logo
02 NİSAN 2025

Türkiye'de eğitim sorunları

24.10.2004 00:00:00
Ezberci eğitim, bilgiyi günlük öğretir veya ezberletir, fakat onun ne işe yaradığını ve nasıl kullanılması gerektiğini öğretmez. Modern eğitim anlayışında bu metot artık çoktan rafa kalktı ve onun yerine bugünkü bilgi toplumunun ve iletişim çağının gereği olan bilginin her yerde ulaşılabilir olduğu bir dönemde, öğretmenin bildiklerini öğrencilere aktarması yerine öğrencinin öğrenmeye yönlendirilmesi, sorun çözmeyi kendi kendine öğrenmesi hedeflenmelidir. Burada temel espri öğrenmesi gereken öğrencinin kendisidir. Öğretmen yalnızca yardımcı rehber, koordinatörüdür ve güdümleyici, ancak yine öğrenmeyi öğrencinin kendisi becermelidir. Buradaki amaç artık öğrencinin bilgi depolamayı değil, düşünmeyi öğrenmesidir. Düşünmeyi öğrenen kişi de, o düşünceyi nasıl ve nerede kullanacağını yöntem olarak benimser. Böyle bir eğitim eleştirel ve yaratıcı bir düşünce eğitimidir. Bu tür eğitim aktif öğrenme olarak tarif edilmektedir. Aktif öğrenme aynı zamanda kolektif çalışmayı içerdiği için kişinin toplumsal düşünmesini de sağlamaktadır.

Üniversite eğitimi sorun çözebilen insan yetiştirmeyi hedeflemelidir. Mezun olan öğrencilerimizin büyük çoğunluğu karşılaştıkları sorunu çözmeyi bilmedikleri sık sık gündeme gelmektedir. Ayrıca eğitim sistemi analitik düşünmeyi sunmadığı ve sorun yanlış algılandığı için çözümü de başka yerde aranmaktadır.

Ülke olarak sorunların doğru algılanması ve nasıl çözülebileceği konusunda zihinlerin zinde olması gerekir. Sorgulayıcı ve sorun çözücü interaktif yaklaşımlar sağlanması gerekir. Bu da interdispliner yaklaşımla sağlanabilir. Bu yaklaşım kişinin kendisini tanımasını ve çevresinde olup bitenlerin farkına varmasını ve eğiliminde değişimlerin yaratılmasını sağlar. Günümüz teknolojisinde aktif eğitimve problem çözmeye dayalı eğitim yöntemleri veya bütünleşmiş eğitim sistemi klasik eğitime göre daha nitelikli insan gücü yetiştireceği beklenilmektedir. Probleme dayalı öğrenme sisteminde düşünme, sorgulama, araştırma ve üretime geçiş bir bütünlük içinde işlenmektedir. Ayrıca aktif öğrenmede küçük gruplar halinde sorgulayarak öğrendiği için kişi yaşam boyu sorgulayıcı niteliğe sahip, yeni gelişen teknolojiye daha çabuk adapte olmaktadır. Ülkemizde bir iki üniversitede uygulanan bu modelin tüm üniversitelerde pilot olarak başlanması ve sonuçlarının kamuoyu ile paylaşılması gerekir. Belki bu model İlköğretime kadar yansıtılmalıdır. Çünkü sorunun temeli aşağıdan yani İlköğretimden gelmektedir.

Okullarımızda olduğu gibi gündelik hayattan kopuk, pratik hayatın sorunlarının ötesinde ezbere dayalı karmaşık ve anlaşılmaz bilgi yerine, düşünsel bir uğraşı içinde pratik, insanların sorunlarının çözümüne yardımcı bir uğraş olarak kişiyi işin içine çekmek daha öğretici olacaktır. Bu bağlamda toplumsal sorunların çözümüne, doğa bilimlerinin de başarısını dikkate almalı ve bunların üzerine kurulmalıdır.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
 
Ibrahim Ortaş / diğer yazıları
Marine Le Pen'in yerine o mu geçecek?
Gözler 29 yaşındaki genç lidere çevrildi
Yollar yine kan gölü
Bayram tatilinin ilk 4 gününün acı bilançosu
RTÜK'ten boykot uyarısı
'Gereği yapılacak'
İsrail'den Gazze'de yeni plan
Saldırılar daha da genişleyecek
Dünyanın en zenginleri belli oldu
Listede 32 Türk var
Yoldan çıkan otobüs tarlaya uçtu: 2 ölü, 25 yaralı
Sivas’taki kaza yerinden görüntüler
Bağcılar'da hareketli gece
Kimlik kontrolü yapan bekçiyi vurup kaçtılar
CHP lideri Özel'den Hisarcıklıoğlu'na tepki
'Sen ve senin anlayışın kaybedecek'
Sivas'ta yolcu otobüsü devrildi
2 kişi öldü çok sayıda yaralı var
Boykot çağrılarına karşı
Resen soruşturma başlatıldı
Lefkoşe'de, EOKA militanlarından Türklerine taşlı saldırı
Amaçları Kıbrıs’ı bir Helen adası yapabilmek
Juventus ve Atalanta'dan sonra İnter’i de devirdiler
Trabzonspor UEFA Gençlik Ligi'nde yarı finale yükseldi
Alzheimer'i de geciktiriyor
Beyni dinç tutmanın yolu dil öğrenmekten geçiyor
Liderle puan farkını 1'e indirdi!
Almanya'da aşırı sağcı AfD'nin oyları yükseliyor
ABD Anayasası ne diyor?
Trump'a üçüncü kez başkanlık yolu açık mı?
Marine Le Pen'in yerine o mu geçecek?
Gözler 29 yaşındaki genç lidere çevrildi
Yollar yine kan gölü
Bayram tatilinin ilk 4 gününün acı bilançosu
RTÜK'ten boykot uyarısı
'Gereği yapılacak'
İsrail'den Gazze'de yeni plan
Saldırılar daha da genişleyecek
Dünyanın en zenginleri belli oldu
Listede 32 Türk var
Yoldan çıkan otobüs tarlaya uçtu: 2 ölü, 25 yaralı
Sivas’taki kaza yerinden görüntüler
Bağcılar'da hareketli gece
Kimlik kontrolü yapan bekçiyi vurup kaçtılar
CHP lideri Özel'den Hisarcıklıoğlu'na tepki
'Sen ve senin anlayışın kaybedecek'
Sivas'ta yolcu otobüsü devrildi
2 kişi öldü çok sayıda yaralı var
Boykot çağrılarına karşı
Resen soruşturma başlatıldı
Lefkoşe'de, EOKA militanlarından Türklerine taşlı saldırı
Amaçları Kıbrıs’ı bir Helen adası yapabilmek
Juventus ve Atalanta'dan sonra İnter’i de devirdiler
Trabzonspor UEFA Gençlik Ligi'nde yarı finale yükseldi
Alzheimer'i de geciktiriyor
Beyni dinç tutmanın yolu dil öğrenmekten geçiyor
Liderle puan farkını 1'e indirdi!
Almanya'da aşırı sağcı AfD'nin oyları yükseliyor
ABD Anayasası ne diyor?
Trump'a üçüncü kez başkanlık yolu açık mı?
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.