Tefsir ilmi Kur'an-ı Kerim'i anlamada ve algılamada çok büyük bir önem taşır. Bununla beraber bir müfessirin Kur'an-ı Kerim'i tefsir edebilmesi için ise on altı ilme sahip, vakıf olması gerekmektedir.
Bazı surelerde tefsir ilminden tam istifade edilememiş ve bazı gerçekler bilerek veya bilmeden gizlenmiştir.
Burada herhangi bir din âlimini kesinlikle en ufak bir şekilde eleştirmek arzusu ve kastı içinde değiliz.
Gelelim anlatmak istediğimiz konuya Kevser suresi yüce kitabımızın en kısa suresi olan özelde Peygamber Efendimize (s.a.a.), genelde ise müminlere hitap eden bir suredir.
Bu surenin, neden dolayı indiğinde tefsirler arasında neredeyse bir ittifak var.
Müşrikler, Peygamber Efendimizin (s.a.a.) çocuklarının ölümünden sonra, O'nun soyunun devam etmeyeceğini düşündüklerinden, kâinatın efendisine 'ebter' demelerinden dolayı nazil olmuştur.
Ebter kelimesini kullanan kişi konusunda tefsirler ihtilaf etmişlerdir. Kimisi As ibni Vail'in (Amr ibni As'ın babası) olduğu veya Ka'b ibni Eşref, (Medineli bir Yahudi'dir. Bedir zaferinden sonra dayanamayıp Mekke'ye yerleşmiştir. En büyük özelliği, ölüm fermanını Efendimizin (s.a.a.) vermeleriydi.)
Üçüncü kişi Ukbe ibni Ebi Mayet, Mekke'nin fethinde öldürüldü.
Ebter kelimesini kullanan kişilerin ikisi Kureyşli, üçüncüsü Medineli bir Yahudi.
Bu üç iğrenç şahsiyet de ebter sözünü şiirleriyle dillendirmişlerdi.
Acaba Peygamber Efendimizin (s.a.a.) hangi oğullarından sonra bu sure nazil oldu?
İki oğlu Kasım ve Abdullah Mekke'de, üçüncü oğulları İbrahim Medine'de vefat ettiler. Amr bin As'ın babası As ibni Vail, Mekke'de Hicret'ten iki ay önce eşekten düşmüş ve ayağı devenin boynu gibi şişip ölmüş olduğuna göre, bu sözü Mekke'de Peygamber Efendimizin (s.a.a.) oğlu Abdullah'ın vefatıyla söylemiştir.
Medine'de Peygamber Efendimizin (s.a.a.) son erkek çocuğu İbrahim'in ölümüyle ebter kelimesini söyleyen ise Medineli Yahudi'dir.
Bu surenin Mekke'de indiğini âlimlerin birçoğu bildirdiği gibi, Medine'de nazil olduğunu söyleyenler içinde en başında Suyuti, Ebu Hayyan ve Alusi gelmektedir.
Kevser suresinin Medine'de mi Mekke'de mi ve kimin sözüne karşı nazil olduğu konusunda ihtilaf, hangi söze karşı nazil olduğu konusunda ise ittifak vardır.
Muhammed (s.a.a.) ebter, yani soyu kesilmiş dedikleri için bu sure nazil oldu. Rabbimiz surenin sonunda, "Doğrusu sana buğz edendir ebter" buyurmuştur. Onların bu sözlerine karşı Cenabı Hakk'ın (cc) Muhammed'ine (s.a.a.) bütün herkes bu büyük nimeti görsün diye bahşettiklerini sonraki yazımıza bırakalım.
Bazı surelerde tefsir ilminden tam istifade edilememiş ve bazı gerçekler bilerek veya bilmeden gizlenmiştir.
Burada herhangi bir din âlimini kesinlikle en ufak bir şekilde eleştirmek arzusu ve kastı içinde değiliz.
Gelelim anlatmak istediğimiz konuya Kevser suresi yüce kitabımızın en kısa suresi olan özelde Peygamber Efendimize (s.a.a.), genelde ise müminlere hitap eden bir suredir.
