logo
26 NİSAN 2025

Uçağın kara kutuları deşifre edildi

20.02.2020 18:29:00
Uçağın kara kutuları deşifre edildi
Uçağın kara kutuları deşifre edildi

Sabiha Gökçen Havalimanı'nda 5 Şubat günü pistten çıkan ve 3 kişinin hayatını kaybettiği Pegasus Havayolları uçağının kara kutuları Almanya'nın Braunschweig şehrindeki Alman Havacılık Kaza Soruşturma Bürosu (BFU) tesislerinde önceki gün Amerikalı yetkililerin nezaretinde deşifre edildi. Kara kutu kayıtlarına göre kazada pilot hatasının düşük seviyelerde olduğunun saptandığı öğrenildi. Kazaya neden olan hatalar zinciri şöyle oluştu:

1. Olumsuz hava şartları nedeniyle Pegasus'un kaza yapan uçağına inişinden hemen önce yıldırım düştü. Yıldırımlara karşı donanımlı olan uçaklar bundan etkilenmiyor. Ancak her iki pilot da prosedür gereği konsantrasyonlarını yıldırımın uçağın aletlerine bir etkisi olup olmadığına odakladı.

2. Bu sırada uçağı kaptan pilot kullanırken ikinci pilot ise iletişim ve aletlerin takibi görevine odaklanmıştı. Kule daha önceki iki uçağın pisti pas geçtiğini söyledi. Ancak bu uyarısını havacılık terminolojisine göre İngilizce yerine Türkçe yaptı. Kaptan "Anladım diye cevap verdi ancak  iletişimden sorumlu Hollandalı ikinci pilot anonsu anlamadığı ve inişe saniyeler kaldığı için kokpitte koordinasyon bozuldu.

3. Bu sırada bir başka uçak, kaza yapan uçaktan hemen önce aynı arka rüzgarla kalkış yaptı. Bu da pilotlara her şeyin normal akışı içerisinde olduğu hissini yarattı.

4. O sırada arka rüzgar saatte 26.4 km süratle esiyordu. Pegasus Havayolları arka rüzgar pas geçme limiti saatte 28 km olduğu için pilotlar toleranslar içinde olan uçakla iniş kararı aldı.

5. Pistin uzunluğu 3 bin metre. Uçak, sanılanın aksine pistin ortalarına veya sonuna doğru sert olarak değil, normal bir mesafe olan pistin 705'inci metresine indi.

6. Pilotlar uçak indiği anda normal frenleme yapmaya başladı. Uçağın sürati saatte 98 km sürate kadar düşmesine rağmen o anda aniden arka taraftan gelen rüzgarın sürati saatte 51 km'ye çıktı. Bu itiş sürati arttırdı.

7. Pilotlar yine de duracaklarından emin oldukları için sert frenlemeden vazgeçerek ıslak zeminde kaymamak için kendi aralarında konuşarak pistin ortasındaki değil sonundaki çıkıştan dönmeye karar verdi. Bu sırada kabin içerisinde her şey normal olup uçak yavaşladığı için hostesler "Telefonlarınızı kullanabilirsiniz" anonsu yaptı.

8. Pilotlar sıklıkla kullanılmayan pistin sonundaki dönüşe doğru geldiklerinde iyice yavaşlamak için tekrar fren yaptı. Ancak muhtemelen uçak, pist üzerinde bulunan daha önceki yüzlerce iniş kalkışla oluşan lastik izlerinin üstüne inince kaymaya başladı ve hız hiç kesilmedi.

9. Sorun tam olarak bu anda başladı ve pilotlar bir anormallik olduğunu bu sırada anladı.

10. Pilotlar sert frene geçmelerine rağmen uçak 17 saniye boyunca pistin son 700 metresini kayarak ve hiç yavaşlamayarak katetti. Bu süre ve mesafe normal zemin olması halinde daha hızlı bir uçağın bile durması için gayet yeterliydi.

11. Pistin sonunda "stop way" adı verilen bu gibi durumlarda uçağı hasar almadan durduracak yumuşak toprak zeminli saha yerine dik eğim bulunması nedeniyle uçak aşağıya yuvarlandı.

12. Dik zeminin kaymaması için yapılan istinat duvarı uçağın parçalanmasına ve hasarın artmasına neden oldu. Ancak yetkililer bu durumun aynı zamanda uçağın motorlarının koparak gövdeden ayrılmasına neden olduğu ve böylece uçakta yangın çıkmadığı görüşünde de birleşiyorlar.
HABER MERKEZİ

 

 

 
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
Rusya'da üst düzey askeri yetkiliye suikast
Aracı havaya uçuruldu... Patlama anı kamerada
Beşiktaş bu sezon ilk kez 5 golle kazandı
Hatayspor'un küme düşmesi kesinleşti
CHP Genel Başkanı Özel: "Bu salı grup toplantısı yok"
"Ümit Özdağ yargılanıyor, gideceğiz"
İstanbul yine sallandı
Büyükçekmece açıklarında 4,3 büyüklüğünde deprem
İran ve Rusya safları sıklaştırıyor
Stratejik işbirliği anlaşmasından sonra şimdi de dev petrol anlaşması
Chrome'u satın almak istiyor
Yandex'ten Türkiye hamlesi
U19 Takımı finalde
Trabzonspor tarih yazdı
Alışveriş fişleri sizi hasta edebilir
Bisfenol S hormonları bozuyor...
Naci Görür’den çarpıcı uyarılar geldi
‘İstanbul depremi olacak’
Türkiye'nin aktif yaşlanma endeksi açıklandı
2024'te 29.7'ye yükseldi
Bakırköy’de zincirleme kaza
5 yaralı var
Çanakkale Kara Savaşları'nın 110. yılı
'Vefa Yürüyüşü' gerçekleştirildi
Erdoğan’ın başdanışmanından eleştiri
‘Bu sistem yürümedi’
Trump'tan Putin'e uyarı
Saldırılar sürerse yaptırım gelebilir
Uzmanlar uyarıyor
Evinizde deprem tatbikatı yaptınız mı?
Rusya'da üst düzey askeri yetkiliye suikast
Aracı havaya uçuruldu... Patlama anı kamerada
Beşiktaş bu sezon ilk kez 5 golle kazandı
Hatayspor'un küme düşmesi kesinleşti
CHP Genel Başkanı Özel: "Bu salı grup toplantısı yok"
"Ümit Özdağ yargılanıyor, gideceğiz"
İstanbul yine sallandı
Büyükçekmece açıklarında 4,3 büyüklüğünde deprem
İran ve Rusya safları sıklaştırıyor
Stratejik işbirliği anlaşmasından sonra şimdi de dev petrol anlaşması
Chrome'u satın almak istiyor
Yandex'ten Türkiye hamlesi
U19 Takımı finalde
Trabzonspor tarih yazdı
Alışveriş fişleri sizi hasta edebilir
Bisfenol S hormonları bozuyor...
Naci Görür’den çarpıcı uyarılar geldi
‘İstanbul depremi olacak’
Türkiye'nin aktif yaşlanma endeksi açıklandı
2024'te 29.7'ye yükseldi
Bakırköy’de zincirleme kaza
5 yaralı var
Çanakkale Kara Savaşları'nın 110. yılı
'Vefa Yürüyüşü' gerçekleştirildi
Erdoğan’ın başdanışmanından eleştiri
‘Bu sistem yürümedi’
Trump'tan Putin'e uyarı
Saldırılar sürerse yaptırım gelebilir
Uzmanlar uyarıyor
Evinizde deprem tatbikatı yaptınız mı?
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.