İslam'ın Kelime-i Şahadetinden sonra ikinci şartı namazdır. Namaz mi'racdır.
Kelime-i Şahadet ile Allah'ın varlığına, tekliğine, Ehadiyetine, O'nun dışında başka ilah olmadığına şahadet edip ikrar ettikten sonra bu tasdikin neticesi olarak Allah'a kulluk gereği O'nun manevî huzurunda selim bir kalp ve teslimiyet ile mi'rac yapıp ruhani olarak Allah'a giden yola girmek ve O'na ermektir.
Onun için İslam'ın ikinci şartı mi'racdır. Burada denebilir ki; "Biz İslam'ın ikinci şartının namaz olduğunu biliyoruz." Doğrudur. Ancak kılınan namaz mi'rac olmalıdır. Çünkü Hz. Resûlullah Efendimiz (s.a.a.) "Namaz mü'minin mi'racıdır" buyurmuştur. Böyle olduğuna göre, demek ki, gaye, hedef, şuurda mi'rac, bedensel namaz ise araçtır.
Şimdi burada bir tespit yapalım! İslam'ın şartlarının araçlarına göre sıralamasından söz edelim:
1- Kelime-i Şahadet,
2- Namaz,
3- Oruç,
4- Hac,
5- Zekât,
Şimdi bu beş zahiri araç ile hedeflenen beş bâtınî amacı sıralayalım:
1- Kelime-i şahadetin amacı: Allah'ı bilmek; kalben tasdik edip dille ikrar etmektir.
2- Namazın amacı: Mi'rac, Allah (Azze ve Celle) ile vuslattır.
3- Orucun amacı: Allah'ın rızasını kazanmak için açlığa sabır ile nefsi terbiye etmek ve İlahî kudretin yanında hiçliğimizi fark ederek yaşamaktır.
4- Haccın amacı: Kâlu Bela'da ruhlarımıza; "Ben Rabbiniz miyim?" hitabının oradaki "Belâ" cevabının yeryüzünde hatırlanıp tekrar ikrarıdır. Ve de semadaki Beytü'l-Ma'mur'un yeryüzündeki timsali olan Kâbe'yi tavaf esnasında "Lebbeyk Allahumme Lebbeyk" sözleriyle ikrarın tekrarı ile Maarif-i Billâhtır.
5- Zekâtın amacı: Hak'tan elimize geleni insanlarla paylaşmak.
Bu bağlamda, Hz. Resûlullah (s.a.a.)'in açıkladığı dinde, bize teklif edilen ve 'ibâdet' adı altında toplanan birtakım ameller söz konusudur.
Ancak biliriz ki, yapılan her çalışmanın bir amacı, bir hedefi vardır. 'Niçin bunu yapıyoruz?' sorusu, amacın ne olduğunu sorgular.
Her aracın bir amacı vardır! Araç amaç içindir!
İslam dini gereği olarak bize teklif edilen ameller, kesinlikle bilmeliyiz ki, amaca götüren araçlardır!
İslam'ın şartları olarak bildirilen araçlar; "iman esasları" olarak bildirilen hedefleri kavrama ve gereğini yaşayarak ölüm ötesi yaşama hazırlanma amaçları içindir!
Ancak ne var ki toplumlar, hedef saptırılması yüzünden, araçları amaç edinmişler; amaçları gözden kaybetmişler; araçlarla beyinlerini ve kavrayışlarını bloke edip ötesine geçememişlerdir!
Yunus emre şöyle diyor:
"Hakikat bir denizdir, şeriat onda gemi;
Çokları gemiden denize dalmadılar!"
Yani, araçta takılıp kaldılar, amaca ulaşamadılar!
Önemine binaen tekrar edelim!
Her araç bir amaç içindir!
(devam edecek?)
Kelime-i Şahadet ile Allah'ın varlığına, tekliğine, Ehadiyetine, O'nun dışında başka ilah olmadığına şahadet edip ikrar ettikten sonra bu tasdikin neticesi olarak Allah'a kulluk gereği O'nun manevî huzurunda selim bir kalp ve teslimiyet ile mi'rac yapıp ruhani olarak Allah'a giden yola girmek ve O'na ermektir.
Onun için İslam'ın ikinci şartı mi'racdır. Burada denebilir ki; "Biz İslam'ın ikinci şartının namaz olduğunu biliyoruz." Doğrudur. Ancak kılınan namaz mi'rac olmalıdır. Çünkü Hz. Resûlullah Efendimiz (s.a.a.) "Namaz mü'minin mi'racıdır" buyurmuştur. Böyle olduğuna göre, demek ki, gaye, hedef, şuurda mi'rac, bedensel namaz ise araçtır.
