logo
22 KASIM 2024

SİHA'lar yerli motorla uçuyor

Türk savunma sanayisi bünyesinde geliştirilen silahlı insansız hava araçları (SİHA), yerli motorlardan aldıkları güçle dünya havacılık tarihine geçen başarılara imza atıyor
 

21.11.2024 14:22:00
AA
SİHA'lar yerli motorla uçuyor
SİHA'lar yerli motorla uçuyor
Türkiye, İHA ve SİHA platformların gelişimiyle bu araçların kritik bileşenlerinden olan motor konusundaki dışa bağımlılığı ortadan kaldırmak için bir dizi proje hayata geçirdi. Bu çabalar sonunda, TUSAŞ Motor Sanayii AŞ (TEI) tarafından, ilk yerli ve milli havacılık motoru TEI-PD170 geliştirilerek platform üreticilerinin kullanımına sunuldu. Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayii Başkanlığı koordinasyonunda İHA motorlarıyla ilgili en önemli kilometre taşı, 2012'deki Operatif İHA Motor Geliştirme Projesi ile aşıldı. TEI ana yükleniciliğinde başlatılan projeyle orta irtifada uzun süre uçabilen (Medium Altitude Long Endurance-MALE) İHA'lar için ilk yerli turbodizel havacılık motorunun geliştirilmesi amaçlandı. TEI-PD170 kapsamında yürütülen yoğun mühendislik, imalat ve test süreçlerinden sonra 30 Ocak 2017'de ilk ateşleme yapıldı ve ilk kez yerli bir havacılık motoru çalıştırıldı. Çeşitli yer testlerinin ardından 3 Kasım 2017'de ilk TEI-PD170 motoru Türk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ'ye (TUSAŞ) teslim edildi. Platform entegrasyon çalışmalarının tamamlanmasının ardından -10 derece sıcaklıkta ve zorlu hava koşullarında yerli motor 27 Aralık 2018'de ANKA ile ilk uçuşunu başarıyla gerçekleştirdi. TUSAŞ'ın ANKA platformundan sonra AKSUNGUR platformu için de TEI-PD170 motoru seçildi. TEI-PD170, AKSUNGUR ile ilk uçuşunu ise 4 Ekim 2021'de yaptı. TUSAŞ'ın dışında, BAYKAR da Bayraktar TB3 platformu için TEI-PD170 motorunu tercih etti ve 2023 yılı içinde uçuşlarına başladı. TEI-PD170, AKSUNGUR ile yerli motorla en uzun uçuş saati olan 45 saate, Bayraktar TB3 ile ise yerli motorla ulaşılan en yüksek irtifa olan 36 bin 310 fit yüksekliğe ulaştı. Kısa pistli gemiden kalkış ve iniş gerçekleştiren ilk SİHA olarak tarihe geçen Bayraktar TB3, bugüne kadarki 823 saatlik uçuşunu TEI-PD170 motoruyla yaptı. ANKA ve AKSUNGUR ile birlikte TEI-PD170 motoruyla milli SİHA'ların yaptığı toplam uçuş süresi 2000 saati buldu.

Rakiplerine göre avantajlı

Dünyadaki rakiplerine göre sahip olduğu yüksek güç/ağırlık oranı ve üstün yüksek irtifa kabiliyetiyle öne çıkan TEI-PD170, sahip olduğu özel tasarım iki kademe turboşarj sistemiyle de dikkat çekiyor. Sivil havacılık standardına uygun olarak kalifiye edilen TEI-PD170, yedekli motor kontrol sistemine ve özgün bir kontrol yazılımına sahip bulunuyor. Yerli motor, emniyet ve güvenilirlik konusunda da sağlam bir mimariyle görev yapıyor. 170 beygir güç üreten TEI-PD170, hiç güç kaybetmeden 20 bin fit irtifaya kadar çıkabiliyor ve 45 bin fit tavan irtifaya ulaşıyor. TEI-PD170; 3 farklı platforma güvenle güç verirken, yurt dışında da ilgi görüyor. TEI-PD170 motorunun ilk ihracatı da 2024 başında gerçekleştirildi, farklı ülkelerle görüşmeler de devam ediliyor.
Atatürk’ün hazırlattığı hutbeler
Kötü huylardan sakındırma
Çok ballı bir peşkeş
Santrali alacak belli
Piyasa onlardan soruluyor
İsrail, soykırım çarkını elmas ticaretiyle döndürüyor!
Türkiye tam merkezde
Demiryolu taşımacılığında fırsat büyük
Orası sözde özgürlükler ülkesi!
Müslüman öğrencilerin yüzde 49'u ayrımcılığa uğruyor
Kötü niyetli kişiler basını yönlendirdi
Bu kez teğmenler konuştu
'Birleşik bir Ada seçeneği mümkün değil'
Tatar: Biz azınlık değiliz
UCM'den Netanyahu hakkında karar
Netanyahu için yakalama emri
Yüksek faize devam
Merkez Bankası faiz kararını verdi
Rusya balistik füze kullandı
Ölü veya yaralılar hakkında henüz bilgi yok
MSB'de basın bilgilendirme toplantısı yapıldı
"2 bin 539 terörist etkisiz hale getirildi"
Büyük vahşet
İsrail 88 Gazzeliyi daha şehit etti
İDO ve BUDO'da seferler iptal edildi
Lodos deniz seferlerini etkiledi
Bitcoin'in yükselişi devam ediyor
Fiyatı 100 bin dolara yaklaştı
Biz unuttukça bilim adamları hatırlatıyor
'İstanbul'da 7.2 büyüklüğünde deprem bekliyoruz'
Atatürk’ün hazırlattığı hutbeler
Kötü huylardan sakındırma
Çok ballı bir peşkeş
Santrali alacak belli
Piyasa onlardan soruluyor
İsrail, soykırım çarkını elmas ticaretiyle döndürüyor!
Türkiye tam merkezde
Demiryolu taşımacılığında fırsat büyük
Orası sözde özgürlükler ülkesi!
Müslüman öğrencilerin yüzde 49'u ayrımcılığa uğruyor
Kötü niyetli kişiler basını yönlendirdi
Bu kez teğmenler konuştu
'Birleşik bir Ada seçeneği mümkün değil'
Tatar: Biz azınlık değiliz
UCM'den Netanyahu hakkında karar
Netanyahu için yakalama emri
Yüksek faize devam
Merkez Bankası faiz kararını verdi
Rusya balistik füze kullandı
Ölü veya yaralılar hakkında henüz bilgi yok
MSB'de basın bilgilendirme toplantısı yapıldı
"2 bin 539 terörist etkisiz hale getirildi"
Büyük vahşet
İsrail 88 Gazzeliyi daha şehit etti
İDO ve BUDO'da seferler iptal edildi
Lodos deniz seferlerini etkiledi
Bitcoin'in yükselişi devam ediyor
Fiyatı 100 bin dolara yaklaştı
Biz unuttukça bilim adamları hatırlatıyor
'İstanbul'da 7.2 büyüklüğünde deprem bekliyoruz'
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2024

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.