Taklacı: Mobilya sektörü 380 bin kişiye istihdam sağlıyor
2022 yılında Mobilya ve Orman ürünleri, Ağaç ve ağaç mamulleri ve Diğer Ahşap ürünlerinde 3.6 milyon ton ve 4.7 milyar dolar olan ihracatın 2023 yılında 3.4 milyon ton ve 4.6 milyar $ olarak gerçekleştiği bilgisini paylaşan Hüseyin Taklacı, tüm ağaç mamulleri ele alındığında bu rakamın 7.9 milyar doları aştığını belirtti.
09.01.2024 18:37:00 / Güncelleme: 09.01.2024 19:15:57
Önder Yılmaz
Önder Yılmaz





Türkiye Ağaç İşleri Federasyonu Genel Başkanı Hüseyin Taklacı, 2023 yılı ihracat verilerinin açıklanması ile, mobilya sektörünün bugünü ve geleceği hakkında bilgiler verdi.
Mobilya sektöründe özellikle son 15-20 yıllık süreçte küçük ölçekli işletmelerin yanı sıra orta ve büyük ölçekli işletmelerin sayısı artmaya başladığını ifade eden Taklacı, sektörün yaklaşık 380 bin kişiyi istihdam ettiğini ve bu alanda faaliyet gösteren işletme sayısının ise 38 binin üzerinde olduğunu söyledi.
8 milyar dolara yakın ihracat
2022 yılında Mobilya ve Orman ürünleri, Ağaç ve ağaç mamulleri ve Diğer Ahşap ürünlerinde 3.6 milyon ton ve 4.7 milyar dolar olan ihracatın 2023 yılında 3.4 milyon ton ve 4.6 milyar $ olarak gerçekleştiği bilgisini paylaşan Hüseyin Taklacı, tüm ağaç mamulleri ele alındığında bu rakamın 7.9 milyar doları aştığını belirtti.
Taklacı, sektörle ilgili şu bilgileri paylaştı:
"Türkiye'de son yıllar ele alındığında mobilyada kilogram başına ihracat ortalaması 2,74 dolar. Bu oran Ankara, Adana gibi el işçiliği yoğun illerde veya proje dekorasyon işlerinde kilogram başına 10 dolara kadar çıkıyor."
En çok ihracat yapan iller
2022 yılında en çok mobilya ihracatı yapan il 3.2 milyar dolarla İstanbul olurken, 2023 yılın aynı döneminde yine 3.2 milyar dolar ihracatla en çok ihracat yapan il İstanbul oldu.
İstanbul'u 857 milyon dolarla Bursa, 763 milyon dolarla İzmir, 567 milyon dolarla Gaziantep, 555 milyon dolarla Kayseri, 319 milyon dolarla Antalya, 305 milyon dolarla Kocaeli ve 233 milyon dolarla Ankara takip etti.
Ancak İstanbul'dan ihraç edilen mobilya ürünleri içinde başka illerde imal edilerek İstanbul'dan ihraç edildiğine dikkat çeken Taklacı, rakamlara kağıt ürünleri gibi tüm ağaç ve orman mamullerinin dahil olduğunu ifade etti.

En çok ihracat yapılan ülkeler
2023 yılında Türkiye'nin255 milyar dolarlık toplam ihracatının yüzde 3,6'sını Ağaç ve Orman ürünleri oluşturuyor.
2022 yılından 2023 yılına oranla en çok ihracatı artırdığımız ülke Suudi Arabistan oldu.
Suudi Arabistan'a yapılan ihracat 31 milyon dolardan 113 milyon dolara çıkarak bir yılda yüzde 257,4 artış gösterdi.
En çok ihracat yapılan iller ve ihtacar rakamarı ise şöyle;
2000 yılında 379 milyon dolar olan Ağaç ve Orman Mamulleri ihracatı 2010 yılında 2.9 milyar dolara, 2023 yılında ise 7.3 milyar dolara ulaştı.
Taklacı, yıllık 1 milyon dolar üzerinde ihracat yapılan ülke sayısının ise 144 ülkeye ulaştığını söyledi.
İhracat hedefi deprem etkisiyle tutmadı
Şubat ayında ülkemizde yaşanan deprem felaketi neticesinde yapılan araştırmalarda 2023 yılında tüm sektörlerde ihracat kaybının 2,6 milyar dolar olacağı hesaplanıyor.
Mobilya ve Ağaç sektörü de bu nedenle 2023 yılında -%4,8 ihracat kaybı yaşayarak 7.6 milyar dolarlık hedefin 600 milyon dolar gerisinde kalarak 7.3 milyar dolarlık ihracatta kaldı.
"Daha çok katma değer yaratmak mümkün"
Sadece mobilya ve aydınlatma ürünlerinde geçtiğimiz yıl 906 milyon dolar, 2023 yılında ise 981 milyon dolar ithalat yapılırken bu ithalatın büyük bölümünü mobilyada kullanılan elektronik ve aydınlatma yan ürünleri oluşturdu.
Sektörün en çok ithalat yaptığı ülkeler sırasıyla Çin, İtalya, Almanya ve Polonya oldu. Odun ve diğer lifli selülozik maddelerin hamurları, yani sunta ve MDF gibi lif veya yonga levha yapımında kullanılan kimyasalların ithalatı ise 2022 yılında 1.8 milyar dolar iken 2023 yılında gerileyerek 1.2 milyar dolar seviyelerinde gerçekleşti.
Türkiye Ağaç İşleri Federasyonu Genel Başkanı Hüseyin Taklacı, "Görüldüğü üzere, Mobilya ve Ağaç Mamulleri sektöründe aydınlatma, elektronik, metalden plastikten hırdavat ve kimyasalların üretimini hız verebilirsek sektörün % 88 seviyelerinde olan yerlilik oranını % 99'a çıkarabilmemiz ve ihraç olan tüm mobilya ürünlerini çok daha fazla katma değerli hale getirebilmemiz mümkün." dedi.

