logo
01 HAZİRAN 2024

Namaz vakitleri beş şeyle bilinir-IV

08.01.2019 00:00:00

(dünden devam…)


Ebû Dâvud'un rivâyeti de şöyledir: "Allah Resûlü (s.a.a.) namaz kılmadan önce birkaç yaş hurma ile; bulamazsa birkaç kuru hurma ile iftar ederdi. Kuru hurma da olmadığı zaman birkaç avuç su ile oruç açardı." (Ebû Dâvud,No.2356; Tirmizî,No.696).,


Yatsı namazının vakti: Yatsı namazının vakti, akşam namazının sona ermesiyle başlayıp ikinci fecrin doğuşuna kadar devam eder. Fecir doğunca yatsı vakti bitmiş olur.


Yatsı namazını gecenin üçte birine kadar geciktirmek müstehabdır. Gecenin yarısına kadar geciktirilmesi ise mübahtır. İkinci fecrin biraz öncesine kadar geciktirmek, bir özür olmadıkça, mekruhtur. Çünkü bu durumda yatsı namazının kaçırılmasından korkulur. İhtilâftan kurtulmak için de, ufuktaki beyazlık kaybolmadıkça yatsı namazını kılmamalıdır. Yatsı namazının vakti hususunda Peygamber (s.a.a.)'e sordular. Cevâben şöyle buyurdu: "Her vadinin içine gece dolduğu (karanlık bastığı) zaman." (Tabreânî,el-Mu'cemu'l-Evsat'ta. Heysemî'ye göre ricâli sahîh ricâlidir. Mecma' I,313).


Peygamber (s.a.a.), yatsı namazını dokuz gece (Ebû Dâvud'un rivâyetinde sekiz gece) süreyle gecenin üçte birine kadar erteledi. Bunun üzerine Ebû Bekr dedi ki: "Biraz erken kıldırsan da gece namazına rahatça kalksak!" Ondan sonra yatsıyı erken kıldırmaya başladı. (Ahmed b. Hanbel V,47).


İbn Abbâs (r.a.)'dan; Allah Resûlü (s.a.a.) yatsı namazını geciktirdi. Bunun üzerine Ömer çıkıp şöyle seslendi: "Ey Allah Resûlü, namaz kılalım! Kadınlar, çocuklar uyudular." Başından sular damlayarak çıkıp şöyle buyurdu: "Ümmetime veya insanlara güç gelmeyeceğini bilseydim bu (yatsı) namazı(nı) bu saatte kılmalarını emrederdim." (Buhârî, Mevâkît 24/2,I,143; Müslim,Mesâcid 225,s.444; Nesâî, Mevâkît 20,I,265-266).


Enes (r.a.)'dan; Allah Resûlü (s.a.a.) bir gece yatsı namazını gece yarısına kadar yahut gece yarısının hemen hemen çıkmasına kadar bekletti; sonra (cemaate) çıkıp şöyle buyurdu: "Bazı insanlar kıldılar ve yattılar. Size gelince; namaz için beklediğiniz sürece namazda gibi sevap kazanmaya devam ettiniz." (Buhârî,Mevâkît 25,I,143;an Zâide; Nesâî,Mevâkît 21/4,I,268).


Ebû Dâvud, Muâz (r.a.)'dan; yatsı namazına geciktiği için Allah Resûlü (s.a.a.)'i beklemeye koyulmuştuk. Hatta kimileri çıkmayacağını bile zannetmişti. İçimizden kimisi de O'nun namaz kıldığını söylüyordu. (İşte bu kanaat hâkimken) hemen çıkıverdi. Hakkında ileri sürdükleri tahminleri söylediklerinde şöyle buyurdu: "Bu namazı biraz geç kılın! Çünkü siz diğer milletlere bu namazla üstün kılındınız. Sizden önce hiçbir ümmet bu namazı kılmamıştır." (Ahmed,V,237; Ebû Dâvud,No.421).


Vitir namazının vakti: Vitir namazının vakti, yatsı namazının vaktidir. Ancak vitir konusu ile ilgili bir emirden dolayı vitir namazı yatsı namazından sonra kılınır. Vitir vaktinin bu şekilde oluşu İmam Azam'a göredir. İki imama göre, vitrin vakti, yatsı namazı kılındıktan sonra başlar. Bu ayrılık üzerine şöyle bir mesele ortaya çıkar: Bir kimse yatsı namazını kıldıktan sonra elbisesini değiştirip başka bir elbise ile vitir namazını kılsa ve önceki elbisesinin temiz olmadığı anlaşılsa, İmam Azam'a göre yalnız yatsı namazını yeniden kılması gerekir. İki İmama göre ise, her iki namazı tekrar kılması gerekir; çünkü vitir namazı vaktinden evvel kılınmış olur. 


Hârice b. Huzâfe (r.a.)'dan; Allah Resûlü (s.a.a.) şöyle buyurdu: "Allah, size deve sürülerinden daha iyi olan bir şey bahşetmiştir ki, o da son yatsı ile sabahın doğuşu arasında kılınacak olan vitir namazıdır." (Ebû Dâvud,No.1418; Tirmizî,No.452; İbn Mâce,No.1168).


