Navlun fiyatlarında şok düşüş
Çin'den ABD'nin Batı Kıyıları'na konteyner maliyeti, Ocak 2022'ye göre yaklaşık 60 düşerek 4 bin dolar, Asya'dan Avrupa'ya gönderilen bir konteynerin maliyeti de yüzde 50’den fazla gerileyerek 8 bin dolar seviyesine indi. Navlun fiyatlarındaki düşüş Çin'in ihracatına olumlu yansıyor.
12.09.2022 21:51:00
Ana deniz ticaret yollarındaki navlun fiyatları, yüksek enflasyonun tüketici talebini düşürmesinin ve küresel tedarik zinciri sorunlarının hafiflemesinin ardından düşmeye devam ediyor. Navlun piyasasındaki taşımacılık ücretlerinin göstergesi olarak bilinen Baltık Kuru Yük Endeksi (Baltic Dry Index-BDI), geçen Ekim ayı başında 5 bin 650 puan ile 2008'den bu yana kaydedilen en yüksek seviyeye ulaşmasının ardından düşüş eğilimine geçti. Küresel ekonominin öncü göstergelerinden olan endeks, yıl başında 2 bin 200 puan seviyelerinde bulunurken, 9 Eylül itibarıyla bin 213 puan seviyesinde seyretti.
Küresel ticaretin 12 önemli deniz yolu şeridindeki konteyner navlun oranlarını ölçen Freightos Baltık Küresel Konteyner Endeksi'nin değeri ise (40 inç HC konteyner maliyeti) bu yılın başında 9 bin 293 dolar seviyesindeyken, 9 Eylül itibarıyla 5 bin doların altına indi.
Yine endekse göre, Çin'den ABD'nin Batı Kıyıları bölgesine (Kaliforniya) konteyner maliyeti, Ocak 2022'ye göre yaklaşık 60 düşüşle 4 bin dolar seviyesine geriledi. Asya'dan Avrupa'ya gönderilen bir konteynerin maliyeti ise yüzde 50'den fazla düşerek 8 bin doların altına indi.
Dümende Çin var!
Küresel olarak tüm malların yüzde 90'ından fazlası gemi ile taşınıyor ve bu nedenle konteyner taşımacılığı dünya ticaretinin can damarı olarak görülüyor. Uzmanlar, yüksek enflasyonun yol açtığı potansiyel bir küresel resesyon zemininin navlun fiyatlarını aşağı çektiğini, tüketim ürünlerine Covid-19 sonrası talep artışının yavaşlaması, perakendeciler ve üreticilerin de mallarını normalden daha erken tedarik etmesinin de bu düşüşe katkıda bulunduğunu belirtti.
Öte yandan, Çin, şu anda sipariş edilen konteyner gemisi kapasitesinin yaklaşık yüzde 54'ünü kontrol ederken, Pekin'in sıfır Covid-19 politikası nedeniyle Çin'deki aksama küresel tedarik zincirini olumsuz etkiliyor. Buna rağmen, analistler, tedarik zincirinde baskıların hafiflemesi, Walmart gibi büyük perakendecilerin ürünlerini daha erkenden tedarik etmeleri, talebin düşmesi ve küresel ekonomide muhtemel resesyonun etkisiyle navlun oranlarının yılın geri kalanında düşmeye devam etmesini öngörüyor. EKONOMİ SERVİSİ / AA
Navlun fiyatları 10'a katlanmıştı
Covid-19 salgınıyla dünya ticaretinin yaklaşık yüzde 90'ının yapıldığı deniz yolunda "boş konteyner" krizi başlamıştı. Önce Uzak Doğu, Amerika ve Avrupa pazarında başlayan navlun fiyatlarındaki (geminin yük taşıma ücreti) artışlar, dünyanın hemen her yerinde hissedilmişti. Navlun fiyatları söz konusu dönemde 10'a katlanırken, konteyner bulmak da zorlaşmıştı. Uzak Doğu-Avrupa hattında Covid-19 öncesinde 2 bin dolar seviyesinde olan navlun fiyatları, 20 bin dolara dayanmıştı. Özellikle Çin'den ABD'ye gelen gemiler yükünü boşaltamadığı için kısa sürede dönememiş ve bu da arz sorununu derinleştirmişti. Özellikle ABD ve Çin'de yüzlerce konteyner gemisi limanlara erişmek için sırada beklemişti. Bugün büyük gemiler 24 bin konteyner taşıyabilirken, yeni bir geminin inşası 2-3 yıl sürüyor. Bu nedenle yeni gemi ve konteyner siparişleri de kısa vadede krize yardımcı olamamıştı. Ayrıca deniz taşımacılığına yönelik beklenen yeni karbon emisyonu düzenlemelerinin bazı şirketleri filolarını genişletme konusunda temkinli olmaya itmişti. HABER MERKEZİ