İklim değişikliği yeni ticaret yollarını doğurabilir
Dünya ticaretinde alternatif koridorların ve güzergahların belirlenmesi, jeopolitik riskler ve siyasi gelişmelerin yanı sıra iklim değişikliği nedeniyle kutupların erimesiyle de yeni ticaret yollarının ortaya çıkacağı tahmin ediliyor.
26.08.2023 14:06:00
Haber Merkezi
Haber Merkezi
Boğaz ve kanallar, bulundukları ülkelerin stratejik konumunu büyük ölçüde etkiliyor. Süveyş'in yanı sıra sonradan yapılan Panama ve Nikaragua kanalları deniz yollarında gemilerin katettikleri mesafeleri ciddi anlamda kısaltırken, güvenlik risklerini de önemli ölçüde düşürüyor. Bu anlamda dünya genelinde 50'ye yakın önemli kanal bulunuyor. Söz konusu kanallardan Panama, kuraklığın su seviyesini düşürmesi nedeniyle gündeme geldi. Bu gelişme, iklim değişikliğinin ticaret yollarına olası etkileri konusunu tartışmaya açtı. Uzmanlar, Panama Kanalı örneğinden hareketle gelecekte kutuplardaki buzulların erimesinin yeni ticaret rotalarını ortaya çıkarabileceğini öngörüyor.
Kutuplar önem kazanacak
Avrasya İncelemeleri Merkezi Kıdemli Analisti Dr. Turgut Kerem Tuncel, Atlas Okyanusu ile Büyük Okyanus'u birbirine bağlayan Panama Kanalı'nda su seviyesinin düşmesinden kaynaklı gemi trafiğinde tıkanıklık meydana geldiğini söyledi. Bu durumun sadece jeopolitik meseleler değil iklim değişikliği nedeniyle de ticaret yollarının çeşitlendirilmesinin önemini bir kez daha gösterdiğini belirten Tuncel, şunları ifade etti: "Tabii bir de kutupların erimesi meselesi var. Arktik bölgede ulaşım hatlarının açılması uzun vadede gündeme gelebilir. Bununla ilgili Rusya, Çin, ABD ve İskandinav ülkeleri arasında mücadele şimdiden başladı. Alternatif ticaret yollarının geliştirilmesi küresel ticaret için önemlidir. Bu çerçevede, kendi coğrafyamız açısından bakarsak, Orta Asya, Güney, Kafkasya ve Türkiye üzerinden geçen ve Asya ile Avrupa'yı karadan bağlayan Orta Koridor'un daha da işlevli hale getirilmesi küresel ticaretin sorunsuz bir şekilde sürdürülmesi açısından önemli bir adım olacaktır." Tuncel, Panama Kanalı'nın işlevsiz hale gelmesi durumunda, deniz taşımacılığında tek alternatifin Arjantin'in güney ucuyla Antarktika arasındaki Drake Geçidi olacağını ya da kara yoluyla bağlantı sağlanabileceğini ancak her iki durumda da ulaşım maliyetlerinin artacağını dile getirdi. AA