Satışların yüzde 60'ı konut pazarına
Mobilya satışları içerisinde yaklaşık yüzde 60'lık kısmın konut pazarından (mutfak, oturma odası vb.) oluştuğu bilgisini paylaşan Genel Başkan Taklacı, açıklamasını şu şekilde tamamladı:
"Küresel mobilya üretimi 2023 yılında 700 milyar doları aşmıştır. Sektörün 2026 yılına kadar yıllık ortalama %8,2 büyüyeceği, 2026 yılında büyüklüğünün 940 milyar doalra ulaşması bekleniyor. Küresel markette en büyük pay sahibi %43 ile Asya Pasifik bölgesi. Asya Pasifik'i %24,9 ile Batı Avrupa ve %20,1 ile Kuzey Amerika takip ediyor. 2021-2026 yılları arasında yıllık ortalama %15,4 büyüme oranı ile Afrika'nın en hızlı büyüyecek pazar olacağı tahmin ediliyor. Ülkemizde ise 2030 yılına kadar yıllık ortalama %10'a yakın bir büyüme beklenen mobilya sektöründe büyüklüğün bugünkü 7 milyar seviyelerinden 29 milyar seviyelerinde olacağı öngörülmektedir. 12. Kalkınma Planında, mobilya sanayiinde çevre dostu mobilyaların üretiminin ve kullanımının, artırılmış̧ gerçeklik ve e-ticaret uygulamalarının yaygınlaştırılması, yenilikçi tasarımlar, üretim yöntemleri ve markalaşma ile katma değerin ve ihracatın artırılması sağlanacaktır."
Mobilya sektöründe özellikle son 15-20 yıllık süreçte küçük ölçekli işletmelerin yanı sıra orta ve büyük ölçekli işletmelerin sayısı artmaya başladığını ifade eden Taklacı, sektörün yaklaşık 380 bin kişiyi istihdam ettiğini ve bu alanda faaliyet gösteren işletme sayısının ise 38 binin üzerinde olduğunu söyledi.
8 milyar dolara yakın ihracat
2022 yılında Mobilya ve Orman ürünleri, Ağaç ve ağaç mamulleri ve Diğer Ahşap ürünlerinde 3.6 milyon ton ve 4.7 milyar dolar olan ihracatın 2023 yılında 3.4 milyon ton ve 4.6 milyar $ olarak gerçekleştiği bilgisini paylaşan Hüseyin Taklacı, tüm ağaç mamulleri ele alındığında bu rakamın 7.9 milyar doları aştığını belirtti.
Taklacı, sektörle ilgili şu bilgileri paylaştı:
"Türkiye'de son yıllar ele alındığında mobilyada kilogram başına ihracat ortalaması 2,74 dolar. Bu oran Ankara, Adana gibi el işçiliği yoğun illerde veya proje dekorasyon işlerinde kilogram başına 10 dolara kadar çıkıyor."
En çok ihracat yapan iller
2022 yılında en çok mobilya ihracatı yapan il 3.2 milyar dolarla İstanbul olurken, 2023 yılın aynı döneminde yine 3.2 milyar dolar ihracatla en çok ihracat yapan il İstanbul oldu.
İstanbul'u 857 milyon dolarla Bursa, 763 milyon dolarla İzmir, 567 milyon dolarla Gaziantep, 555 milyon dolarla Kayseri, 319 milyon dolarla Antalya, 305 milyon dolarla Kocaeli ve 233 milyon dolarla Ankara takip etti.
Ancak İstanbul'dan ihraç edilen mobilya ürünleri içinde başka illerde imal edilerek İstanbul'dan ihraç edildiğine dikkat çeken Taklacı, rakamlara kağıt ürünleri gibi tüm ağaç ve orman mamullerinin dahil olduğunu ifade etti.

