(dünden devam)
Haccın sünnetteki deliline gelince? Resûlullah şöyle buyurdu: "İslam beş şey üzerine kurulmuştur. Allah'tan başka ilah olmadığına ve Muhammedin Allah Resûlü olduğuna şehadet etmek namaz kılmak zekât vermek haccetmek Ramazan orucunu tutmak." (Müslim, imân no. 21, s. 45).
İcma deliline gelince? İslam ümmeti haccın farzlığında ittifak etmişlerdir. Bu farzlığı inkâr eden kâfir olur.
Haccın farz olmasının belli şartları vardır. Bunlar:
1- Müslüman olmak: Müslüman olmayana farz değildir.
2- Akıllı olmak: Deliye farz değildir.
3- Buluğ (ergenlik) çağına ermiş olmak. Çocuklara farz değildir.
4- Hür olmak: Kölelere farz değildir.
5- Haccın kendisine farz olduğunu idrak etmek.
6- Hac farizasını ifa etmek için hac vaktine yetişmiş olmak.
7- Bir vasıtanın ve yol selâmetinin bulunması.
8- Hacca gidip gelinceye kadar kendisinin ve ailesinin nafakasının temin edilmiş olması.
Kendisine hac farz olan bir kimse, bu hac farîzasını yerine getirebilmesi, edâ edebilmesi için şu şartların da bulunması gerekmektedir:
1- Sıhhat: Hacı adayının hac farîzasını yerine getirebilecek kadar sıhhatli olması şarttır.
2- Yol emniyeti: İster kara, ister deniz, isterse hava olsun yolda selâmet ve emniyet bulunduğu takdirde haccın edâsı farz olur. Yolda harb veya başka bir sebeple emniyet olmadığı takdirde ise haccın edâsı farz olmaktan çıkar.
3- Kadının yanında kocasının veya bir mahreminin bulunması.
4- Kadınlar için iddet hâli olmamak. Kocasından boşanmış veya kocası vefat etmiş kadınlar, iddet hâli içine girmiş olurlar. İddet müddeti, kocanın vefatı dolayısıyla 4 ay 10 gün, boşanmalarda ise üç aylık bir zamandır. İddet hâlinde bulunan kadınlar evlenemeyecekleri gibi, hacca da gidemezler.
Haccın sahih olmasının şartı 3'tür:
1- Zaman (vakt-i mahsus): Arafat'ta vakfenin vakti, Arefe günü öğleden sonra Kurban Bayramının 1. günü fecrin doğuşuna kadardır.
Kâbe'yi ziyaret tavafının vakti ise, Kurban Bayramının 1. günü fecrin doğuşundan itibaren ömrün sonuna kadardır.
Ziyaret tavafı ve Arafat vakfesinden birini bu vakitlerin dışında yapılırsa hac sahih olmaz
Bir de Şevval ve Zilkade ayları ve Zilhicce'nin ilk 10 günü haricinde hac işlerinden herhangi birini yapmak sahih olmaz. Bu vakitler dışında umre için ihrama girilir.
2- Mekân (Mekân-ı mahsus): Vakfe için şart olan mekân, Arafat dağı; ziyaret tavafı için, şart olan mekân ise, Mescid-i Haram'dır.
3- İhram: Hac için niyet edip ihrama girmedikçe hac sahih olmaz. İhrama mîkatta veya mîkattan önce girilmesi şarttır.
Haccetmeye gücü yeten her Müslümanın ömründe bir defa hac yapması üzerine Allah'ın bir farzıdır. Bu husus hadis-i şerîfte şu şekilde belirtilmiştir: Allah Resûlü sallallahu aleyhi ve sellem bize hitap edip şöyle buyurdu: "Ey Cemaat! Allah size haccı farz kılmıştır. Hacca gidin!" Bir adam dedi ki: "Ey Allah Resûlü, her sene mi?" Sükût buyurdu. Adam üç kere aynı soruyu sorunca, şöyle buyurdu: "Size söylemediklerimi bırakın. Soru sormayın; eğer 'evet' deseydim (hac her sene) vâcip olacaktı; siz de buna güç yetiremeyecektiniz. Sizden öncekileri, çok soru sormaları ve peygamberleri hakkında ihtilafa düşmeleri helâk etmiştir. Onun için size bir şey emrettiğim zaman onu gücünüz yettiğince yapın! Bir şeyi de yasakladığım zaman ondan uzak durun!" (Ahmed, V, 508; Müslim, hacc no. 412, s. 975).
Gücü yetenler istedikleri kadar nafile hac yapabilirler bu konuda bir kısıtlama yoktur.
(devam edeceğiz)?
Haccın sünnetteki deliline gelince? Resûlullah şöyle buyurdu: "İslam beş şey üzerine kurulmuştur. Allah'tan başka ilah olmadığına ve Muhammedin Allah Resûlü olduğuna şehadet etmek namaz kılmak zekât vermek haccetmek Ramazan orucunu tutmak." (Müslim, imân no. 21, s. 45).
İcma deliline gelince? İslam ümmeti haccın farzlığında ittifak etmişlerdir. Bu farzlığı inkâr eden kâfir olur.
