Helikopterler nasıl uçar?
Helikopterler, dikey olarak kalkabilen, havada asılı kalabilen ve yatay olarak uçabilen benzersiz hava araçlarıdır. Bu olağanüstü yetenekler, karmaşık bir aerodinamik tasarım ve güçlü bir tahrik sistemi sayesinde mümkün olmaktadır
23.06.2024 16:31:00
Yenal Arman
Yenal Arman





Helikopterler, dikey olarak kalkabilen, havada asılı kalabilen ve yatay olarak uçabilen benzersiz hava araçlarıdır. Bu olağanüstü yetenekler, karmaşık bir aerodinamik tasarım ve güçlü bir tahrik sistemi sayesinde mümkün olmaktadır.
Helikopterin en belirgin özelliği, ana rotorudur. Bu rotor, gövdenin üzerinde yatay olarak monte edilmiş olup, çok sayıda kanata sahiptir. Kanatlar, dönme ekseninden dışarıya doğru açılıdır ve bu açı, hücum açısı olarak bilinir.
Helikopterin uçması için, rotorun kanatları havanın içinden geçerken kaldırma kuvveti üretmelidir. Kaldırma kuvveti, kanatların üst ve alt yüzeyleri arasındaki basınç farkından kaynaklanır. Kanadın üst yüzeyindeki hava, alt yüzeyindeki havaya göre daha hızlı akar ve bu da üst yüzeyde daha düşük bir basınca neden olur. Bu basınç farkı, kanada yukarı doğru bir kuvvet uygular ve bu da helikopterin havada kalmasına olanak tanır.
Helikopterin uçabilmesi için kaldırma kuvvetine ek olarak itkiye de ihtiyacı vardır. İtki, helikopterin kuyruk kısmına monte edilmiş bir kuyruk rotoru tarafından sağlanır. Kuyruk rotoru, ana rotorun dönme momentini dengelemeye yardımcı olur ve helikopterin dönüşünü kontrol eder.
Helikopterlerin çoğu, gaz türbini motorları ile çalıştırılır. Bu motorlar, yakıtı yakarak sıcak gazlar üretir ve bu gazlar bir türbinden geçerek bir şaftı döndürür. Şaft daha sonra ana ve kuyruk rotorlarını çalıştırır.
Helikopterler, ana rotorlarının hücum açısını değiştirerek dikey olarak kalkabilir ve inebilir. Kalkış sırasında, kanatların hücum açısı arttırılır ve bu da daha fazla kaldırma kuvveti üretir. Helikopter havada belirli bir yüksekliğe ulaştığında, kanatların hücum açısı yatay uçuş için optimum değere ayarlanır.
İniş sırasında, kanatların hücum açısı azaltılır ve bu da kaldırma kuvvetini azaltır. Helikopter yere yaklaştıkça, kanatların hücum açısı daha da azaltılır ve helikopter yumuşak bir iniş gerçekleştirir.
Helikopterler, yatay olarak uçmak için ana rotorlarını kullanır. Ana rotorun eğikliği, helikopterin ileriye doğru hareket etmesine neden olan bir itme kuvveti üretir. Helikopterin hızı, ana rotorun eğikliğini ayarlayarak kontrol edilir.
Helikopterler, yatay uçuş sırasında da havada asılı kalabilir. Bunu yapmak için, ana rotorun eğikliği, kaldırma kuvvetini itme kuvvetiyle dengeleyecek şekilde ayarlanır. Bu denge durumunda, helikopter havada asılı kalır.
Helikopterin en belirgin özelliği, ana rotorudur. Bu rotor, gövdenin üzerinde yatay olarak monte edilmiş olup, çok sayıda kanata sahiptir. Kanatlar, dönme ekseninden dışarıya doğru açılıdır ve bu açı, hücum açısı olarak bilinir.
Helikopterin uçması için, rotorun kanatları havanın içinden geçerken kaldırma kuvveti üretmelidir. Kaldırma kuvveti, kanatların üst ve alt yüzeyleri arasındaki basınç farkından kaynaklanır. Kanadın üst yüzeyindeki hava, alt yüzeyindeki havaya göre daha hızlı akar ve bu da üst yüzeyde daha düşük bir basınca neden olur. Bu basınç farkı, kanada yukarı doğru bir kuvvet uygular ve bu da helikopterin havada kalmasına olanak tanır.
Helikopterin uçabilmesi için kaldırma kuvvetine ek olarak itkiye de ihtiyacı vardır. İtki, helikopterin kuyruk kısmına monte edilmiş bir kuyruk rotoru tarafından sağlanır. Kuyruk rotoru, ana rotorun dönme momentini dengelemeye yardımcı olur ve helikopterin dönüşünü kontrol eder.
Helikopterlerin çoğu, gaz türbini motorları ile çalıştırılır. Bu motorlar, yakıtı yakarak sıcak gazlar üretir ve bu gazlar bir türbinden geçerek bir şaftı döndürür. Şaft daha sonra ana ve kuyruk rotorlarını çalıştırır.
Helikopterler, ana rotorlarının hücum açısını değiştirerek dikey olarak kalkabilir ve inebilir. Kalkış sırasında, kanatların hücum açısı arttırılır ve bu da daha fazla kaldırma kuvveti üretir. Helikopter havada belirli bir yüksekliğe ulaştığında, kanatların hücum açısı yatay uçuş için optimum değere ayarlanır.
İniş sırasında, kanatların hücum açısı azaltılır ve bu da kaldırma kuvvetini azaltır. Helikopter yere yaklaştıkça, kanatların hücum açısı daha da azaltılır ve helikopter yumuşak bir iniş gerçekleştirir.
Helikopterler, yatay olarak uçmak için ana rotorlarını kullanır. Ana rotorun eğikliği, helikopterin ileriye doğru hareket etmesine neden olan bir itme kuvveti üretir. Helikopterin hızı, ana rotorun eğikliğini ayarlayarak kontrol edilir.
Helikopterler, yatay uçuş sırasında da havada asılı kalabilir. Bunu yapmak için, ana rotorun eğikliği, kaldırma kuvvetini itme kuvvetiyle dengeleyecek şekilde ayarlanır. Bu denge durumunda, helikopter havada asılı kalır.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.