Husiler Türk gemilerini vurmuyor
UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı Bilgehan Engin, Türk armatörlerin Çin-Türkiye taşımacılığında küçük gemilerle önemli rol üstlenmeye başladığına işaret ederek, "Büyük şirketlerin gemileri Ümit Burnu'nu dolaşıyor. Çünkü bu gemiler Süveyş'e girdiğinde Husiler bunları yakından izleyip sofistike cihazlarla vuruyor" dedi.
12.01.2025 22:17:00
AHMET TURAN YİĞİT
AHMET TURAN YİĞİT
Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği (UTİKAD) Yönetim Kurulu Başkanı Bilgehan Engin, İstanbul'da ekibiyle birlikte düzenlediği basın toplantısında, Suriye'de yaşanan rejim değişikliğinin Türkiye'nin ticaret hacminde artışa yol açacağına işaret ederek, inşaat ve yapı malzemelerinde lojistik ihtiyacın artacağını ve taşımacılığın da hareketleneceğini dile getirdi. Engin, Türkiye ile Suriye arasında bir zamanlar 6 milyar dolara kadar ulaşan ticaret hacminin 2 milyar dolara kadar gerilediğini hatırlatarak, "Suriye önemli ve stratejik bir komşu" dedi.
Kalkınma Yolu Projesi 4 yıl sonra hayat bulacak
Basra Körfezi'ni Türkiye üzerinden Avrupa'ya bağlayacak olan Kalkınma Yolu Projesi'nin heyecan verici bir proje olduğuna işaret eden Engin, şunları söyledi: "Bu projenin 2029 sonunda hayata geçmesi planlanıyor. Fav Limanı'nı Irak ile yapılan işbirliğiyle kara yolu ve demir yoluyla Avrupa'ya bağlamak istiyoruz. Buradaki gelişmeler de Suriye'deki gibi heyecan verici. Türkiye'de kargo taşımacılığının demir yoluyla artırılması ve Türkiye'nin taşımacılık gelirlerinin artması adına önemli."
Engin, Kalkınma Yolu Projesi'nin bir an önce tamamlanmasının Türkiye'ye büyük katkı sunacağını vurguladı. Suriye'de 400 milyar dolara ulaşan altyapı yatırımlarının söz konusu olduğuna işaret eden Engin, "Bu girdiyi Türkiye'ye taşımak önemli. Ayrıca Kalkınma Yolu Projesi Irak'tan çıkıp arazi şartları nedeniyle Suriye'ye giriyor. Dolayısıyla Suriye'de istikrarın sağlanması bu açıdan da mühim. Bir de Suriye'ye taşımada araç değiştirilmesi taşımacılık maliyeti artırıyordu. Açarsak Türkiye'den giden tırlar ve kamyonlar mallarını Suriye sınırında bırakıyordu, oradan Suriye tırları mala hedef noktaya taşıyordu. Şimdi bu da ortadan kalkacak" şeklinde konuştu. Engin, Türkiye'nin trenle nakliyede çok başta olduğuna işaret ederek, "Alfabenin ilk harfinde bile değiliz" dedi.
Navlun fiyatları yükseliyor
Küresel iklim krizinin etkisiyle Panama Kanalı'nda yaşanan tarihin en büyük kuraklığı olarak nitelendirilen 170'e yakın ülkenin etkilendiği kuraklığın 2024 yılında denizyolu taşımacılığında domino etkisine neden olduğunu belirten Engin, günlük gemi geçiş sayısının azaldığına, kargo gemilerinin taşıdıkları yüklemelere sınır getirildiğine ve spot navlun fiyatlarında yükselişe dikkat çekti.
Engin, "Bu durum enflasyonu artırdı. Lojistiği değerlendirirken iklim krizini de ele almak zorundayız" dedi. Süveyş Kanalı krizine de değinen Engin, "Dünya deniz taşımacılığının yüzde 13'ü Süveyş'ten geçiyor. Süveyş'te bu yıl iyileşme öngörüyorum. Deniz taşımacılığında dünyada 9-10 oyuncu var. Şu an navlun ücretleri yüksek seyrediyor. Türk gemi şirketleri son dönemde küçük gemilerle Uzakdoğu'dan Türkiye'ye taşımada etkili. Yemen'deki Husiler, Yahudi lobisinin bir parçası olarak gördükleri büyük şirketlerin gemilerini sofistike şekilde vuruyor. Bizim gemilerimiz Süveyş'i kullanabiliyor" diye konuştu.
Karayolunda temel sorun vize!
UTİKAD Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Ayşem Ulusoy, Türkiye'den Avrupa'ya tır geçişlerinde rahatlama olduğuna işaret ederek, "Tırların geçişi 110 saati buluyordu. Teknik sorun vardı, bu giderildi. Sürücülere vize alamaması lojistiği aksatıyor. Bu nedenle karayolunda maliyetler arttı. Transitte yabancı araçlara alan açılıyor. Araç sahipleri de bu nedenle finansmana muhtaç" dedi.