Vatandaş boğazından ve kıyafetinden kıstı, mobilya aldı
BMD Başkanı Öncel, BMD üyesi bazı markaların satışlarında Ağustos'ta Temmuz'a göre gerileme olduğuna işaret ederek, "Sezon sonu indirimlerine rağmen AVM’lerde ciro yüzde 50’nin altında kaldı. Ağustos'ta giyimden ve restorandan kısan tüketici, elektronik, mobilya ve mücevhere harcama yaptı” dedi.
08.09.2020 11:43:00





RECEP BAHAR / DETAY HABER
Türkiye'nin önde gelen markalarını çatısı altında bulunduran Birleşmiş Markalar Derneği (BMD), üyeleri arasında yaptığı anket çalışmaları ile perakende sektörünün nabzını tutmaya devam ediyor. BMD'nin Ağustos ayı anketine göre hazır giyim mağazalarının ciroları Temmuz'a göre gerilerken, elektronik, mobilya, beyaz eşya, spor ayakkabı ve markalı mücevher mağazalarının cirolarında önemli artışlar kaydedildi.
BMD Başkanı Sinan Öncel, Ağustos ayı anketini dernek çatısı altındaki 416 markadan 325'ini bünyesinde barındıran 56'sı hazır giyim, 25'i ayakkabı olmak üzere toplam 123 üye firmanın katılımı ile gerçekleştirdiklerini bildirdi. Bazı sektörlerdeki markaların Ağustos cirolarında Temmuz'a göre gerileme olduğunu bildiren Öncel, şöyle devam etti: "Sezon sonu indirimlerine rağmen, AVM'lerde cironun yüzde 50'nin altında kaldığını beyan eden üyelerimizin oranı Temmuz'da yüzde 17 iken, Ağustos'ta yüzde 24'e ulaştı. Yani Ağustos'ta her dört üyemizden biri, AVM'lerdeki mağazalarında yüzde 50 ciroyu tutturamadı. AVM'lerde yüzde 81'in üzerinde ciroyu tutturan firmalarımızın oranı ise yüzde 38'den yüzde 28'e geriledi. Cadde mağazalarında ise yüzde 81'in üzerinde ciro yapanların oranı yüzde 55'ten yüzde 49'a düştü. Perakende cirolarındaki kayıpta bir grup tüketicinin cazip krediler nedeniyle bütçesini konut ve otomobile ayırmasının da etkili olduğunu düşünüyoruz."
Hazır giyimde şok düşüş
Cirolarda asıl gerilemeyi BMD üyelerinin yarısından fazlasını oluşturan hazır giyim firmalarının verilerinde gördüklerini dile getiren Öncel, şunları söyledi: "AVM'lerdeki hazır giyim mağazalarında cironun yüzde 50'nin altında kaldığını beyan eden üyelerimizin oranı Temmuz ayında yüzde 19 iken Ağustos'ta yüzde 31'e ulaştı. Aynı dönemde cirosu yüzde 81'in üzerinde olan hazır giyim firmalarımızın oranı yüzde 49'dan yüzde 29'a geriledi. Caddelerde de mağaza ciroları yüzde 81'in üzerinde olan firmalarımızın oranı yüzde 57'den yüzde 45'e düştü." Sinan Öncel, Ağustos ayında yurt içindeki hazır giyim mağazalarında ciro kaybına rağmen ihracat tarafında işlerin yolunda gittiğini söyledi. Hazır giyimin Temmuz'da 1.8 milyar dolarla aylık ihracat rekorunu kırdığını, Ağustos'ta da en çok ihracat yapan sektör olduğunu hatırlatan Öncel, "Biz bu başarıdan büyük bir memnuniyet duyuyoruz. Ancak ihracattaki artışa rağmen iç pazarda hazır giyim markalarımız Ağustos'u mutsuz geçirdi" dedi.
Turist gelmeyince...
Sinan Öncel, hazır giyimin ağustosta fiyatı en çok düşen ürün gurubu olmasına rağmen satışların gerilemesinde salgın sürecinde tüketim alışkanlıklarının değişmesinin de etkisi bulunduğunu söyledi. Evden çalışmanın yaygınlaşmasına paralel olarak takım elbise ve ofis kıyafetleri satışlarının düştüğünü bildiren Öncel, "Perakende sektörünün cirosuna turist harcamaları önemli katkı sunuyor. Salgın nedeni ile bu yıl turist sayısında çok ciddi bir daralma var. Yabancı harcamaları perakende sektörünün beklentilerinin çok uzağında" dedi. Sinan Öncel, dünyada olduğu gibi Türkiye'de de perakendedeki dalgalanmanın bir süre daha devam edeceğini öngördüklerini söyledi. Öncel, kiralamalarda yıl sonuna kadar KDV ve stopaj indiriminin ardından Kısa Çalışma Ödeneği'nin iki ay daha uzatılmasının sektör için büyük avantaj olduğunun altını çizdi. Kamu destekleri sayesinde Türkiye'de ABD ve Avrupa'dakine benzer bir iflas dalgasının yaşanmadığını vurgulayan Öncel, "Devletimizin bu önlemleri sayesinde bugüne kadar geldik. Ancak markalarımızı ciddi olarak tehdit eden 'yeni koşullar'a karşı ivedilikle bazı AVM'lerde kiracılara detaylı bilgi verilmeyen keyfi ortak alan işletme gideri uygulamasına son verilmesi ve kira güncellemeleri gerekiyor" dedi.
Vatandaş parasını nereye harcadı?
BMD Başkanı Öncel, geçen ay indirimlere ve kampanyalara rağmen hazır giyimden ve restoran harcamalarından kısan tüketicinin cep telefonu, dizüstü bilgisayar, televizyon, beyaz eşya, mobilya, bisiklet gibi ürünleri tercih ettiğine işaret ederek, "Düğünlerin markalı mücevher satışına büyük katkısı oldu. Elektronik, mobilya, mücevher markalarımız Ağustos'ta hem AVM'lerde, hem de caddelerde yüzde 100 ve üzeri ciroyu yakaladılar. Özellikle mobilyada büyük bir talep patlaması oldu" diye konuştu.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.