İmam-hatip liseleri
ve bazı tarihleri
1 - 1997-98 öğretim yılında İlköğretim 8 yıla çıkarıldı. Böylece halen İHL'lerin sadece lise kısımları mevcuttur. Yeni yasayla, orta kısımları ise kapanmak zorunda kaldı.
2 - Lise kısımlarında da okuma süresi hazırlık dahil 4 yıla çıkarılmış oldu.
3 - 1999 yılında tüm meslek liselerine getirilen bir uygulamayla onlar da bu değişikliklerden etkilendi.
4 - 1999 - 2002 öğrenim yıllarında İHL'lerdeki sayı 185.000'den - aniden orta kısımlarının kapanmasıyla- 64.000'e indi.
5 - Ama 3 Kasım 2003 seçimlerdeki AKP iktidarıyla beraber, bir anda % 20 artış oluştu. Kendilerine bir nevi moral geldi. Güvenleri yükselmiş oldu.
6 - Halen 452 İHL mevcuttur. Bunların 114'ünde Anadolu Liseleri programları uygulanmaktadır. Bunlara ilaveten de 7 adet bağımsız Anadolu İHL mevcuttur.
7 - Ancak yönetimleri Diyanet Eğitim Genel Müdürlüğü'ne bağlı olmaktadır. 18 İHL çok programlı liseye (ÇPL) dönüştürülmüştür. Ancak bakanlığa bağlı 34 ÇPL aynı bakanlığa bağlı diğer programlı liselere dönüşmüştür.
İHL okullarının açılış dönemleri
1 - Adnan Menderes döneminde: (1950-60) 19 İHL
2 - İsmet İnönü döneminde: (1960'tan sonra) 7 İHL
3 - Süleyman Demirel döneminde: (Devre başbakanlıkları zamanında) 324 İHL
4 - Bülent Ecevit döneminde: (1980'e kadar ki devrede) 34 İHL
5 - Turgut Özal döneminde: (1983'ten sonra) 9 İHL
6 - Mesut Yılmaz döneminde: 24 İHL
7 - Tansu Çiller döneminde: 168 İHL
8- Necmettin Erbakan döneminde: 22 İHL açılmış bulunmaktadır.
İHL'de 1991-2004 arası
rakamsal durumlar
Öğretim yılı okul sayısı öğrenci toplam
91-92.....390 227.088 119086 346.174
96-97.....601 318.775 192.727 511.502
99-00.....504..............134.224 134. 224
02-03.....450................64.534 64.534
03-04 ....452................84.098 84.098
Sonuç olarak dünyevi bilimlerle birlikte, din öğrenimi yapılan bu okullara neredeyse yaşama hakkı sınırlanmak istenmemektedir. Onun yanında diğer mesleki okullara da aynı uygulama yapılmaktadır. Onlara da üniversite girişlerinde özel katsayı ile puanları düşürülmekte ve önleri bir nevi tıkanmaktadır.
Dünyadaki meslek
liselerinin durumu
Dünyanın tüm gelişmiş ülkelerinde meslek liseleri, normal liselerin iki kat fazlası açılmaktadır. Çünkü orada, insanların daha öğrencilik safhasında meslek sahibi yapmaya özen gösterilmektedir. Bizde ise öğrenciler ancak üniversitelerde meslek sahibi olmaktadırlar. Bu durum ise, ülkemizde hem üniversite kapılarında yığılmalara sebep olmakta, hem de insanlarımızı mesleksiz bırakmaktadır. Bu sebeple ülkemizde kalifiye eleman, özellikle teknik ve teknolojik sahada çok az bulunmaktadır. Öte yandan ise, ülkemizde onlara çok büyük ihtiyaç mevcuttur. Bu durum hem halkımıza hem de ekonomimize büyük zarar vermektedir. Bunun yanında İmam Hatip okullarımız öğrencilerimize hem dinini ve inancını öğretmekte, hem de diğer liselerde okutulan tüm dersleri fazlasıyla vermekte ve öğretmektedir. Ama bazı dini sevmeyen ve dinsiz kalmayı yeğleyen kimseler İHL'ler kapatmak ve tüm gençleri kendileri gibi dinden uzak yetiştirmek istemektedirler. İşte onlar YÖK'ün bu şekilde değişmesini istememektedir. Hatta imkan bulmuş olsalar, tüm İHL'leri kapatmak bile istemektedirler.
Aslında, bütün YÖK çekişmelerinin kökeninde bu düşünceler ön planda gelmektedir.
ve bazı tarihleri
1 - 1997-98 öğretim yılında İlköğretim 8 yıla çıkarıldı. Böylece halen İHL'lerin sadece lise kısımları mevcuttur. Yeni yasayla, orta kısımları ise kapanmak zorunda kaldı.
2 - Lise kısımlarında da okuma süresi hazırlık dahil 4 yıla çıkarılmış oldu.
3 - 1999 yılında tüm meslek liselerine getirilen bir uygulamayla onlar da bu değişikliklerden etkilendi.
4 - 1999 - 2002 öğrenim yıllarında İHL'lerdeki sayı 185.000'den - aniden orta kısımlarının kapanmasıyla- 64.000'e indi.
