Dünya deniz ticaretinin en kritik noktası
Bugünlerde siyasi bir kriz malzemesi olan Panama Kanalı, Atlantik ve Pasifik okyanuslarını birbirine bağlayan, 82 kilometre uzunluğundaki insan yapımı bir suyoludur. Deniz taşımacılığı için stratejik bir öneme sahiptir ve dünya ticaretinin en kritik noktalarından biridir
28.12.2024 13:27:00
Ruhi Sarı
Ruhi Sarı
![Dünya deniz ticaretinin en kritik noktası](resimler/haberler/24/dunya-deniz-ticaretinin-en-kritik-noktasi-H1552704-11.webp)
![](temalar/resimler/bos.gif)
![Dünya deniz ticaretinin en kritik noktası](resimler/haberler/24/dunya-deniz-ticaretinin-en-kritik-noktasi-H1552704-12.webp)
![](temalar/resimler/bos.gif)
![](temalar/resimler/bos.gif)
Panama Kanalı'nın yapılması fikri 16. yüzyıla kadar uzanır. İspanyollar, Amerika kıtasını aşarak iki okyanus arasında bağlantı kurmanın yollarını aradı.
Fransız girişimcinin projesi başarısız oldu
Fransız mühendis Ferdinand de Lesseps, Süveyş Kanalı'ndaki başarısından sonra Panama'da da benzer bir proje başlattı. Ancak, kötü planlama, finansal sorunlar ve sarı humma ve sıtma gibi hastalıklar nedeniyle proje başarısız oldu.
ABD projeyi 1904'te devraldı
ABD, 1904 yılında projeyi devraldı ve Panama Kanalı'nın yapımına başladı. ABD, sarı humma ve sıtma salgınlarını kontrol altına almak için ciddi halk sağlığı önlemleri aldı. Sivrisineklerle mücadele, hastalığın yayılmasını durdurdu.
Fransızların aksine, ABD mühendisleri bir "kilitli kanal" sistemi inşa etmeye karar verdi. Kanalın en kritik bölgesi, Gatun Gölü'ndeki su seviyesi farklarını yönetmek için tasarlanan kilitlerdir. Panama Kanalı, 15 Ağustos 1914'te tamamlanarak deniz trafiğine açıldı.
25 bin işçi yaşamını yitirdi
Kanalın güzergahı boyunca tropikal ormanlar ve kayalık arazilerle karşılaşıldı. İnşaat sırasında yaklaşık 25.000 işçi yaşamını yitirdi. Çoğu ölüm, hastalık ve iş kazaları nedeniyle oldu.
Panama Kanalı, 1914'te açılmasından itibaren ABD tarafından işletildi. ABD'nin kontrolü, 1977'de imzalanan Torrijos-Carter Anlaşması ile sona erdi. 31 Aralık 1999'da Panama Kanalı'nın yönetimi tamamen Panama Kanalı İdaresi (ACP)'ne devredildi.
Kilit sistemi ile çalışıyor
Kanal, gemilerin farklı su seviyeleri arasında hareket etmesine izin veren bir kilit sistemine dayanır. Kilitler, su seviyesini kontrol ederek gemilerin Gatun Gölü'ne ve diğer bölümlere güvenle geçişini sağlar.
Kanalın ortasında yer alan yapay Gatun Gölü, kanalın en önemli parçalarından biridir. Göl, gemilere tatlı su sağlar ve gemilerin büyük mesafeleri katedebilmesine olanak tanır.
Gemiler, kanala girmeden önce rezervasyon yapar ve geçiş ücreti öder. Gemiler, kilit sistemine yönlendirilir. Kilitler, geminin boyutuna göre su seviyesini yükseltir veya düşürür. Gatun Gölü ve diğer geçiş noktalarından sonra gemi, diğer okyanusa ulaşır.
Geminin büyüklüğüne göre ücret ödeniyor
Kanalın kullanımı ücretlidir ve geçiş ücretleri, geminin büyüklüğüne, yük kapasitesine ve taşıdığı kargo türüne göre belirlenir. Büyük ticari gemiler için geçiş maliyetleri milyonlarca doları bulabilirken, küçük tekneler için daha düşük maliyetler uygulanır.
2016 yılında genişletildi
2016 yılında, Panama Kanalı Genişletme Projesi tamamlandı. Yeni kilitler (Neo-Panamax kilitleri) inşa edildi, bu da daha büyük gemilerin kanaldan geçmesini sağladı.
Kanal, dünya ticaretinin yüzde 6'sından fazlasını yönetir ve Amerika kıtası arasındaki deniz ulaşımını önemli ölçüde kısaltır. Örneğin, New York'tan San Francisco'ya gitmek isteyen bir gemi, kanal sayesinde yaklaşık 13.000 kilometre daha kısa bir rota izler.
