Kaza, Malezya Havayolları'nı zorluyor
8 Mart'ta kaybolan uçak Malezya Havayolları'nı mali sıkıntıya soktu. Yaklaşık 3 yıldır kâr açıklayamayan şirket, kaza öncesinde de mali açıdan zor durumdaydı. Malezya hükümetinin bir kez daha şirket kasasına kaynak aktarması bekleniyor
18.04.2014 00:00:00
RECEP BAHAR / HABER-ANALİZKaybolan uçak 3 yıldır mali açıdan sorunlar yaşayan Malezya'nın bayrak taşıyıcısı Malezya Havayolları üzerindeki kara bulutları artırdı. Şirketin bir kez daha maddi destek için Malezya Hükümeti'ne başvurabileceği ancak sınırlı kamu kaynaklarının dahi bu noktada sorunları çözemeyeceği savunuluyor. Havayolunun 8 Mart'ta Güney Çin Denizi üzerinde kaybolan, bilahare dün Türkiye'ye gelen Malezya Başbakanı Najib Razak tarafından Güney Hint Okyanusu'na düştüğü açıklanan MH 370 uçuş kodlu uçağın güvenlik sorunlarını öne çıkartarak şirketin prestijini sarstığı belirtiliyor. Kazanın kamu kaynaklarına gereksinim duyan Malezya Havayolları'na ölümcül darbe vurduğu savunuluyor. Çin pazarında ciddi sorunKaza, şirketin en büyük pazarlarından biri olan Çin'deki operasyonlarında da sorunlara yol açtı. Zira MH 370'in yolcularından 153'ü Çinliydi. 26 Mart'ta Çin'deki başlıca seyahat acentelerinden biri olan Çin Gençliği Seyahat Servisi, Malezya Havayolları'nın bilet satışlarını askıya aldığını, daha önce satılan biletlerin tam ücret olarak geri ödeneceğini açıkladı. Bu durum halkının yüzde 30'unu Çinlilerin oluşturduğu Malezya'da turizm sektörünü de olumsuz etkileyecektir zira geçen yıl ülkeye gelenlerin yüzde 10'unu Çinliler teşkil ediyor. Malezya Havayolları'nın kaybolan yolcular için ödemesi beklenen yaklaşık 110 milyon dolarlık tazminat da şirketin mali durumunu zorluyor. Ancak söz konusu tazminatın miktarı kazanan sebebine bağlı olarak değişebilecek. Eğer kazada şirketin ihmali saptanırsa tazminat miktarı daha da artabilir. Daha büyük sorunu ise Malezya Havayolları'nın artan maliyeti karşılayacak kaynağının olmaması oluşturuyor. Geçen yıl da zarar açıklamıştıMalezya Havayolları; yolcu sayısı yüzde 30, satış tutarı yüzde 10 artmasına rağmen geçen yıl Aralık ayında 356 milyon dolar zarar açıklamıştı. Zararın, maliyetleri dikkate almayan indirimli satışlardan kaynaklandığı savunuluyor. Dahası şirket son 3 yıldır ciddi şekilde zarar ediyor. 1985'te özelleştirilen Malezya Havayolları 1997'deki Asya krizi nedeniyle ciddi zarar yazmıştı. Yüksek zarar nedeniyle batmakta olan şirket 2001 yılında tekrar devletleştirildi. 2005-2010 yılları arasında k3ar eden şirket, 2011'den bu yana zarar ayzıyor. Malezya Havayolları CEO'su kaza öncesinde 2014 yılında yeniden kâra geçmeyi amaçladıklarını bildirmişti ancak uçağın kaybolması planları altüst etti. THY çok farklıMalezya Havayolları'nda yaklaşık 20 bin kişi çalışıyor. Oysa THY'nin yaklaşık 18 bin 800 çalışanı var. 246 uçağı bulunan THY'nin geliri yıllık geliri 18.8 milyar TL'yi (yaklaşık 8.8 milyar dolar) aşarken, 101 uçağı olan Malezya Havayolları'nda bu rakam 4.6 milyar dolar seviyesinde kalıyor. THY geçen yıl net 683 milyon TL kâr açıklamıştı. Malezya Havayolları'nın en büyük ortağı Khazanah Nasional (Millil Hazine) olarak bilinen hükümet yatırım fonu.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.