre daha rahat hissetmeleri, coğrafi yakınlık, ülkemizde gerek turizm gerek alışveriş anlamında aradıkları her şeyi bulabilmeleri gibi nedenlere bağlayabiliriz. Tabii bir süredir ülkemizde dövizle alışveriş yapmanın avantajlarını da göz ardı etmemek gerekir." diye konuştu.
Türkiye'de 432 AVM var
Hüseyin Altaş, Türkiye'de AVM sayısının 432'ye ve bu AVM'lerin 13 milyon metrekarelik kiralanabilir alana ulaştığını aktararak, "Türkiye'nin 81 ilinin 65'inde AVM var. Proje halindeki ya da inşaat halindeki AVM'lere baktığımızda 2019 yılında ortalama 8-10 adet yeni AVM'nin açılacağını öngörüyoruz" dedi.
AVM yatırımı için yurt dışından Türkiye'ye gelen fonların büyük bölümünün kalıcı emeklilik ve devlet fonları olmasının önemine işaret eden Altaş, şunları kaydetti: "Türkiye'ye son yıllarda giren direkt yabancı sermayenin yüzde 12'si AVM'ler vasıtasıyla girmiştir. Ancak son dönemlerde gerek alışveriş merkezleri yatırımlarının belli bir doygunluğa ulaşması nedeniyle gerekse geçtiğimiz aylarda yayınlanan TL kira düzenlemesi sonrası yerli ve yabancı yatırımcı ilgisinde azalma olduğunu ifade edebiliriz." AA
AVM yatırımı için yurt dışından Türkiye'ye gelen fonların büyük bölümünün kalıcı emeklilik ve devlet fonları olmasının önemine işaret eden Altaş, şunları kaydetti: "Türkiye'ye son yıllarda giren direkt yabancı sermayenin yüzde 12'si AVM'ler vasıtasıyla girmiştir. Ancak son dönemlerde gerek alışveriş merkezleri yatırımlarının belli bir doygunluğa ulaşması nedeniyle gerekse geçtiğimiz aylarda yayınlanan TL kira düzenlemesi sonrası yerli ve yabancı yatırımcı ilgisinde azalma olduğunu ifade edebiliriz." AA
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.