Et fiyatları Mayıs’ta artacak
Ulusal Kırmızı Et Konseyi Başkanı ve ETBİR Yönetim Kurulu Üyesi Ahmet Yücesan, kırmızı et fiyatlarının Mayıs ayında turizm sezonunun başlamasıyla birlikte yaklaşık yüzde 10 oranında artacağını ifade etti
20.03.2013 00:00:00
YENİ MESAJ / İSTANBUL
Ulusal Kırmızı Et Konseyi Başkanı ve ETBİR (Et Üreticileri Birliği) Yönetim Kurulu Üyesi Dr. Ahmet Yücesan, özellikle Mayıs ayında turizm sezonunun açılmasıyla birlikte kırmızı et fiyatlarında artış olacağının altını çizdi. Yeni Mesaj’a konuşan Yücesan, “Yaklaşık 30 milyon turist geliyor. Özellikle Avrupa’dan gelenler et tüketiyor. Bu nedenle kırmızı et fiyatlarında yüzde 10 civarında bir artış bekliyoruz” dedi.
Küçük üreticiler kapanıyor
Yeni yürürlüğe giren Türk Gıda Kodeksi Et ve Et Ürünleri Tebliği ile ilgili açıklamalarda da bulunan Yücesan, bir süre önce Türkiye’de 70-80 tane sucuk fabrikasının Türkiye’deki üretimin yüzde 100’ünü ürettiğine işaret ederek, “Şimdi 17 fabrika yüzde 80’ini üretiyor. Küçükler kapandı, iş büyüklere kaldı. Büyükler de haftada iki kez denetleniyor. Tarım Bakanlığı il ve ilçe müdürlükleri mütemadiyen bizleri denetliyor” dedi. Mevcut ‘kırmızı et - beyaz et’ karışım ürünlerinin Haziran ayına kadar satışının devam edeceğini ifade eden Ahmet Yücesan, “Türkiye’de toplam 120 bin ton civarında şarküteri ürünü tüketiliyor. Yeni tebliğ kırmızı ete beyaz et karıştırılmasını yasaklıyor. Yüzde 10-20 arasında maliyet artışı olacak. Pazar daraldığı ve rekabet güçleneceği için fiyat artışları bir süre yansımayabilir.
Öte yandan kırmızı et olmadan mamul yapamazsınız. Tavuktan ürün yapmaya kalktığınızda, orada stabil doku oluşturamazsınız, ürünü bağlayamazsınız. Bu nedenle tavuk ve hindi şarküteri ürünlerine kırmızı et katmak gerekiyor. Yeni tebliğ bunu yasaklamıyor” dedi.
ETBİR Başkanı Mustafa Bılıkçı da, yürürlüğe giren Türk Gıda Kodeksi Et ve Et Ürünleri Tebliği ile ilgili açıklamalarda bulundu. Sektöre dair genel bilgiler veren Bılıkçı, geleneksel Türk şarküteri ürünleri arasında en çok tüketilen ürünün sucuk olduğunu belirtti. Bılıkçı şöyle devam etti: “Bizde en çok tercih edilen şarküteri ürünleri sucuk ve pastırma. Yabancı ülkelerin ise sosis, salam ve jambon. Nielsen verilerine göre sucuğun toplam pazardan aldığı pay yüzde 54.52, salamın yüzde 21.24, sosisin payı yüzde 13.2 pastırma ise yüzde 5.80. Bunları yüzde 3.17 ile kavurma, yüzde 1.14 jambon, yüzde 0.69 ile füme et takip ediyor.”
Türk sucuğu dünya markası olabilir
Bılıkçı, Türkiye’nin alamet-i farikası olan ürünlerimiz bulunduğuna, dünya sofralarına da taşınabilecek ürünler olan Türk sucuğu, Türk kavurması, Türk pastırmasının, doğru ve sağlıklı üretildiğinde dünya markaları çıkarabileceğimiz çok özel üretim alanları olduğuna dikkat çekti. Dünya markaları çıkarabilmenin öncelikli şartlarının ise standardı korumak, sağlıklı üretim yapmak ve geleneksel lezzeti ve reçeteleri yeni teknoloji ile yeniden üretmek olduğunu belirten Bılıkçı, “Et ve Et Ürünleri Tebliği bu yolda atılmış en büyük adımdır” dedi.
Güvenli sucuğun minimum fiyatı
Ulusal Kırmızı Et Konseyi’nin 220 perakende noktasından fiyat alarak geçen ay yaptığı bir
araştırmaya göre, Türkiye’de yüzde 100 dana sucuğun fiyatı ortalama olarak 28 - 32 TL arasında değişiyor. Üst noktalar da var... Yetkililere göre bu ürün kampanyada en fazla 22 TL’ye satılabilir.
Daha aşağısı söz konusu değil!
Kırmızı et tüketiminde gerideyiz
Kırmızı et tüketimin rakamlarına da değinen Bılıkçı, şunları söyledi: “2012’de ülkemizde 915 bin ton kırmızı et üretimi sağlanmıştır. Geçen yılın kırmızı et ithalatı rakamı ise 25 bin 435 tondur. 2012 yılında ithal edilen canlı hayvan rakamı ise 465 bin 634 baştır. 2012 yılında kişi başı kırmızı et tüketimi ise 12 kilo olarak telaffuz ediliyor. ABD’de kişi başı kırmızı et tüketimi 60 kilo. AB ülkelerinde ise 30 kilo civarındadır. Ülkemizde hala AB düzeyinde kırmızı et tüketim rakamlarına
yaklaşılamamaktadır.”