Bu surenin, neden dolayı indiğinde tefsirler arasında neredeyse bir ittifak var.
Müşrikler, Peygamber Efendimizin (s.a.a.) çocuklarının ölümünden sonra, O'nun soyunun devam etmeyeceğini düşündüklerinden, kâinatın efendisine 'ebter' demelerinden dolayı nazil olmuştur.
Ebter kelimesini kullanan kişi konusunda tefsirler ihtilaf etmişlerdir. Kimisi As ibni Vail'in (Amr ibni As'ın babası) olduğu veya Ka'b ibni Eşref, (Medineli bir Yahudi'dir. Bedir zaferinden sonra dayanamayıp Mekke'ye yerleşmiştir. En büyük özelliği, ölüm fermanını Efendimizin (s.a.a.) vermeleriydi.)
Üçüncü kişi Ukbe ibni Ebi Mayet, Mekke'nin fethinde öldürüldü.
Ebter kelimesini kullanan kişilerin ikisi Kureyşli, üçüncüsü Medineli bir Yahudi.
Bu üç iğrenç şahsiyet de ebter sözünü şiirleriyle dillendirmişlerdi.
Acaba Peygamber Efendimizin (s.a.a.) hangi oğullarından sonra bu sure nazil oldu?
İki oğlu Kasım ve Abdullah Mekke'de, üçüncü oğulları İbrahim Medine'de vefat ettiler. Amr bin As'ın babası As ibni Vail, Mekke'de Hicret'ten iki ay önce eşekten düşmüş ve ayağı devenin boynu gibi şişip ölmüş olduğuna göre, bu sözü Mekke'de Peygamber Efendimizin (s.a.a.) oğlu Abdullah'ın vefatıyla söylemiştir.
Medine'de Peygamber Efendimizin (s.a.a.) son erkek çocuğu İbrahim'in ölümüyle ebter kelimesini söyleyen ise Medineli Yahudi'dir.
Bu surenin Mekke'de indiğini âlimlerin birçoğu bildirdiği gibi, Medine'de nazil olduğunu söyleyenler içinde en başında Suyuti, Ebu Hayyan ve Alusi gelmektedir.
Kevser suresinin Medine'de mi Mekke'de mi ve kimin sözüne karşı nazil olduğu konusunda ihtilaf, hangi söze karşı nazil olduğu konusunda ise ittifak vardır.
Muhammed (s.a.a.) ebter, yani soyu kesilmiş dedikleri için bu sure nazil oldu. Rabbimiz surenin sonunda, "Doğrusu sana buğz edendir ebter" buyurmuştur. Onların bu sözlerine karşı Cenabı Hakk'ın (cc) Muhammed'ine (s.a.a.) bütün herkes bu büyük nimeti görsün diye bahşettiklerini sonraki yazımıza bırakalım.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Ali Nezir / diğer yazıları
- Maarif yüzyılı! / 13.01.2025
- Denizcilik İşletmeleri / 27.12.2024
- Savaşların kazananları! / 06.12.2024
- Ortadoğu’da gözü olanlar! / 25.10.2024
- Şam’ın ve Halep’in limanı Beyrut’tur! / 18.10.2024
- Kahire’deki Türk şehitliği! / 20.09.2024
- Kavimler göçü veya sığınmacılar! / 17.08.2024
- Avrupalıların keşif dediği ‘sömürü’! / 09.08.2024
- Top oynayan çocuklara atılan füze / 30.07.2024
- Kerbela! / 16.07.2024
- Denizcilik İşletmeleri / 27.12.2024
- Savaşların kazananları! / 06.12.2024
- Ortadoğu’da gözü olanlar! / 25.10.2024
- Şam’ın ve Halep’in limanı Beyrut’tur! / 18.10.2024
- Kahire’deki Türk şehitliği! / 20.09.2024
- Kavimler göçü veya sığınmacılar! / 17.08.2024
- Avrupalıların keşif dediği ‘sömürü’! / 09.08.2024
- Top oynayan çocuklara atılan füze / 30.07.2024
- Kerbela! / 16.07.2024