Hucurat suresinin, "Ey iman edenler! Seslerinizi, Peygamber'in sesinin üstüne yükseltmeyin. Birbirinize bağırdığınız gibi, Peygamber'e yüksek sesle bağırmayın, yoksa siz farkına varmadan işledikleriniz boşa gider" diye buyrulan ikinci ayeti nazil olunca, sahabeden Sabit ibni Kays evine kapanmıştı.
Bu ayeti kerimenin nüzul sebebi, birinci halife Ebu Bekir ve ikinci halife Ömer'dir. (Bkz: Elmalılı M. Hamdi Yazır, Hak Dini Kuran Dili cilt 6, sayfa 4449.)
Fakat ne yazık ki bu hakikat, bazıları tarafından gizlenmekle yetinilmemiş, cennetle müjdelenen sahabeye iftira atılmış ve bu ayeti kerimenin nüzul sebebi olarak Sabit ibni Kays gösterilmiştir.
Biz geçen yazımımızda, Peygamber (s.a.a.) Efendimizin yanında kimlerin seslerini yükselttiklerini delilleri ile yazmıştık.
Sabit ibni Kays; Peygamber (s.a.a.) Efendimizin hatibi idi.
Hazreti Peygamber (s.a.a.) Sa'd ibni Muaz'a, "Ya aba Amir, Sabit ne halde, rahatsız mı" diye sual buyurdu. Sa'd ibni Muaz, "O benim komşumdur, rahatsızlığını bilmiyorum" dedi ve gitti sordu.
Sabit ibni Kays dedi ki: "Bu ayet indirildi, hâlbuki bilirsiniz ben sizin en yüksek seslinizim, demek ki ben ehli Cehennemdenim" dedi.
Sa'd bunu Peygambere söyledi.
Resûlullah, "Hayır o ehli Cennettendir" buyurdu.
Diğer bir rivayette de Resûlullah haber gönderip, Sabit ibni Kays'ı getirtti. O'na neden gelmediğini sordu.
O da, "Ya Resulallah, Allah Teâlâ sana bu ayeti indirdi, benim ise sesim kuvvetli. Korkarım ki amelim habt (boşa gider) olur" diye cevap verdi.
Aleyhissalatü Vesselam buyurdu ki; "Hayır, sen hayır ile yaşayacak ve hayır ile öleceksin."
Taberani ve Hakim'in rivayetlerine göre Resûlullah O'na; "Razı olmaz mısın hamiden yaşayasın, şehiden katlolunasın ve cennete giresin" buyurdu. O da; "Razıyım ve artık sesimi Peygamberin sesinden üstün kaldırmam" dedi. (Bkz: A.g.e. cilt 6, sayfa 4452.)
Hucurat suresi üçüncü ayeti kerimesinin nüzul sebebi ise Sabit ibni Kays'ın sesinin kalınlığından korkup takva üzerine imtihan olması ve neticesinde cennetle müjdelenmesidir.
"Allah'ın elçisinin huzurunda seslerini kısanlar, gönüllerini takva (Allah'a karşı gelmekten sakınma) konusunda Allah'ın sınadığı kimselerdir. Onlar için bir bağışlanma ve büyük bir mükâfat vardır." (Hucurat suresi ayet 3)
Sabit ibni Kays, Müsellemetül Kezzab'a gönderilen orduda şehit olmuştur. İslam tarihinde ölümünden sonra bazı sahabelerin rüyasına girerek alacak verecek mirasını tanzim eden tek kişidir. (Durul Mensur Fi Tefsiri Bil Meesur cilt 7, sayfa 377.)
Rabbimiz şefaatlerinden ayırmasın.
Bu ayeti kerimenin nüzul sebebi, birinci halife Ebu Bekir ve ikinci halife Ömer'dir. (Bkz: Elmalılı M. Hamdi Yazır, Hak Dini Kuran Dili cilt 6, sayfa 4449.)
Fakat ne yazık ki bu hakikat, bazıları tarafından gizlenmekle yetinilmemiş, cennetle müjdelenen sahabeye iftira atılmış ve bu ayeti kerimenin nüzul sebebi olarak Sabit ibni Kays gösterilmiştir.
