Sorulan sorulardan bir tanesi de; "kadın mahremi olmadan hacca gidemez mi?" şeklinde. Bu konudaki şer'i delilleri soruyorlar. Bu konudaki hadisleri ve mezhep imamlarının görüşlerini aktarıyorum: İmam Âzam'ın ictihadına göre, bir kadına haccın farz olabilmesi için, yanında kendisiyle hacca gitmeyi kabul eden kocasının veya başka bir mahreminin bulunması şarttır. (Cezîrî, el-Fıkh ale'l-Mezâhibi'l-Erbaa, 1/623).Üzerine hac farz olan kadının durumu müsait ise masrafını karşılayarak yanında mahremini götürmesi gerekir. Koca, kendisine hac farz olup da mahremiyle hacca gitmek isteyen hanımına engel olamaz. Fakat mahremsiz gitmesi durumunda mani olabilir. (Şafiilere göre koca yaşlılık ve hastalık gibi nedenlerle daha sonraki bir dönemde hac farizesini yerine getirememe tehlikesi doğmadıkça karısının hac gitmesine engel olabilir. Çünkü Şafiilere göre hac ömridir. Yani hayatın herhangi bir anında vazife yerine getirilebilir). Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem'den; Malı bulunan evli bir kadının hacca gitmesine kocası izin vermemiş ve bu husus kendisine sorulunca şöyle buyurmuştu: "Kadın, kocasından izinsiz gidemez." (Taberânî, el-Mu'cemu'l-Evsat ve's-Sağîr'de).Allah Resûlü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu: "Allah'a ve âhiret gününe inanan bir kadının mahremi olmadan bir günlük yolculuk yapması helâl olmaz." (Mâlik, hacc 37, s.979; Ahmed, II, 236; İbn Hibbân, no: 2714).Allah Resûlü (s.a.a.), "Bir erkek, bir kadınla yanlarında mahrem biri bulunmadıkça yalnız kalmasın. Kadın, yanında mahremi bulunmadıkça yolculuk yapmasın" buyurdu. O mecliste bulunan bir adam ayağa kalkarak, "Ey Allah'ın elçisi, karım hac yolculuğuna çıktı. Ben ise falanca savaşa yazıldım, ne yapayım?" diye sordu; Hz. Peygamber (s.a.a.), "Git ve karınla birlikte haccet" buyurdu. (Buhârî, Nikâh, 111; Müslim, Hac, 424).Hanefî mezhebine mensup olan bir kadının mahremi yoksa hac ona farz değildir. Yerine vekil gönderebilir. Kendisinin mahremsiz gitmesi câiz olmaz. Ancak Mekke'ye seferî mesafeden daha az uzaklıkta bulunan bir kadın yanında mahremi olmaksızın yol emniyeti olmak şartıyla gidebilir. Şâfiî mezhebine göre bir kadının sadece farz olan haccını yerine getirebilmesi için, yol emniyeti varsa iki veya daha çok güvenilir kadınların arasında hacca gitme ruhsatı vardır. Eğer kadın farz haccı yapmış da nâfile veya bedel hacca gidecekse ona bu ruhsat yoktur. (Cezîrî, el-Fıkh ale'l-Mezâhibi'l-Erbaa, 1/636).Şafiî mezhebini taklit ederek hacca giden kadının haccı da bu mezhebe göre yapması gerekmez. Çünkü burada yapılan taklit sadece yolculuk içindir.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yeliz Yücel / diğer yazıları
- Üç aylar iklimi-4 / 20.03.2017
- Üç aylar iklimi-3 / 19.03.2017
- Üç aylar iklimi-2 / 18.03.2017
- Üç aylar iklimi-1 / 17.03.2017
- Muharrem'in onuncu günü: Aşura / 11.10.2016
- Bayram namazı ve kılınışı / 11.09.2016
- Haccın tamam olmasının şartları / 10.09.2016
- 'Hac Arafat'tır' / 09.09.2016
- Zilhicce ayında ibadet?III / 08.09.2016
- Zilhicce ayında ibadet?II / 07.09.2016
- Üç aylar iklimi-3 / 19.03.2017
- Üç aylar iklimi-2 / 18.03.2017
- Üç aylar iklimi-1 / 17.03.2017
- Muharrem'in onuncu günü: Aşura / 11.10.2016
- Bayram namazı ve kılınışı / 11.09.2016
- Haccın tamam olmasının şartları / 10.09.2016
- 'Hac Arafat'tır' / 09.09.2016
- Zilhicce ayında ibadet?III / 08.09.2016
- Zilhicce ayında ibadet?II / 07.09.2016