Ulusal Kırmızı Et Konseyi Başkanı ve ETBİR (Et Üreticileri Birliği) Yönetim Kurulu Üyesi Dr. Ahmet Yücesan, özellikle Mayıs ayında turizm sezonunun açılmasıyla birlikte kırmızı et fiyatlarında artış olacağının altını çizdi. Yeni Mesaj’a konuşan Yücesan, “Yaklaşık 30 milyon turist geliyor. Özellikle Avrupa’dan gelenler et tüketiyor. Bu nedenle kırmızı et fiyatlarında yüzde 10 civarında bir artış bekliyoruz” dedi.
Küçük üreticiler kapanıyor
Yeni yürürlüğe giren Türk Gıda Kodeksi Et ve Et Ürünleri Tebliği ile ilgili açıklamalarda da bulunan Yücesan, bir süre önce Türkiye’de 70-80 tane sucuk fabrikasının Türkiye’deki üretimin yüzde 100’ünü ürettiğine işaret ederek, “Şimdi 17 fabrika yüzde 80’ini üretiyor. Küçükler kapandı, iş büyüklere kaldı. Büyükler de haftada iki kez denetleniyor. Tarım Bakanlığı il ve ilçe müdürlükleri mütemadiyen bizleri denetliyor” dedi. Mevcut ‘kırmızı et - beyaz et’ karışım ürünlerinin Haziran ayına kadar satışının devam edeceğini ifade eden Ahmet Yücesan, “Türkiye’de toplam 120 bin ton civarında şarküteri ürünü tüketiliyor. Yeni tebliğ kırmızı ete beyaz et karıştırılmasını yasaklıyor. Yüzde 10-20 arasında maliyet artışı olacak. Pazar daraldığı ve rekabet güçleneceği için fiyat artışları bir süre yansımayabilir.
Öte yandan kırmızı et olmadan mamul yapamazsınız. Tavuktan ürün yapmaya kalktığınızda, orada stabil doku oluşturamazsınız, ürünü bağlayamazsınız. Bu nedenle tavuk ve hindi şarküteri ürünlerine kırmızı et katmak gerekiyor. Yeni tebliğ bunu yasaklamıyor” dedi.
ETBİR Başkanı Mustafa Bılıkçı da, yürürlüğe giren Türk Gıda Kodeksi Et ve Et Ürünleri Tebliği ile ilgili açıklamalarda bulundu. Sektöre dair genel bilgiler veren Bılıkçı, geleneksel Türk şarküteri ürünleri arasında en çok tüketilen ürünün sucuk olduğunu belirtti. Bılıkçı şöyle devam etti: “Bizde en çok tercih edilen şarküteri ürünleri sucuk ve pastırma. Yabancı ülkelerin ise sosis, salam ve jambon. Nielsen verilerine göre sucuğun toplam pazardan aldığı pay yüzde 54.52, salamın yüzde 21.24, sosisin payı yüzde 13.2 pastırma ise yüzde 5.80. Bunları yüzde 3.17 ile kavurma, yüzde 1.14 jambon, yüzde 0.69 ile füme et takip ediyor.”
Türk sucuğu dünya markası olabilir
Bılıkçı, Türkiye’nin alamet-i farikası olan ürünlerimiz bulunduğuna, dünya sofralarına da taşınabilecek ürünler olan Türk sucuğu, Türk kavurması, Türk pastırmasının, doğru ve sağlıklı üretildiğinde dünya markaları çıkarabileceğimiz çok özel üretim alanları olduğuna dikkat çekti. Dünya markaları çıkarabilmenin öncelikli şartlarının ise standardı korumak, sağlıklı üretim yapmak ve geleneksel lezzeti ve reçeteleri yeni teknoloji ile yeniden üretmek olduğunu belirten Bılıkçı, “Et ve Et Ürünleri Tebliği bu yolda atılmış en büyük adımdır” dedi.
Güvenli sucuğun minimum fiyatı
Ulusal Kırmızı Et Konseyi’nin 220 perakende noktasından fiyat alarak geçen ay yaptığı bir
araştırmaya göre, Türkiye’de yüzde 100 dana sucuğun fiyatı ortalama olarak 28 - 32 TL arasında değişiyor. Üst noktalar da var... Yetkililere göre bu ürün kampanyada en fazla 22 TL’ye satılabilir.
Daha aşağısı söz konusu değil!
Kırmızı et tüketiminde gerideyiz
Kırmızı et tüketimin rakamlarına da değinen Bılıkçı, şunları söyledi: “2012’de ülkemizde 915 bin ton kırmızı et üretimi sağlanmıştır. Geçen yılın kırmızı et ithalatı rakamı ise 25 bin 435 tondur. 2012 yılında ithal edilen canlı hayvan rakamı ise 465 bin 634 baştır. 2012 yılında kişi başı kırmızı et tüketimi ise 12 kilo olarak telaffuz ediliyor. ABD’de kişi başı kırmızı et tüketimi 60 kilo. AB ülkelerinde ise 30 kilo civarındadır. Ülkemizde hala AB düzeyinde kırmızı et tüketim rakamlarına
yaklaşılamamaktadır.”
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.