logo
26 KASIM 2024

Pegasus da inişe geçecek gibi gözüküyor

09.02.2020 00:00:00

Pilotlar yüzlerce saat süren eğitim ve testlerden geçse de ölümcül acemi hatalar yapabiliyorlar. Dünya uçak kazası tarihinde kalkış anında flapları kapatmayı unutan ve havalanamadan uçağın düşmesine neden olan pilotlar var. Çok basit hatalar kazaların ana sebebi olabilir. 

Pegasus Hava Yollarına ait Boeing B737 800 tipi uçağın pist dışına çıkması sonucu 3 vatandaşımızı kaybettik. Daha bir ay olmadan aynı hava yollarına ait Birleşik Arap Emirliklerinden İstanbul'a gelen uçak, inişten sonra pistten çıkmış, kazada herhangi can kaybı ve yaralanma olmamıştı.14 Ocak 2018 tarihinde Trabzon Havalimanı'na indikten sonra pist başında manevra yaparken, pistten çıkmıştı.

Son olayda kule ile pilot arasındaki telsiz konuşmasına göre aslında kaza geliyorum demiş. İki uçağın inişten vazgeçerek pisti pas geçmesine karşın uçağa iniş izni verilmesi ve pilotun arkadan gelen rüzgâr ve yağışa rağmen inmesi dikkatsiz ve tedbirsiz davranıldığı izlenimi veriyor. 

Kule görevlisi pilota daha önce iki uçağın pisti pas geçtiğini sanki çayınıza şeker alır mıydınız der gibi nazikçe hatırlatmış. Pilotu rüzgâr ve yağış gibi olumsuzluklarla pistin kayganlaşabileceği konusunda hiç uyarmamış uyandırmamış. Pilot ise bu olumsuzlukları hiç analiz etmemiş. Gereksiz bir risk almış ancak risk almayı gerektirecek bir durumun belirtisi de yok. Yakıtı yeterli, uçakta arıza, yok yolcuların durumu normal, acil bir durum söz konusu değil. Bu şartlarda yakın bir havalimanına inişi gerçekleştirse 3 vatandaşımız bugün hayatta olacaktı. Uçağın kara kutularının incelenmesi ile pilotların kariyerlerinin önceki uçuşlarının incelenmesi ile bu durum kesin olarak belirlenecek. 

Üç kazanın oluşumunda pilotaj hatalarının payı büyük. Peki pilotların hata yapmasına neden olan etkenler neler? Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünün en kısa zamanda bu soruya cevap bulması gerekiyor?

Pegasus Hava Yolları pilotların uygulamasını istediği bazı tasarruf tedbirleri kazaların oluşumuna etken olabilir. Örneğin yakıt sarfiyatının azaltılması, rötarların en aza indirilmesi için pilotlara prim uygulaması gibi yönetim uygulamaları var mı?

Pegasus Hava Yolları başınıza koymak için istediğiniz yastıktan bile para istiyor. Bayramda şeker çikolata bile tutmuyorlar. Bir tek tuvaletlerden para almıyorlar. Bu yönetim anlayışı pilotlara da maddi baskılar yapılıyor mu sorusunu akla getiriyor.

Geçmişte yaşanan uçak kazaları inceleyen uzmanlar pilotlara bu tip uygulamalar yapan hava yolları şirketlerinin kazaların oluşumuna neden olduğunu ortaya çıkarmıştı. Sabiha Gökçen'de yaşanan olayda iki uçak inmekten vazgeçmesine rağmen neden Pegasus uçağı inmekte ısrar etti. Pas geçen uçaklar hangi havayoluna ait bu henüz kamuoyu ile paylaşılmadı. Eğer iniş yapmayan uçaklar başka havayollarına ait ise bu tezimiz biraz daha güçlenecek. 

Pilot hatalarını bir yana bırakarak insan faktörünü en aza indirsek, pisti biraz daha uzun yapsak ne olurdu. Bu kaza olmazdı. Uçakta meydana gelen bir arıza nedeniyle kötü hava koşullarında inişin yapılması zorunlu olsa böyle bir durumda ne olacaktı? Pistler 1 km daha uzun olması bize bir şey kaybettirmezdi. Biraz dolgu malzemesi ve biraz asfalt. Ama canları kaybetmezdik...

 
Fahri Gürgenburan / diğer yazıları
CHP'li Gürer: Şeker ithalatına ihtiyaç yok
"İhtiyaç olmadığı halde ithalat yapıldı"
Elon Musk'tan İngiltere'ye dikkat çekici suçlama
"Zalim bir polis devleti"
AB Temsilcisi Borrell'den İsrail'e 'Lübnan' çıkışı
"Savaşı durdurun"
Tutuksuz sanıkların savunması başladı
'Yenidoğan' davasında 7. gün
ABD'den ateşkes açıklaması
'Kesin değil ama yakın'
Mansur Yavaş laf değil iş yapıyor
ABB'den öğrenci dostu uygulama: Gençlik sofraları
Fındığı bu sene bitirdi
Kahverengi kokarca büyük tehdit!
Beştepe'ye dair sorular cevapsız kaldı
Türkiye'yi ilgilendiren bir şey de çıkmadı!
İklim zirvesi milletin bütçesini yedi bitirdi
Buğday sıkıntısı kapıda mı?
Hububatta bu yıl kriz büyük
BTP liderinden Çayırhan işçilerine destek
‘Enerji vatandır vatan satılmaz’
Rutte Ankara'da
Erdoğan ile ne görüştü?
Can kaybı 44 bini geçti
Gazze'de 15 günde 523 Filistinli katledildi
Erdoğan'dan Kılıçdaroğlu'na yeni dava
500 bin liralık manevi tazminat davası
'Güney kanadımızdaki caydırıcılığı güçlendiriyor'
NATO'dan Türkiye açıklaması
CHP'li Gürer: Şeker ithalatına ihtiyaç yok
"İhtiyaç olmadığı halde ithalat yapıldı"
Elon Musk'tan İngiltere'ye dikkat çekici suçlama
"Zalim bir polis devleti"
AB Temsilcisi Borrell'den İsrail'e 'Lübnan' çıkışı
"Savaşı durdurun"
Tutuksuz sanıkların savunması başladı
'Yenidoğan' davasında 7. gün
ABD'den ateşkes açıklaması
'Kesin değil ama yakın'
Mansur Yavaş laf değil iş yapıyor
ABB'den öğrenci dostu uygulama: Gençlik sofraları
Fındığı bu sene bitirdi
Kahverengi kokarca büyük tehdit!
Beştepe'ye dair sorular cevapsız kaldı
Türkiye'yi ilgilendiren bir şey de çıkmadı!
İklim zirvesi milletin bütçesini yedi bitirdi
Buğday sıkıntısı kapıda mı?
Hububatta bu yıl kriz büyük
BTP liderinden Çayırhan işçilerine destek
‘Enerji vatandır vatan satılmaz’
Rutte Ankara'da
Erdoğan ile ne görüştü?
Can kaybı 44 bini geçti
Gazze'de 15 günde 523 Filistinli katledildi
Erdoğan'dan Kılıçdaroğlu'na yeni dava
500 bin liralık manevi tazminat davası
'Güney kanadımızdaki caydırıcılığı güçlendiriyor'
NATO'dan Türkiye açıklaması
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2024

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.