Kamu denetlemiyor
Türkiye, her yıl çok sayıda kamyonun damperinin istem dışı açılarak ciddi kazalara yol açtığı bir ülke. Oysa yürürlükteki mevzuatın uygulanması ve denetimlerin adamakıllı yapılmasıyla bu tür kazaların önüne geçmek mümkün
05.09.2014 00:00:00
ERSAN İLTER/İSTANBULTürkiye gerekli mevzuatın olduğu ancak denetimlerin yapılmadığı bir ülke olarak dikkat çekiyor. Bu nedenle dünyada en fazla iş kazası yaşanan 3. ülke konumunda. Eğer denetimler kurallara uygun yapılmış olsaydı, Soma'da 301 madenci yaşama veda eder miydi? Geçen yıl Esenyurt'ta olduğu gibi 11 inşaat işçisi kül olur muydu? Türkiye kazalar yaşandıktan sonra sorumlulara hesap sorulamayan bir ülke olarak da dikkat çekiyor. Türkiye tarihinin en büyük iş kazası Soma faciasıyla ilgili gözaltına alınanlar arasında bir tane kamu görevlisi bulunmaması da bu açıdan manidar.Denetim olmadığında...Önceki gün İstanbul Avcılar'da yaşanan facia da aynı zihniyetin ürünü... TMMOB Makina Mühendisleri Odası İstanbul Şube Yönetim Kurulu Sekreteri Cenk Cihangir, Avcılar'da glikoz yüklü damperi açılarak bir kişinin ölümüne yol açan kamyon faciası ile ilgili açıklamalarda bulundu. Cihangir, şunları söyledi: "Damperli kamyon veya yarı-römorklarda olan yük boşaltmak için gövdenin arkaya doğru devrilmesi sisteminin hareketi sırasında açılmasını önleyecek tedbirlerin olmaması ve periyodik denetimlerle denetlenmemesi sonucu ülkemizde her sene sıkça bu tür kazalar olmaktadır. Bu kazaların önlenebilmesi için bu tür damperli araçlara hareket sırasında kasanın arkaya (veya yana) devrilmesini önleyecek düzenekler takılması ve periyodik olarak yılda bir yapılan araç muayenesi dışında denetlenmesi şartı getirilmelidir." Ulaştırma Bakanlığı sorumluTürkiye'de şu an Ulaştırma Bakanlığı uhdesinde olarak araçların yol güvenliğine ilişkin olarak yapılan araç muayenesinin kapsamında 'yangın algılama düzeneği' ve 'damper açılma güvenlik düzeneği' gibi karmaşık düzeneklerin detaylı denetiminin yer almadığına dikkatleri çeken Cenk Cihangir, "Bu tür karmaşık düzeneklerin gelişmiş AB ülkelerinde olduğu gibi ulusal olarak düzenlenen, ayrı bir teknik güvenlik denetiminden geçirilmeleri gerekmektedir. Yasal düzenlemeler ve kamusal denetim ile bu kazalar önlenebilir. Görevlerini yapmayan, birbirinden haberi olmayan, meslek odalarının raporlarını, bilim insanlarının söylediklerini kulak arkası eden bir siyasi anlayışla yönetilen kurumlar olduğu sürece insanlarımız hayatlarını kaybetmeye gitmeye devam edecektir."