Ekonominin durumu berbat
Türkiye'nin durumunun, krizdeki AB ve Avrupa ülkelerinden daha kötü olduğu ortaya çıktı. Ekonomik gidişatın ve canlılığın başlıca göstergelerinden olan ticari araç satışları Avrupa'da yüzde 11 oranında azalırken, Türkiye'de düşüş oranı y
26.12.2012 00:00:00
RECEP BAHAR / ANALİZ
Avrupa Birliği ve EFTA ülkelerinde (İsviçre, Norveç, İzlanda ve Lihtenştayn) otomobil pazarı 2011 yılı Kasım ayında 1 milyon 75 bin adet iken, 2012 yılı aynı ayda yüzde 10 oranında azalarak 1 milyon 2 bin adet düzeyine geriledi. Kasım ayında en sert düşüş yüzde 47 ile Yunanistan'da gerçekleşti. Otomotiv Sanayi Derneği (OSD) verilerine göre, Yunanistan'ı yüzde 44 ile Romanya, yüzde 26 ile Hollanda, yüzde 25 ile Portekiz ve Letonya izledi.
Bu ayda AB otomobil pazarında en yüksek artış gösteren ülke Ekim ayında olduğu gibi yüzde 33 ile İzlanda oldu, daha sonra sırasıyla yüzde 14 ile İrlanda, yüzde 11 ile İngiltere geldi. 2012 yılı Kasım ayında Türkiye otomobil pazarındaki artış yüzde 16 düzeyinde gerçekleşti ve pazar 52 bin adede yükseldi. 2012 yılı Ocak - Kasım döneminde AB (27) ve EFTA Ülkeleri'nde otomobil pazarı bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 7 oranında azaldı ve 12.6 milyon adet düzeyinde gerçekleşti. Aynı dönemde Türkiye otomobil pazarı bir önceki yıla göre yüzde 6 oranında azaldı ve 475 bin adet oldu.
Ticari araçta Avrupa'dan kötüyüz
Toplam ticari araç pazarında ise 2012 yılı Ocak-Kasım döneminde 27 AB ve 4 EFTA üyesi ülkede ticari araç pazarı bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 11 oranında azaldı ve 1.7 milyon adet düzeyinde gerçekleşti. Aynı dönemde Türkiye ticari araç pazarı bir önceki yıla göre yüzde 19 oranında azaldı ve 221 bin adet oldu. Bu başlık altında yer alan ‘hafif ticari araç'ta ise 2012 yılı Ocak-Kasım döneminde AB (27) ve EFTA ülkelerinde hafif ticari araç pazarı bir önceki yılın aynı dönemine göre, yüzde 12 oranında azaldı ve 1.5 milyon adet düzeyinde gerçekleşti. Aynı dönemde Türkiye hafif ticari araç pazarı bir önceki yıla göre yüzde 19 oranında azaldı ve 187 bin adet oldu.
Ağır vasıtaya ‘ağır darbe'
Ekonominin nabzının attığı sektörlerden birisi de ‘nakliye - lojistik' sektörüdür. Ekonominin canlı olduğu ülkelerde lojistik sektörü de, dolayısıyla araç satışları hareketlidir. Ancak lojistik sektörünün güçlü olduğu Türkiye'de, 2012 yılı araç satışları açısından başarılı geçmedi. Bu durum ekonominin kalbinin teklediğini ortaya koyuyor. Nitekim 2012 yılı Ocak - Kasım döneminde 27 AB ve 4 EFTA üyesi ülkede ağır ticari araç pazarı bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 7 oranında azaldı ve 482 bin adet düzeyinde gerçekleşti. Aynı dönemde Türkiye ağır ticari araç pazarı bir önceki yıla göre yüzde 15 oranında azaldı ve 34 bin adet oldu. Ağır vasıta araçların satışının yüksek oranda gerilemesinde Türkiye'nin Suriye ile yaşadığı sürtüşme de etkili oldu.
Avrupa Birliği ve EFTA ülkelerinde (İsviçre, Norveç, İzlanda ve Lihtenştayn) otomobil pazarı 2011 yılı Kasım ayında 1 milyon 75 bin adet iken, 2012 yılı aynı ayda yüzde 10 oranında azalarak 1 milyon 2 bin adet düzeyine geriledi. Kasım ayında en sert düşüş yüzde 47 ile Yunanistan'da gerçekleşti. Otomotiv Sanayi Derneği (OSD) verilerine göre, Yunanistan'ı yüzde 44 ile Romanya, yüzde 26 ile Hollanda, yüzde 25 ile Portekiz ve Letonya izledi.
Bu ayda AB otomobil pazarında en yüksek artış gösteren ülke Ekim ayında olduğu gibi yüzde 33 ile İzlanda oldu, daha sonra sırasıyla yüzde 14 ile İrlanda, yüzde 11 ile İngiltere geldi. 2012 yılı Kasım ayında Türkiye otomobil pazarındaki artış yüzde 16 düzeyinde gerçekleşti ve pazar 52 bin adede yükseldi. 2012 yılı Ocak - Kasım döneminde AB (27) ve EFTA Ülkeleri'nde otomobil pazarı bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 7 oranında azaldı ve 12.6 milyon adet düzeyinde gerçekleşti. Aynı dönemde Türkiye otomobil pazarı bir önceki yıla göre yüzde 6 oranında azaldı ve 475 bin adet oldu.
Ticari araçta Avrupa'dan kötüyüz
Toplam ticari araç pazarında ise 2012 yılı Ocak-Kasım döneminde 27 AB ve 4 EFTA üyesi ülkede ticari araç pazarı bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 11 oranında azaldı ve 1.7 milyon adet düzeyinde gerçekleşti. Aynı dönemde Türkiye ticari araç pazarı bir önceki yıla göre yüzde 19 oranında azaldı ve 221 bin adet oldu. Bu başlık altında yer alan ‘hafif ticari araç'ta ise 2012 yılı Ocak-Kasım döneminde AB (27) ve EFTA ülkelerinde hafif ticari araç pazarı bir önceki yılın aynı dönemine göre, yüzde 12 oranında azaldı ve 1.5 milyon adet düzeyinde gerçekleşti. Aynı dönemde Türkiye hafif ticari araç pazarı bir önceki yıla göre yüzde 19 oranında azaldı ve 187 bin adet oldu.
Ağır vasıtaya ‘ağır darbe'
Ekonominin nabzının attığı sektörlerden birisi de ‘nakliye - lojistik' sektörüdür. Ekonominin canlı olduğu ülkelerde lojistik sektörü de, dolayısıyla araç satışları hareketlidir. Ancak lojistik sektörünün güçlü olduğu Türkiye'de, 2012 yılı araç satışları açısından başarılı geçmedi. Bu durum ekonominin kalbinin teklediğini ortaya koyuyor. Nitekim 2012 yılı Ocak - Kasım döneminde 27 AB ve 4 EFTA üyesi ülkede ağır ticari araç pazarı bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 7 oranında azaldı ve 482 bin adet düzeyinde gerçekleşti. Aynı dönemde Türkiye ağır ticari araç pazarı bir önceki yıla göre yüzde 15 oranında azaldı ve 34 bin adet oldu. Ağır vasıta araçların satışının yüksek oranda gerilemesinde Türkiye'nin Suriye ile yaşadığı sürtüşme de etkili oldu.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.