Nar ağacı diken kaybetti
Bir dönemin 'yıldız meyvesi' nar, bugünlerde üreticisini üzüyor. TZOB Genel Başkanı Bayraktar, en büyük sorunun yetiştiricilik maliyeti yüksek olan narın buna uygun fiyattan alıcı bulamaması olduğunu kaydetti. Narda ihracatın artırılmasının şart olduğu vurgulanıyor
29.10.2017 00:00:00
HALİL MEMİŞ/İSTANBUL
Türkiye'de 1988'de 45 bin ton olan nar üretimi, 2006 yılında 91 bin, 2013'de 383 bin, 2016'da 465 bin tona yükseldi. Üretimin bu yıl 492 bin tona ulaşması bekleniyor. Türkiye'de 2016'da üretilen narın dörtte bire yakını olan 111 bin tonu Antalya'da üretildi. Antalya'yı 73 bin tonla Muğla, 67 bin tonla Mersin, 45'er bin ton ile Adana ve Denizli izliyor. Özellikle kalp sağlığına iyi gelmesi nedeniyle 2010'lu yılların başında nar iyi para etmişti. Bu durum nar üretimine de yansıdı ve üretim hızla arttı. Ancak yüksek üretime pazar bulunamayınca üretici zarar etmeye, bahçesini sökmeye başladı.
İç tüketim ve ihracat artırılmalı
Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, 'üretim planlaması yapılması, tüketim ve ihracatın artırılması, ürünün uygun şartlarda depolaması tek çıkar yol' dedi. Üretimdeki artışı, tüketim ve ihracatın desteklemediğini, narın yeterli fiyattan alıcı bulamamasının en büyük sorun olduğunu bildiren Bayraktar, şunları kaydetti: "Tüketim 2013 yılından bu yana pek fazla değişmedi. 2000 yılında 0.8 kilogram olan üretim, 2013'de 2.7 kilograma çıktıktan sonra 2014'de 2.9, 2015'de 3.1 kilogramda kaldı. Kişi başına 3.1 kilogram tüketim yetersizdir. Nar tüketimi artırılmalıdır. Nar sağlık açısından önemli bir meyvedir.
C vitamini açısından son derece zengin bir meyve olan nar, B1 ve B2 vitaminleri, potasyum, kalsiyum, fosfor ve demir de içermektedir. Nar, enfeksiyonlara karşı vücudun dirençli olmasını sağlıyor. Yorgunluğu gideriyor, enerji veriyor. Tansiyonu düzenlediği ve cildi güzelleştirdiği, kandaki şeker seviyesini dengelediği, bağışıklık sistemini güçlendirdiği söyleniyor. Nar, kanser riskini azaltan antioksidanlar açısından zengin bir meyvedir."
İhracat teşvik edilmeli
2006 yılında 11 milyon dolar olan nar ihracatı, 2013 yılında 111.6 milyon dolara çıktıktan sonra 2014'de 108.4, 2015'de 96.6 milyon dolara indi. İhracat, Rusya pazarının açılmasıyla 2016'da 103.7 milyon dolara yükseldi ama 2013 rakamına ulaşılamadı. Mevcut pazarlar olan Irak, Belarus, Almanya, Ukrayna ve Rusya'ya ihracat artırılmalı, yeni pazarlar bulunmalı.
Türkiye'de 1988'de 45 bin ton olan nar üretimi, 2006 yılında 91 bin, 2013'de 383 bin, 2016'da 465 bin tona yükseldi. Üretimin bu yıl 492 bin tona ulaşması bekleniyor. Türkiye'de 2016'da üretilen narın dörtte bire yakını olan 111 bin tonu Antalya'da üretildi. Antalya'yı 73 bin tonla Muğla, 67 bin tonla Mersin, 45'er bin ton ile Adana ve Denizli izliyor. Özellikle kalp sağlığına iyi gelmesi nedeniyle 2010'lu yılların başında nar iyi para etmişti. Bu durum nar üretimine de yansıdı ve üretim hızla arttı. Ancak yüksek üretime pazar bulunamayınca üretici zarar etmeye, bahçesini sökmeye başladı.
İç tüketim ve ihracat artırılmalı
Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, 'üretim planlaması yapılması, tüketim ve ihracatın artırılması, ürünün uygun şartlarda depolaması tek çıkar yol' dedi. Üretimdeki artışı, tüketim ve ihracatın desteklemediğini, narın yeterli fiyattan alıcı bulamamasının en büyük sorun olduğunu bildiren Bayraktar, şunları kaydetti: "Tüketim 2013 yılından bu yana pek fazla değişmedi. 2000 yılında 0.8 kilogram olan üretim, 2013'de 2.7 kilograma çıktıktan sonra 2014'de 2.9, 2015'de 3.1 kilogramda kaldı. Kişi başına 3.1 kilogram tüketim yetersizdir. Nar tüketimi artırılmalıdır. Nar sağlık açısından önemli bir meyvedir.
C vitamini açısından son derece zengin bir meyve olan nar, B1 ve B2 vitaminleri, potasyum, kalsiyum, fosfor ve demir de içermektedir. Nar, enfeksiyonlara karşı vücudun dirençli olmasını sağlıyor. Yorgunluğu gideriyor, enerji veriyor. Tansiyonu düzenlediği ve cildi güzelleştirdiği, kandaki şeker seviyesini dengelediği, bağışıklık sistemini güçlendirdiği söyleniyor. Nar, kanser riskini azaltan antioksidanlar açısından zengin bir meyvedir."
İhracat teşvik edilmeli
2006 yılında 11 milyon dolar olan nar ihracatı, 2013 yılında 111.6 milyon dolara çıktıktan sonra 2014'de 108.4, 2015'de 96.6 milyon dolara indi. İhracat, Rusya pazarının açılmasıyla 2016'da 103.7 milyon dolara yükseldi ama 2013 rakamına ulaşılamadı. Mevcut pazarlar olan Irak, Belarus, Almanya, Ukrayna ve Rusya'ya ihracat artırılmalı, yeni pazarlar bulunmalı.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.