Hac ziyarettir. Geniş anlamda mukaddes olan belirli yerlerin ziyaret edilmesidir. Mesela; Cenab-ı Hakk'ın emriyle Hz. İbrahim tarafından inşa edilen Beytullah'ın, Safa ve Merve'nin, Arafat'ın, Müzdelife'nin, Mina'nın ziyareti manasına gelir. Hac, esas olarak Beytullah'ı Allah'ın evini ziyaret etmektir. Cenab-ı Hakk Kur'an-ı Kerim'de:Hac, bilinen aylardadır. Kim o aylarda hacca niyet ederse (ihramını giyerse), hac esnasında kadına yaklaşmak, günah sayılan davranışlara yönelmek, kavga etmek yoktur. Ne hayır işlerseniz Allah onu bilir. (Ey müminler! Ahiret için) azık edinin. Bilin ki azığın en hayırlısı takvâdır. Ey akıl sahipleri! Benden (emirlerime muhalefetten) sakının. (Bakara:2/197) buyurdu. Bu âyeti kerime haccın mevsimini ve hacıların riayet edecekleri şeyleri bildirmektedir. Şöyle ki (haccın vakti bilinen aylardır.) Yani hacca başlanacak aylar: Şevval, zilkade ayları ile zilhiccenin tam on günüdür. Hac mevsimi gelmesi sebebiyle üzerlerine hac farz veya vacib olan ve nafie hac yapacak hacı adayları hac ibadetini ifa edebilmek için çoktan hazırlıklara başladılar bile. Şartlarını kendisinde toplayan bir Müslüman'ın ömründe bir defa yapmakla yükümlü olduğu hacca farz hac denilir. Bir kimsenin üzerine farz veya vacip olmadığı halde adayarak üzerine vacip kılınmasına sebep olduğu hac, veya başlanmışken bozulan nafile bir hacca karşılık kaza edilecek olan hac vacib hacdır.Büluğ çağına ermemiş olmakla mükellef bulunmayanın veya farz haccı yapmış bulunan bir kimsenin Allah rızası için nafile olarak yapacağı hac ki, bu hac tekrar tekrar yapılabilir, nafile hacdır.Haccın farz olmasını gerektiren şartlara gelince:Bir kimseye haccın farz olması için sekiz şart vardır. Bu şartlardan biri eksik olduğu zaman hac farz değildir. Yerine bir başkasını göndermesi ya da öldükten sonra gönderilmesini vasiyet etmesi gerekmez.1) Müslüman olmak. Allah Resûlü sallallahu aleyhi ve sellem'e sünnetsiz bir adamın Allah'ın evini ziyaret edip edemeyeceğini sordular, şöyle buyurdu: "Hayır. Sünnet oluncaya kadar Allah beni (buna müsaade etmekten) alıkoymuştur." (Ebû Ya'lâ-Mecma' III, 217).2) Akıl sahibi olmak. Çünkü akıl sahibi olmayan mükellef değildir. Bunlar iyileşir de hac şartlarını elde ederlerse, o zaman hac etmeleri gerekir. 3) Ergenlik çağına ermiş olmak. Bir çocuk, aklı başında ve kâr ile zararı ayıracak durumda da olması, hac ile mükellef olmasını gerektirmez. Onun yapacağı hac nafile olur. Hac menasiki esnasında bir eksiği olursa ceza gerekmez çünkü hac ona farz değildir. Büluğ çağına erer de hac şartlarını toplarsa, tekrar hac etmesi gerekir.(Devam edecek?)
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yeliz Yücel / diğer yazıları
- Üç aylar iklimi-4 / 20.03.2017
- Üç aylar iklimi-3 / 19.03.2017
- Üç aylar iklimi-2 / 18.03.2017
- Üç aylar iklimi-1 / 17.03.2017
- Muharrem'in onuncu günü: Aşura / 11.10.2016
- Bayram namazı ve kılınışı / 11.09.2016
- Haccın tamam olmasının şartları / 10.09.2016
- 'Hac Arafat'tır' / 09.09.2016
- Zilhicce ayında ibadet?III / 08.09.2016
- Zilhicce ayında ibadet?II / 07.09.2016
- Üç aylar iklimi-3 / 19.03.2017
- Üç aylar iklimi-2 / 18.03.2017
- Üç aylar iklimi-1 / 17.03.2017
- Muharrem'in onuncu günü: Aşura / 11.10.2016
- Bayram namazı ve kılınışı / 11.09.2016
- Haccın tamam olmasının şartları / 10.09.2016
- 'Hac Arafat'tır' / 09.09.2016
- Zilhicce ayında ibadet?III / 08.09.2016
- Zilhicce ayında ibadet?II / 07.09.2016