Kanal, uluslararası ticaret ve lojistik açısından stratejik bir öneme sahiptir. Çin, ABD ve Avrupa arasındaki ticarette kritik bir geçiş noktasıdır. Kanal, Panama için büyük bir gelir kaynağıdır. Yıllık milyarlarca dolarlık bir gelir sağlar.
Panama Kanalı, yapımındaki mühendislik başarıları ve işletimindeki stratejik yönetimiyle modern denizcilik ve ticaret için vazgeçilmez bir altyapıdır. Hem Panama'nın ekonomik kalkınmasına katkıda bulunmuş hem de dünya ticaretinde devrim yaratmıştır.
Fransız girişimcinin projesi başarısız oldu
Fransız mühendis Ferdinand de Lesseps, Süveyş Kanalı'ndaki başarısından sonra Panama'da da benzer bir proje başlattı. Ancak, kötü planlama, finansal sorunlar ve sarı humma ve sıtma gibi hastalıklar nedeniyle proje başarısız oldu.
ABD projeyi 1904'te devraldı
ABD, 1904 yılında projeyi devraldı ve Panama Kanalı'nın yapımına başladı. ABD, sarı humma ve sıtma salgınlarını kontrol altına almak için ciddi halk sağlığı önlemleri aldı. Sivrisineklerle mücadele, hastalığın yayılmasını durdurdu.
Fransızların aksine, ABD mühendisleri bir "kilitli kanal" sistemi inşa etmeye karar verdi. Kanalın en kritik bölgesi, Gatun Gölü'ndeki su seviyesi farklarını yönetmek için tasarlanan kilitlerdir. Panama Kanalı, 15 Ağustos 1914'te tamamlanarak deniz trafiğine açıldı.
25 bin işçi yaşamını yitirdi
Kanalın güzergahı boyunca tropikal ormanlar ve kayalık arazilerle karşılaşıldı. İnşaat sırasında yaklaşık 25.000 işçi yaşamını yitirdi. Çoğu ölüm, hastalık ve iş kazaları nedeniyle oldu.
Panama Kanalı, 1914'te açılmasından itibaren ABD tarafından işletildi. ABD'nin kontrolü, 1977'de imzalanan Torrijos-Carter Anlaşması ile sona erdi. 31 Aralık 1999'da Panama Kanalı'nın yönetimi tamamen Panama Kanalı İdaresi (ACP)'ne devredildi.
Kilit sistemi ile çalışıyor
Kanal, gemilerin farklı su seviyeleri arasında hareket etmesine izin veren bir kilit sistemine dayanır. Kilitler, su seviyesini kontrol ederek gemilerin Gatun Gölü'ne ve diğer bölümlere güvenle geçişini sağlar.
Kanalın ortasında yer alan yapay Gatun Gölü, kanalın en önemli parçalarından biridir. Göl, gemilere tatlı su sağlar ve gemilerin büyük mesafeleri katedebilmesine olanak tanır.
Gemiler, kanala girmeden önce rezervasyon yapar ve geçiş ücreti öder. Gemiler, kilit sistemine yönlendirilir. Kilitler, geminin boyutuna göre su seviyesini yükseltir veya düşürür. Gatun Gölü ve diğer geçiş noktalarından sonra gemi, diğer okyanusa ulaşır.
Geminin büyüklüğüne göre ücret ödeniyor
Kanalın kullanımı ücretlidir ve geçiş ücretleri, geminin büyüklüğüne, yük kapasitesine ve taşıdığı kargo türüne göre belirlenir. Büyük ticari gemiler için geçiş maliyetleri milyonlarca doları bulabilirken, küçük tekneler için daha düşük maliyetler uygulanır.
2016 yılında genişletildi
2016 yılında, Panama Kanalı Genişletme Projesi tamamlandı. Yeni kilitler (Neo-Panamax kilitleri) inşa edildi, bu da daha büyük gemilerin kanaldan geçmesini sağladı.
Kanal, dünya ticaretinin yüzde 6'sından fazlasını yönetir ve Amerika kıtası arasındaki deniz ulaşımını önemli ölçüde kısaltır. Örneğin, New York'tan San Francisco'ya gitmek isteyen bir gemi, kanal sayesinde yaklaşık 13.000 kilometre daha kısa bir rota izler.
Kanal, uluslararası ticaret ve lojistik açısından stratejik bir öneme sahiptir. Çin, ABD ve Avrupa arasındaki ticarette kritik bir geçiş noktasıdır. Kanal, Panama için büyük bir gelir kaynağıdır. Yıllık milyarlarca dolarlık bir gelir sağlar.
Panama Kanalı, yapımındaki mühendislik başarıları ve işletimindeki stratejik yönetimiyle modern denizcilik ve ticaret için vazgeçilmez bir altyapıdır. Hem Panama'nın ekonomik kalkınmasına katkıda bulunmuş hem de dünya ticaretinde devrim yaratmıştır.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.