logo
30 OCAK 2025

Demiryolu taşımacılığı kamu hizmeti olmalı

TMMOB Makina Mühendisleri Odası, devlet denetiminde olan demiryolu işletmeciliğinin, Kanun Hükmünde Kararnameyle, özel şirketlerin ve taşeron şirketlerin eline teslim edilmeye çalışıldığını savunarak, demiryolu taşımacılığının kamu hizmeti olarak ve kamu

22.07.2012 00:00:00
Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği (TMMOB) Makina Mühendisleri Odası “Ulaşımda Demiryolu Gerçeği Raporu”nu açıkladı. TMMOB Makina Mühendisleri Odası Yönetim Kurulu tarafından yazılı bir açıklama, ulaştırmanın önemi, Osmanlı Dönemi, Cumhuriyet'in ilk dönemi, 1950'den bugüne kadar istatistiklerle Türkiye'nin demiryollarındaki mevcut durumu, “hızlandırılmış tren”in öyküsü, sorunlar ve demiryolu politikası için öneriler yer aldı. 2004 yılında Haydarpaşa–Ankara seferini yapmakta olan hızlandırılmış trenin, Sakarya'nın Pamukova ilçesinde raydan çıkarak devrilmesi sonucu, 41 kişinin öldüğü, 81 kişinin de yaralandığının anımsatıldığı açıklamada, 1950'li yıllardan sonra, Türkiye'de karayolu ağırlıklı bir ulaşım politikasının uygulanması sonucu, demiryolu yük ve yolcu taşımacılığında olağandışı gerilemeler yaşandığı, demiryolu yapımı durma noktasına geldiği kaydedildi. Uluslararası istatistiklere göre Türkiye'nin, 21 Avrupa ülkesi arasında demiryolu ile yolcu taşımada yüzde 2,3 ile yük taşımada yüzde 4,4 ile sondan ikinci sıra olduğunun belirtildiği açıklamada, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları'nın (TCDD) özelleştirilmesinin gündeme olduğu ve aceleci kararlarla bu süreçin tamamlanmak üzere olduğu ifade edildi.

Taşeron şirketlerin insafına kalacak
Devlet denetiminde olan ve tek elden yürütülen demiryolu işletmeciliğinin, Kanun Hükmünde Kararnameyle, özel şirketlerin ve taşeron şirketlerin eline teslim edilmeye çalışıldığının savunulduğu açıklamada, şu değerlendirme yer aldı:
“Demiryolu hizmeti, kamu hizmeti vasfından çıkartılarak sadece parası olanın kullanabileceği daha pahalı bir meta haline dönüşecek ve kamusal denetim ortadan kaldırılacaktır. Bu süreç kuşkusuz kamusal bir hak olan ulaşım hakkımızın elimizden alınma sürecinin son halkasıdır. Karayolu ve havayolundan sonra bu kez demiryolunun ticarileştirilmesi ve piyasaya açılması ile bu süreç tamamlanmak istenmektedir. Karayolu ulaşımı dışında, güvenli, konforlu, hızlı, çevre dostu olan, dışa bağımlılık yaratmayan, enerji savurganlığına neden olmayan, çağdaş ve hızlı, altyapı problemleri ve sorunları çözümlenmiş demiryolu, havayolu ve denizyolu ulaşımlarının hak ettiği düzeye ulaşması ve ulaşımda toplu taşımanın yaygınlaşması temel hedef olmalıdır.”

