Narenciye ihracatında Rusya başı çekiyor
TZOB Genel Başkanı Bayraktar, narenciye ihracatının yüzde 32'sinin Rusya'ya yapıldığını, bu ülkeyi yüzde 21 payla Irak, yüzde 16 payla Ukrayna'nın izlediğini belirtti. Bayraktar, narenciyede bu yıl rekoltenin geçen yılın üzerinde olduğunun görüldüğüne işa
04.11.2014 00:00:00
ERSAN İLTER/ANKARATürkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, narenciyede bu yıl rekoltenin, geçen yılın üzerinde olduğunu gördüklerini bildirerek, "Bu yıl rekoltenin 3.8 milyon tona yaklaşacağı tahmin ediliyor" dedi. Türkiye'nin dünyada narenciye üretiminde söz sahibi ülkelerden biri olduğunu bildiren Bayraktar, şu bilgileri verdi: "Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü (FAO), 2012 yılı verilerine göre, 131.3 milyon ton olan dünya narenciye üretiminden yüzde 2.7 pay alan ülkemiz, dünya sıralamasına 9. sırada yer alıyor. Dünyada en önemli üretici ülke yüzde 24.1 payla Çin. Bu ülkeyi yüzde 15.4 payla Brezilya, yüzde 8.1 payla ABD, yüzde 6.1 payla Hindistan, yüzde 5.1 payla Meksika, yüzde 4.2 payla İspanya izliyor." Türkiye'de narenciye üretiminin iç pazarın ihtiyacını karşıladığını, önemli miktarda ihracata da konu olduğunu vurgulayan Bayraktar, "2013 yılı itibarıyla gerçekleştirilen 3 milyon 346 bin 889 tonluk toplam yaş meyve sebze ihracatımızın yüzde 41'ini narenciye oluşturmaktadır. Narenciye, yaş meyve sebze ihracatımızın lokomotifi konumunda. Geçen yıl yapılan ihracat karşılığında 930.9 milyon dolar döviz kazanmamızı sağladı" dedi. İhracatın yüzde 32'si Rusya'yaNarenciye ihracatının yüzde 32'sinin Rusya'ya yapıldığını, bu ülkeyi 21 payla Irak, yüzde 16 payla Ukrayna, yüzde 5 payla Suudi Arabistan, yüzde 4 payla Romanya'nın izlediğini belirten Bayraktar, "Narenciye ihracatında öne çıkan ve Türkiye için önemli pazar konumundaki ülkelerde yaşanan siyasi karışıklar, ihracatımızı da etkilemektedir. İhracatın daha da artırılması için marka oluşturulmalı, tanıtım faaliyetlerine önem verilmeli" dedi. Narenciye ihracatını artırmanın yolları* Dış pazarda rekabet gücümüzün artması için üreticilerin maliyetleri düşürülmeli. * Gübre, mazot gibi üretim girdileri desteklenmeli. İlaçlama, depolama, ambalajlama, nakliye gibi unsurlar da desteklenerek girdilerdeki KDV oranları indirilmeli. * Marka oluşturulmalı, yeni pazarlar bulunarak ihracat artırılmalı. * Şeker ve asit oranı yeterli seviyeye gelmemiş narenciye hasat edilmemeli. * Araştırma ve geliştirme faaliyetlerine ağırlık verilerek pazar talebine uygun çeşitler geliştirilmeli.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.