Biz geçen yazımımızda, Peygamber (s.a.a.) Efendimizin yanında kimlerin seslerini yükselttiklerini delilleri ile yazmıştık.
Sabit ibni Kays; Peygamber (s.a.a.) Efendimizin hatibi idi.
Hazreti Peygamber (s.a.a.) Sa'd ibni Muaz'a, "Ya aba Amir, Sabit ne halde, rahatsız mı" diye sual buyurdu. Sa'd ibni Muaz, "O benim komşumdur, rahatsızlığını bilmiyorum" dedi ve gitti sordu.
Sabit ibni Kays dedi ki: "Bu ayet indirildi, hâlbuki bilirsiniz ben sizin en yüksek seslinizim, demek ki ben ehli Cehennemdenim" dedi.
Sa'd bunu Peygambere söyledi.
Resûlullah, "Hayır o ehli Cennettendir" buyurdu.
Diğer bir rivayette de Resûlullah haber gönderip, Sabit ibni Kays'ı getirtti. O'na neden gelmediğini sordu.
O da, "Ya Resulallah, Allah Teâlâ sana bu ayeti indirdi, benim ise sesim kuvvetli. Korkarım ki amelim habt (boşa gider) olur" diye cevap verdi.
Aleyhissalatü Vesselam buyurdu ki; "Hayır, sen hayır ile yaşayacak ve hayır ile öleceksin."
Taberani ve Hakim'in rivayetlerine göre Resûlullah O'na; "Razı olmaz mısın hamiden yaşayasın, şehiden katlolunasın ve cennete giresin" buyurdu. O da; "Razıyım ve artık sesimi Peygamberin sesinden üstün kaldırmam" dedi. (Bkz: A.g.e. cilt 6, sayfa 4452.)
Hucurat suresi üçüncü ayeti kerimesinin nüzul sebebi ise Sabit ibni Kays'ın sesinin kalınlığından korkup takva üzerine imtihan olması ve neticesinde cennetle müjdelenmesidir.
"Allah'ın elçisinin huzurunda seslerini kısanlar, gönüllerini takva (Allah'a karşı gelmekten sakınma) konusunda Allah'ın sınadığı kimselerdir. Onlar için bir bağışlanma ve büyük bir mükâfat vardır." (Hucurat suresi ayet 3)
Sabit ibni Kays, Müsellemetül Kezzab'a gönderilen orduda şehit olmuştur. İslam tarihinde ölümünden sonra bazı sahabelerin rüyasına girerek alacak verecek mirasını tanzim eden tek kişidir. (Durul Mensur Fi Tefsiri Bil Meesur cilt 7, sayfa 377.)
Rabbimiz şefaatlerinden ayırmasın.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Ali Nezir / diğer yazıları
- Maarif yüzyılı! / 13.01.2025
- Denizcilik İşletmeleri / 27.12.2024
- Savaşların kazananları! / 06.12.2024
- Ortadoğu’da gözü olanlar! / 25.10.2024
- Şam’ın ve Halep’in limanı Beyrut’tur! / 18.10.2024
- Kahire’deki Türk şehitliği! / 20.09.2024
- Kavimler göçü veya sığınmacılar! / 17.08.2024
- Avrupalıların keşif dediği ‘sömürü’! / 09.08.2024
- Top oynayan çocuklara atılan füze / 30.07.2024
- Kerbela! / 16.07.2024
- Denizcilik İşletmeleri / 27.12.2024
- Savaşların kazananları! / 06.12.2024
- Ortadoğu’da gözü olanlar! / 25.10.2024
- Şam’ın ve Halep’in limanı Beyrut’tur! / 18.10.2024
- Kahire’deki Türk şehitliği! / 20.09.2024
- Kavimler göçü veya sığınmacılar! / 17.08.2024
- Avrupalıların keşif dediği ‘sömürü’! / 09.08.2024
- Top oynayan çocuklara atılan füze / 30.07.2024
- Kerbela! / 16.07.2024