Market markalı ürünlerin pazar payı artıyor
Araştırma şirketi NielsenIQ'nun raporuna göre 2022 yılında özel (market) markalı ürünler cirosu, bir önceki yıla göre yüzde 99 artarak, yüzde 28.1 pazar payına ulaştı. Sektörün büyüklüğü 200 milyar lirayı geçti.
21.04.2023 22:21:00 / Güncelleme: 21.04.2023 22:25:02
HASAN PARLAK / İSTANBUL
Özel Markalı Ürünler Sanayicileri ve Tedarikçileri Derneği (PLAT) ve NielsenIQ Parakende Paneli tarafından hazırlanan özel markalı ürünlere yönelik veriler kamuoyu ile paylaşıldı. NielsenIQ Parakende Paneli tarafından hazırlanan verilerde 2021 ile 2022 yıllarının Ocak-Aralık dönemleri karşılaştırıldı. Hızlı tüketim, gıda ve alkolsüz içecekler, ev temizlik ve kişisel bakım ürünlerine yönelik yapılan araştırma sonucunda elde edilen verilere göre son bir yılda özel markalı ürünler cirosunun bir önceki yıla göre yüzde 99 arttığı gözlemlendi. Söz konusu ürünlerin pazar payı ise 1.5 puanlık artışla yüzde 28.1'e yükseldi.
Ana kategoriler arasında en fazla artış yüzde 29'luk pazar payı ve yüzde 102'lik ciro değişimiyle kişisel bakım ürünlerinde görüldü. Tüm ürünlerden elde edilen verilere göre tüketicilerin özel markalı ürünlere yönelik taleplerinin artış gösterdiği de görüldü.
Raporda öne çıkan veriler
• Gıda ve alkolsüz içeceklerde 2021 yılında yüzde 28.7 olan oran pazar payı 1 puanlık artışla yüzde 29'a; kişisel bakım ürünlerindeki 24.9 olan oran ise 25.1'e yükseldi. Ev temizlik ve benzeri ürünlerde yüzde 23.7 olan oran aynı düzeyde kaldı.
• Kategorilere göre ciro artışı ise son bir yıla göre sigara ve alkol ürünleri hariç hızlı tüketim ürünlerinde yüzde 99, gıda ve alkolsüz içeceklerde yüzde 102, ev temizlik ürünlerinde yüzde 79 ve kişisel bakım ürünlerinde de yüzde 89 olarak gerçekleşti.
• Alkolsüz içeceklerde yüzde 9.7 olan pazar payı yüzde 9.6'ya düşerken, atıştırmalıklarda 20.4 olan pazar payı 19.6'ya geriledi. Bu iki kategoride tüketiciler markalı ürünlere yöneldi. Süt ürünlerinde yüzde 52.5 olan pazar payı ise yüzde 54.1'e yükseldi.
• Yağlarda yüzde 48 olan pazar payı yüzde 9.5 artışla 52.6'ya çıkarak bu kategorideki zirvenin sahibi oldu. Dondurmalarda 12 olan oran 12.3'e ve son olarak bakkaliyede 35.3 olan oran yüzde 36.4'ye yükseldi.
• Bulaşık deterjanlarında yüzde 17.7 olan pazar payı 20.1'e, poşetlerde yüzde 49.6'dan yüzde 51.8'e yükseldi. Özel (market) markalı ürünleri ağırlıklı olarak BİM, A101, Şok, Metro, Migros, Carrefoursa, Gratis, Rossmann gibi marketler ürettiriyor.