En çok ihracat yapılan ülkeler
2023 yılında Türkiye'nin255 milyar dolarlık toplam ihracatının yüzde 3,6'sını Ağaç ve Orman ürünleri oluşturuyor.
2022 yılından 2023 yılına oranla en çok ihracatı artırdığımız ülke Suudi Arabistan oldu.
Suudi Arabistan'a yapılan ihracat 31 milyon dolardan 113 milyon dolara çıkarak bir yılda yüzde 257,4 artış gösterdi.
En çok ihracat yapılan iller ve ihtacar rakamarı ise şöyle;
- Irak: 1 Milyar dolar
- Birleşik Krallık: 386 milyon dolar
- İsrail: 370 milyon dolar
- Almanya: 334 milyon dolar
- Libya: 294 milyon dolar
- Fransa: 257 milyon dolar
- Fas: 185 milyon dolar
2000 yılında 379 milyon dolar olan Ağaç ve Orman Mamulleri ihracatı 2010 yılında 2.9 milyar dolara, 2023 yılında ise 7.3 milyar dolara ulaştı.
Taklacı, yıllık 1 milyon dolar üzerinde ihracat yapılan ülke sayısının ise 144 ülkeye ulaştığını söyledi.
İhracat hedefi deprem etkisiyle tutmadı
Şubat ayında ülkemizde yaşanan deprem felaketi neticesinde yapılan araştırmalarda 2023 yılında tüm sektörlerde ihracat kaybının 2,6 milyar dolar olacağı hesaplanıyor.
Mobilya ve Ağaç sektörü de bu nedenle 2023 yılında -%4,8 ihracat kaybı yaşayarak 7.6 milyar dolarlık hedefin 600 milyon dolar gerisinde kalarak 7.3 milyar dolarlık ihracatta kaldı.
"Daha çok katma değer yaratmak mümkün"
Sadece mobilya ve aydınlatma ürünlerinde geçtiğimiz yıl 906 milyon dolar, 2023 yılında ise 981 milyon dolar ithalat yapılırken bu ithalatın büyük bölümünü mobilyada kullanılan elektronik ve aydınlatma yan ürünleri oluşturdu.
Sektörün en çok ithalat yaptığı ülkeler sırasıyla Çin, İtalya, Almanya ve Polonya oldu. Odun ve diğer lifli selülozik maddelerin hamurları, yani sunta ve MDF gibi lif veya yonga levha yapımında kullanılan kimyasalların ithalatı ise 2022 yılında 1.8 milyar dolar iken 2023 yılında gerileyerek 1.2 milyar dolar seviyelerinde gerçekleşti.
Türkiye Ağaç İşleri Federasyonu Genel Başkanı Hüseyin Taklacı, "Görüldüğü üzere, Mobilya ve Ağaç Mamulleri sektöründe aydınlatma, elektronik, metalden plastikten hırdavat ve kimyasalların üretimini hız verebilirsek sektörün % 88 seviyelerinde olan yerlilik oranını % 99'a çıkarabilmemiz ve ihraç olan tüm mobilya ürünlerini çok daha fazla katma değerli hale getirebilmemiz mümkün." dedi.

Satışların yüzde 60'ı konut pazarına
Mobilya satışları içerisinde yaklaşık yüzde 60'lık kısmın konut pazarından (mutfak, oturma odası vb.) oluştuğu bilgisini paylaşan Genel Başkan Taklacı, açıklamasını şu şekilde tamamladı:
"Küresel mobilya üretimi 2023 yılında 700 milyar doları aşmıştır. Sektörün 2026 yılına kadar yıllık ortalama %8,2 büyüyeceği, 2026 yılında büyüklüğünün 940 milyar doalra ulaşması bekleniyor. Küresel markette en büyük pay sahibi %43 ile Asya Pasifik bölgesi. Asya Pasifik'i %24,9 ile Batı Avrupa ve %20,1 ile Kuzey Amerika takip ediyor. 2021-2026 yılları arasında yıllık ortalama %15,4 büyüme oranı ile Afrika'nın en hızlı büyüyecek pazar olacağı tahmin ediliyor. Ülkemizde ise 2030 yılına kadar yıllık ortalama %10'a yakın bir büyüme beklenen mobilya sektöründe büyüklüğün bugünkü 7 milyar seviyelerinden 29 milyar seviyelerinde olacağı öngörülmektedir. 12. Kalkınma Planında, mobilya sanayiinde çevre dostu mobilyaların üretiminin ve kullanımının, artırılmış̧ gerçeklik ve e-ticaret uygulamalarının yaygınlaştırılması, yenilikçi tasarımlar, üretim yöntemleri ve markalaşma ile katma değerin ve ihracatın artırılması sağlanacaktır."
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.