5 - Ama 3 Kasım 2003 seçimlerdeki AKP iktidarıyla beraber, bir anda % 20 artış oluştu. Kendilerine bir nevi moral geldi. Güvenleri yükselmiş oldu.
6 - Halen 452 İHL mevcuttur. Bunların 114'ünde Anadolu Liseleri programları uygulanmaktadır. Bunlara ilaveten de 7 adet bağımsız Anadolu İHL mevcuttur.
7 - Ancak yönetimleri Diyanet Eğitim Genel Müdürlüğü'ne bağlı olmaktadır. 18 İHL çok programlı liseye (ÇPL) dönüştürülmüştür. Ancak bakanlığa bağlı 34 ÇPL aynı bakanlığa bağlı diğer programlı liselere dönüşmüştür.
İHL okullarının açılış dönemleri
1 - Adnan Menderes döneminde: (1950-60) 19 İHL
2 - İsmet İnönü döneminde: (1960'tan sonra) 7 İHL
3 - Süleyman Demirel döneminde: (Devre başbakanlıkları zamanında) 324 İHL
4 - Bülent Ecevit döneminde: (1980'e kadar ki devrede) 34 İHL
5 - Turgut Özal döneminde: (1983'ten sonra) 9 İHL
6 - Mesut Yılmaz döneminde: 24 İHL
7 - Tansu Çiller döneminde: 168 İHL
8- Necmettin Erbakan döneminde: 22 İHL açılmış bulunmaktadır.
İHL'de 1991-2004 arası
rakamsal durumlar
Öğretim yılı okul sayısı öğrenci toplam
91-92.....390 227.088 119086 346.174
96-97.....601 318.775 192.727 511.502
99-00.....504..............134.224 134. 224
02-03.....450................64.534 64.534
03-04 ....452................84.098 84.098
Sonuç olarak dünyevi bilimlerle birlikte, din öğrenimi yapılan bu okullara neredeyse yaşama hakkı sınırlanmak istenmemektedir. Onun yanında diğer mesleki okullara da aynı uygulama yapılmaktadır. Onlara da üniversite girişlerinde özel katsayı ile puanları düşürülmekte ve önleri bir nevi tıkanmaktadır.
Dünyadaki meslek
liselerinin durumu
Dünyanın tüm gelişmiş ülkelerinde meslek liseleri, normal liselerin iki kat fazlası açılmaktadır. Çünkü orada, insanların daha öğrencilik safhasında meslek sahibi yapmaya özen gösterilmektedir. Bizde ise öğrenciler ancak üniversitelerde meslek sahibi olmaktadırlar. Bu durum ise, ülkemizde hem üniversite kapılarında yığılmalara sebep olmakta, hem de insanlarımızı mesleksiz bırakmaktadır. Bu sebeple ülkemizde kalifiye eleman, özellikle teknik ve teknolojik sahada çok az bulunmaktadır. Öte yandan ise, ülkemizde onlara çok büyük ihtiyaç mevcuttur. Bu durum hem halkımıza hem de ekonomimize büyük zarar vermektedir. Bunun yanında İmam Hatip okullarımız öğrencilerimize hem dinini ve inancını öğretmekte, hem de diğer liselerde okutulan tüm dersleri fazlasıyla vermekte ve öğretmektedir. Ama bazı dini sevmeyen ve dinsiz kalmayı yeğleyen kimseler İHL'ler kapatmak ve tüm gençleri kendileri gibi dinden uzak yetiştirmek istemektedirler. İşte onlar YÖK'ün bu şekilde değişmesini istememektedir. Hatta imkan bulmuş olsalar, tüm İHL'leri kapatmak bile istemektedirler.
Aslında, bütün YÖK çekişmelerinin kökeninde bu düşünceler ön planda gelmektedir.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Prof. Dr. Cahit Babuna / diğer yazıları
- Batı kültüründe toplumsal çöküş -2- / 22.10.2006
- Batı kültüründe toplumsal çöküş / 21.10.2006
- Ramazan'da kazanılan değerler -2- / 20.10.2006
- Ramazan'da kazanılan değerler -2- / 19.10.2006
- Ramazan'da kazanılan değerler / 18.10.2006
- Oruç tutmak, aç kalmak değildir / 15.10.2006
- Ramazan-ı Şerif temizlenme ayı / 14.10.2006
- İbadetin insan sağlığına faydaları -4- / 09.10.2006
- İbadetin insan sağlığına faydaları -4- / 08.10.2006
- İbadetin insan sağlığına faydaları -3- / 07.10.2006
- Batı kültüründe toplumsal çöküş / 21.10.2006
- Ramazan'da kazanılan değerler -2- / 20.10.2006
- Ramazan'da kazanılan değerler -2- / 19.10.2006
- Ramazan'da kazanılan değerler / 18.10.2006
- Oruç tutmak, aç kalmak değildir / 15.10.2006
- Ramazan-ı Şerif temizlenme ayı / 14.10.2006
- İbadetin insan sağlığına faydaları -4- / 09.10.2006
- İbadetin insan sağlığına faydaları -4- / 08.10.2006
- İbadetin insan sağlığına faydaları -3- / 07.10.2006