Pilotlar yüzlerce saat süren eğitim ve testlerden geçse de ölümcül acemi hatalar yapabiliyorlar. Dünya uçak kazası tarihinde kalkış anında flapları kapatmayı unutan ve havalanamadan uçağın düşmesine neden olan pilotlar var. Çok basit hatalar kazaların ana sebebi olabilir.
Pegasus Hava Yollarına ait Boeing B737 800 tipi uçağın pist dışına çıkması sonucu 3 vatandaşımızı kaybettik. Daha bir ay olmadan aynı hava yollarına ait Birleşik Arap Emirliklerinden İstanbul'a gelen uçak, inişten sonra pistten çıkmış, kazada herhangi can kaybı ve yaralanma olmamıştı.14 Ocak 2018 tarihinde Trabzon Havalimanı'na indikten sonra pist başında manevra yaparken, pistten çıkmıştı.
Son olayda kule ile pilot arasındaki telsiz konuşmasına göre aslında kaza geliyorum demiş. İki uçağın inişten vazgeçerek pisti pas geçmesine karşın uçağa iniş izni verilmesi ve pilotun arkadan gelen rüzgâr ve yağışa rağmen inmesi dikkatsiz ve tedbirsiz davranıldığı izlenimi veriyor.
Kule görevlisi pilota daha önce iki uçağın pisti pas geçtiğini sanki çayınıza şeker alır mıydınız der gibi nazikçe hatırlatmış. Pilotu rüzgâr ve yağış gibi olumsuzluklarla pistin kayganlaşabileceği konusunda hiç uyarmamış uyandırmamış. Pilot ise bu olumsuzlukları hiç analiz etmemiş. Gereksiz bir risk almış ancak risk almayı gerektirecek bir durumun belirtisi de yok. Yakıtı yeterli, uçakta arıza, yok yolcuların durumu normal, acil bir durum söz konusu değil. Bu şartlarda yakın bir havalimanına inişi gerçekleştirse 3 vatandaşımız bugün hayatta olacaktı. Uçağın kara kutularının incelenmesi ile pilotların kariyerlerinin önceki uçuşlarının incelenmesi ile bu durum kesin olarak belirlenecek.
Üç kazanın oluşumunda pilotaj hatalarının payı büyük. Peki pilotların hata yapmasına neden olan etkenler neler? Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünün en kısa zamanda bu soruya cevap bulması gerekiyor?
Pegasus Hava Yolları pilotların uygulamasını istediği bazı tasarruf tedbirleri kazaların oluşumuna etken olabilir. Örneğin yakıt sarfiyatının azaltılması, rötarların en aza indirilmesi için pilotlara prim uygulaması gibi yönetim uygulamaları var mı?
Pegasus Hava Yolları başınıza koymak için istediğiniz yastıktan bile para istiyor. Bayramda şeker çikolata bile tutmuyorlar. Bir tek tuvaletlerden para almıyorlar. Bu yönetim anlayışı pilotlara da maddi baskılar yapılıyor mu sorusunu akla getiriyor.
Geçmişte yaşanan uçak kazaları inceleyen uzmanlar pilotlara bu tip uygulamalar yapan hava yolları şirketlerinin kazaların oluşumuna neden olduğunu ortaya çıkarmıştı. Sabiha Gökçen'de yaşanan olayda iki uçak inmekten vazgeçmesine rağmen neden Pegasus uçağı inmekte ısrar etti. Pas geçen uçaklar hangi havayoluna ait bu henüz kamuoyu ile paylaşılmadı. Eğer iniş yapmayan uçaklar başka havayollarına ait ise bu tezimiz biraz daha güçlenecek.
Pilot hatalarını bir yana bırakarak insan faktörünü en aza indirsek, pisti biraz daha uzun yapsak ne olurdu. Bu kaza olmazdı. Uçakta meydana gelen bir arıza nedeniyle kötü hava koşullarında inişin yapılması zorunlu olsa böyle bir durumda ne olacaktı? Pistler 1 km daha uzun olması bize bir şey kaybettirmezdi. Biraz dolgu malzemesi ve biraz asfalt. Ama canları kaybetmezdik...
- Portakal’lı teknoloji / 01.03.2021
- Sen bitti dediğinde / 19.02.2021
- Şam’a girmek lazım ama nasıl? / 14.02.2020
- Pegasus da inişe geçecek gibi gözüküyor / 09.02.2020
- Yılan, yarasa ve Corona / 07.02.2020
- Deprem ve strateji / 27.01.2020