Şimdi burada bir tespit yapalım! İslam'ın şartlarının araçlarına göre sıralamasından söz edelim:
1- Kelime-i Şahadet,
2- Namaz,
3- Oruç,
4- Hac,
5- Zekât,
Şimdi bu beş zahiri araç ile hedeflenen beş bâtınî amacı sıralayalım:
1- Kelime-i şahadetin amacı: Allah'ı bilmek; kalben tasdik edip dille ikrar etmektir.
2- Namazın amacı: Mi'rac, Allah (Azze ve Celle) ile vuslattır.
3- Orucun amacı: Allah'ın rızasını kazanmak için açlığa sabır ile nefsi terbiye etmek ve İlahî kudretin yanında hiçliğimizi fark ederek yaşamaktır.
4- Haccın amacı: Kâlu Bela'da ruhlarımıza; "Ben Rabbiniz miyim?" hitabının oradaki "Belâ" cevabının yeryüzünde hatırlanıp tekrar ikrarıdır. Ve de semadaki Beytü'l-Ma'mur'un yeryüzündeki timsali olan Kâbe'yi tavaf esnasında "Lebbeyk Allahumme Lebbeyk" sözleriyle ikrarın tekrarı ile Maarif-i Billâhtır.
5- Zekâtın amacı: Hak'tan elimize geleni insanlarla paylaşmak.
Bu bağlamda, Hz. Resûlullah (s.a.a.)'in açıkladığı dinde, bize teklif edilen ve 'ibâdet' adı altında toplanan birtakım ameller söz konusudur.
Ancak biliriz ki, yapılan her çalışmanın bir amacı, bir hedefi vardır. 'Niçin bunu yapıyoruz?' sorusu, amacın ne olduğunu sorgular.
Her aracın bir amacı vardır! Araç amaç içindir!
İslam dini gereği olarak bize teklif edilen ameller, kesinlikle bilmeliyiz ki, amaca götüren araçlardır!
İslam'ın şartları olarak bildirilen araçlar; "iman esasları" olarak bildirilen hedefleri kavrama ve gereğini yaşayarak ölüm ötesi yaşama hazırlanma amaçları içindir!
Ancak ne var ki toplumlar, hedef saptırılması yüzünden, araçları amaç edinmişler; amaçları gözden kaybetmişler; araçlarla beyinlerini ve kavrayışlarını bloke edip ötesine geçememişlerdir!
Yunus emre şöyle diyor:
"Hakikat bir denizdir, şeriat onda gemi;
Çokları gemiden denize dalmadılar!"
Yani, araçta takılıp kaldılar, amaca ulaşamadılar!
Önemine binaen tekrar edelim!
Her araç bir amaç içindir!
(devam edecek?)
Ahmet Topacık / diğer yazıları
- Hz. İbrahim'in kavminden örnekler / 23.03.2017
- Hz. Fâtımatü'z-Zehra (a.s.)-7 / 22.03.2017
- Hz. Fâtımatü'z-Zehra (a.s.)-6 / 21.03.2017
- Hz. Fâtımatü'z-Zehra (a.s.)-5 / 20.03.2017
- Hz. Fâtımatü'z-Zehra (a.s.)-4 / 19.03.2017
- Hz. Fâtımatü'z-Zehra (a.s.)-3 / 18.03.2017
- Hz. Fâtımatü'z-Zehra (a.s.)-2 / 17.03.2017
- Hz. Fâtımatü'z-Zehra (a.s.)-1 / 16.03.2017
- Harun Reşid ile İmam Musa Kâzım'ın (a.s.) tartışması-2 / 15.03.2017
- Harun Reşid ile İmam Musa Kâzım'ın (a.s.) tartışması-1 / 14.03.2017
- Hz. Fâtımatü'z-Zehra (a.s.)-7 / 22.03.2017
- Hz. Fâtımatü'z-Zehra (a.s.)-6 / 21.03.2017
- Hz. Fâtımatü'z-Zehra (a.s.)-5 / 20.03.2017
- Hz. Fâtımatü'z-Zehra (a.s.)-4 / 19.03.2017
- Hz. Fâtımatü'z-Zehra (a.s.)-3 / 18.03.2017
- Hz. Fâtımatü'z-Zehra (a.s.)-2 / 17.03.2017
- Hz. Fâtımatü'z-Zehra (a.s.)-1 / 16.03.2017
- Harun Reşid ile İmam Musa Kâzım'ın (a.s.) tartışması-2 / 15.03.2017
- Harun Reşid ile İmam Musa Kâzım'ın (a.s.) tartışması-1 / 14.03.2017