Vitir namazı, İmam A'zam'a göre vâcib, İmameyn'e göre ise, yatsının farzına tâbi bir sünnettir. Her iki görüş de vitr'in yatsıdan sonra kılınmasını zarurî kılar; önce kılınması câiz olmaz. Vitir namazının vakti yatsı namazının vakti ise de, yatsı namazından önce kılınamaz, çünkü burada tertip vacibdir.


Yatsı namazını gecenin üçte birine, vitir namazını da vaktin sonuna kadar geciktirmek müstehabdır. İmam Ali'ye göre vitir namazını gecenin sonuna kadar tehir etmek daha faziletlidir. (El-Mecmu,c.3,s.518).


Teravih namazının vakti: Yatsı namazını kıldıktan sonra, gerçek fecir doğuncaya kadar devam eder. Vitir namazından önce kılındığı gibi, sonra da kılınabilir. Teravih namazı yatsı namazına tâbi bir namazdır. Yatsı namazından önce kılınması ise sahih değildir. Yatsı namazını kılmadan önce kılınan teravih namazının iadesi gerekir.


Ramazan gecesi camiye teravih namazı kılınırken yetişen kimse önce yatsının farzını kılıp ondan sonra teravih için imama uymalıdır. 


Vaktinde kılınmayan teravih namazlarının kazası yoktur.


Bayram namazının vakti: Güneşin doğuşundan itibaren 45-50 dakika geçtikten sonra, yani kerahat vakti çıktıktan sonra başlar ve güneşin istiva (güneşin tam doğrulma) vaktine kadar sürer.


Vaktinde kılınmayan bayram namazlarının kazası yoktur. Ancak bir özre binaen birinci günü kılınamayan kurban bayramı namazı ikinci ya da üçüncü gününde kılınabilir. Ramazan bayramı namazı da ikinci günü kılınabilir.


Cuma namazının vakti: Cuma namazının vakti, aynen öğle namazının vaktidir.

 
Gökhan Demir / diğer yazıları
İş bilenin, kılıç kuşananın!
Avrupa enflasyonu düşürdü, Türkiye hoplattı
Avrupa'da bile daha ucuz
Bu fiyatlara akıllı turist bile almaz
İslam karşıtı göstericilere bıçakla saldırdı
Polis vurarak etkisiz hale getirdi
'En başından beri 'Fatih Terim Fonu' olarak duydum'
Banka yöneticisi tanıklık yaptı
Bazı iller için aşırı sıcaklık uyarısı verildi
Belli saatlerde sokağa çıkmayın
Türkiye yolları uzay yolundan daha çetin!
Alper Gezeravcı trafik kazasında yaralandı
Özel'den sokak hayvanları açıklaması
'Tehlike yok diyemezsiniz'
İtalya tavrını net ortaya koydu
"Silahlarımız Ukrayna dışında kullanılamaz"
FETÖ soruşturmasından gözaltındaki eşini görmek için yaptı
Sahte avukat gözaltına alındı
CHP'li Bulut'tan iktidarın yeni düzenlemesine tepki
Varlık yokluk mücadelesi
İsrail'e 'soykırımcı' diyen hemşireyi kovdular
Emperyalistlerin gerçek yüzü
Fenerbahçe Mourinho bombasını patlattı
Ünlü teknik direktör ile anlaşmaya varıldı
Antalya'ya uçanlara türbülans uyarısı
3 vakadan 2'si Türkiye üzerinde yaşanıyor
'Valilikten arıyoruz' diyerek dolandırdılar
Derdini yine şiirle anlattı
Amasya'da üretim seferberliği ilan edildi
Kilosu 2 bin 500 dolardan satılıyor
İş bilenin, kılıç kuşananın!
Avrupa enflasyonu düşürdü, Türkiye hoplattı
Avrupa'da bile daha ucuz
Bu fiyatlara akıllı turist bile almaz
İslam karşıtı göstericilere bıçakla saldırdı
Polis vurarak etkisiz hale getirdi
'En başından beri 'Fatih Terim Fonu' olarak duydum'
Banka yöneticisi tanıklık yaptı
Bazı iller için aşırı sıcaklık uyarısı verildi
Belli saatlerde sokağa çıkmayın
Türkiye yolları uzay yolundan daha çetin!
Alper Gezeravcı trafik kazasında yaralandı
Özel'den sokak hayvanları açıklaması
'Tehlike yok diyemezsiniz'
İtalya tavrını net ortaya koydu
"Silahlarımız Ukrayna dışında kullanılamaz"
FETÖ soruşturmasından gözaltındaki eşini görmek için yaptı
Sahte avukat gözaltına alındı
CHP'li Bulut'tan iktidarın yeni düzenlemesine tepki
Varlık yokluk mücadelesi
İsrail'e 'soykırımcı' diyen hemşireyi kovdular
Emperyalistlerin gerçek yüzü
Fenerbahçe Mourinho bombasını patlattı
Ünlü teknik direktör ile anlaşmaya varıldı
Antalya'ya uçanlara türbülans uyarısı
3 vakadan 2'si Türkiye üzerinde yaşanıyor
'Valilikten arıyoruz' diyerek dolandırdılar
Derdini yine şiirle anlattı
Amasya'da üretim seferberliği ilan edildi
Kilosu 2 bin 500 dolardan satılıyor
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2024

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.