Haccın farz olmasının belli şartları vardır. Bunlar:
1- Müslüman olmak: Müslüman olmayana farz değildir.
2- Akıllı olmak: Deliye farz değildir.
3- Buluğ (ergenlik) çağına ermiş olmak. Çocuklara farz değildir.
4- Hür olmak: Kölelere farz değildir.
5- Haccın kendisine farz olduğunu idrak etmek.
6- Hac farizasını ifa etmek için hac vaktine yetişmiş olmak.
7- Bir vasıtanın ve yol selâmetinin bulunması.
8- Hacca gidip gelinceye kadar kendisinin ve ailesinin nafakasının temin edilmiş olması.
Kendisine hac farz olan bir kimse, bu hac farîzasını yerine getirebilmesi, edâ edebilmesi için şu şartların da bulunması gerekmektedir:
1- Sıhhat: Hacı adayının hac farîzasını yerine getirebilecek kadar sıhhatli olması şarttır.
2- Yol emniyeti: İster kara, ister deniz, isterse hava olsun yolda selâmet ve emniyet bulunduğu takdirde haccın edâsı farz olur. Yolda harb veya başka bir sebeple emniyet olmadığı takdirde ise haccın edâsı farz olmaktan çıkar.
3- Kadının yanında kocasının veya bir mahreminin bulunması.
4- Kadınlar için iddet hâli olmamak. Kocasından boşanmış veya kocası vefat etmiş kadınlar, iddet hâli içine girmiş olurlar. İddet müddeti, kocanın vefatı dolayısıyla 4 ay 10 gün, boşanmalarda ise üç aylık bir zamandır. İddet hâlinde bulunan kadınlar evlenemeyecekleri gibi, hacca da gidemezler.
Haccın sahih olmasının şartı 3'tür:
1- Zaman (vakt-i mahsus): Arafat'ta vakfenin vakti, Arefe günü öğleden sonra Kurban Bayramının 1. günü fecrin doğuşuna kadardır.
Kâbe'yi ziyaret tavafının vakti ise, Kurban Bayramının 1. günü fecrin doğuşundan itibaren ömrün sonuna kadardır.
Ziyaret tavafı ve Arafat vakfesinden birini bu vakitlerin dışında yapılırsa hac sahih olmaz
Bir de Şevval ve Zilkade ayları ve Zilhicce'nin ilk 10 günü haricinde hac işlerinden herhangi birini yapmak sahih olmaz. Bu vakitler dışında umre için ihrama girilir.
2- Mekân (Mekân-ı mahsus): Vakfe için şart olan mekân, Arafat dağı; ziyaret tavafı için, şart olan mekân ise, Mescid-i Haram'dır.
3- İhram: Hac için niyet edip ihrama girmedikçe hac sahih olmaz. İhrama mîkatta veya mîkattan önce girilmesi şarttır.
Haccetmeye gücü yeten her Müslümanın ömründe bir defa hac yapması üzerine Allah'ın bir farzıdır. Bu husus hadis-i şerîfte şu şekilde belirtilmiştir: Allah Resûlü sallallahu aleyhi ve sellem bize hitap edip şöyle buyurdu: "Ey Cemaat! Allah size haccı farz kılmıştır. Hacca gidin!" Bir adam dedi ki: "Ey Allah Resûlü, her sene mi?" Sükût buyurdu. Adam üç kere aynı soruyu sorunca, şöyle buyurdu: "Size söylemediklerimi bırakın. Soru sormayın; eğer 'evet' deseydim (hac her sene) vâcip olacaktı; siz de buna güç yetiremeyecektiniz. Sizden öncekileri, çok soru sormaları ve peygamberleri hakkında ihtilafa düşmeleri helâk etmiştir. Onun için size bir şey emrettiğim zaman onu gücünüz yettiğince yapın! Bir şeyi de yasakladığım zaman ondan uzak durun!" (Ahmed, V, 508; Müslim, hacc no. 412, s. 975).
Gücü yetenler istedikleri kadar nafile hac yapabilirler bu konuda bir kısıtlama yoktur.
(devam edeceğiz)?
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yeliz Yücel / diğer yazıları
- Üç aylar iklimi-4 / 20.03.2017
- Üç aylar iklimi-3 / 19.03.2017
- Üç aylar iklimi-2 / 18.03.2017
- Üç aylar iklimi-1 / 17.03.2017
- Muharrem'in onuncu günü: Aşura / 11.10.2016
- Bayram namazı ve kılınışı / 11.09.2016
- Haccın tamam olmasının şartları / 10.09.2016
- 'Hac Arafat'tır' / 09.09.2016
- Zilhicce ayında ibadet?III / 08.09.2016
- Zilhicce ayında ibadet?II / 07.09.2016
- Üç aylar iklimi-3 / 19.03.2017
- Üç aylar iklimi-2 / 18.03.2017
- Üç aylar iklimi-1 / 17.03.2017
- Muharrem'in onuncu günü: Aşura / 11.10.2016
- Bayram namazı ve kılınışı / 11.09.2016
- Haccın tamam olmasının şartları / 10.09.2016
- 'Hac Arafat'tır' / 09.09.2016
- Zilhicce ayında ibadet?III / 08.09.2016
- Zilhicce ayında ibadet?II / 07.09.2016