Metro yaygınlaşmalı
Türkiye'nin artan nüfusuna paralel olarak oluşan ulaşım talebi, en ekonomik biçimde demiryolu taşımacılığının kamu hizmeti olarak ve kamu eliyle geliştirilmesiyle karşılanacağının vurgulandığı açıklamada, rapordaki şu tespitler yer aldı:
“-Mutlaka ciddi bir ‘ulaştırma ana planı' yapılmalı, geçmişte yapılan çalışmalar bu amaçla değerlendirilmelidir. Bu planın uzun, orta ve kısa erimli hedefleri ve stratejisi olmalıdır. Bu plan kapsamında, demiryolu, denizyolu, havayolu ve karayolu için ayrı ayrı ana planlar hazırlanmalıdır.
-Bütün ulaşım türlerinin tek bir taşıma zinciri oluşturacak şekilde entegre edilmesine yönelik yeterli fiziki kapasiteye ve olanaklara sahip yükleme, boşaltma ve aktarma terminallerinin oluşturulması gereklidir.
-Gerekli olan altyapı, bakım, yenileme çalışmaları eşliğinde, eski hatlarda “sürat demiryolu” projelerine yönelinmeli, yeni altyapı ve yüksek standartlı yeni hat yapımına dayanmayan ‘hızlı/hızlandırılmış tren' projeleri durdurulmalı, bu konuda meslek odaları, sendikalar, uzmanlar, bilim insanları ve üniversitelerin görüş ve uyarıları mutlaka dikkate alınmalıdır.
-Demiryoluna göre 2 misli, hızlı su yoluna göre neredeyse 3 misli daha fazla enerji tüketen karayoluna yapılmakta olan bütün yeni yatırımlar durdurulmalı, özellikle can ve mal güvenliğini tehdit eden ve ‘duble yol' denilen standart dışı bölünmüş yollar yatırımları ivedilikle gözden geçirilmeli, ağırlık demiryollarına verilmelidir.
-TCDD'nin parçalanarak işlevsizleştirilmesine, siyasi kadro atamaları ve her düzeydeki uzman kadro kıyımına son verilmelidir.
-Uluslararası güçlerin dayatmalarıyla uygulanan “TCDD'nin yeniden yapılandırılması programı”nın yerine kamu, ülke ve toplum çıkarlarını gözeten yeni bir yeniden yapılandırma programı uygulanmalı, bu yapılanmada çalışanların da söz ve karar sahibi olması sağlanmalıdır.” ANKA
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
'Sarı Serum' kabusu!
En son ölüm Afyonkarahisar'da
Muhalefete yargı tepkisi
Erdoğan kura töreninde konuştu
Ölenler arasında sporcular da var
30 cansız bedene ulaşıldı
MB'den kira uyarısı
'Belirgin bir şekilde yükselecek'
Katil rahatsız oldu
Arabulucuları tehdit etti
İmamoğlu'ndan adaylık açıklaması
Aday belirleme sürecini değerlendirdi
Bugün 3 İsrailli, 5 de Taylandlı esir serbest bırakılıyor
Hamas ilk esiri teslim etti
Trump, Grönland'ı almada ısrarcı
AB'den Danimarka'ya tam destek
Teğmenler için karar günü
Karar yazılıp onaya sunulacak
Soykırım destekçisi dalga mı geçiyor?
Beyaz Saray'dan skandal iddia
ABD'de uçak ile helikopter çarpıştı
18 kişinin cesedi nehirden çıkarıldı
Kuran-ı Kerim düşmanıydı
Canlı yayında vurularak öldürüldü
Unutursan ölürsün!
6 Şubat depreminin yeni görüntüleri ortaya çıktı
Pamukkale'de işçi servisi devrildi
Acı bilançoyu Vali açıkladı
ABD'de görülmemiş kaza
Yolcu uçağı ile askeri helikopter havada çarpıştı
'Sarı Serum' kabusu!
En son ölüm Afyonkarahisar'da
Muhalefete yargı tepkisi
Erdoğan kura töreninde konuştu
Ölenler arasında sporcular da var
30 cansız bedene ulaşıldı
MB'den kira uyarısı
'Belirgin bir şekilde yükselecek'
Katil rahatsız oldu
Arabulucuları tehdit etti
İmamoğlu'ndan adaylık açıklaması
Aday belirleme sürecini değerlendirdi
Bugün 3 İsrailli, 5 de Taylandlı esir serbest bırakılıyor
Hamas ilk esiri teslim etti
Trump, Grönland'ı almada ısrarcı
AB'den Danimarka'ya tam destek
Teğmenler için karar günü
Karar yazılıp onaya sunulacak
Soykırım destekçisi dalga mı geçiyor?
Beyaz Saray'dan skandal iddia
ABD'de uçak ile helikopter çarpıştı
18 kişinin cesedi nehirden çıkarıldı
Kuran-ı Kerim düşmanıydı
Canlı yayında vurularak öldürüldü
Unutursan ölürsün!
6 Şubat depreminin yeni görüntüleri ortaya çıktı
Pamukkale'de işçi servisi devrildi
Acı bilançoyu Vali açıkladı
ABD'de görülmemiş kaza
Yolcu uçağı ile askeri helikopter havada çarpıştı
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.