İstiğfar etmek, 'estağfirullah' demektir. Tövbe, haram işledikten sonra, pişman olup, Allah-ü teâlâdan korkmak, bir daha yapmamaya azmetmek, karar vermektir. Hadis-i şerifte buyuruldu ki: "Tövbe, günahtan sonra o günahı bir daha yapmamaktır."
Günahtan hemen sonra tövbe etmek farzdır. Tövbeyi geciktirmek de büyük günahtır. Bunun için de, ayrıca tövbe etmek gerekir. Kur'an-ı Kerim'de mealen buyuruluyor ki:
"Allaha tövbe edin" (Nur: 31).
"Allah-ü teâlâ, tövbe edenleri sever" (Bakara: 222).
"Allah'a tövbe-i nasuh yapınız" (Tahrim: 8).
Nasuh kelimesine 23 mana verilmiştir. Bunlardan en meşhuru günahlara pişman olup, istiğfar etmek ve bir daha işlememeye karar vermektir. Nasuh tövbesinin ne olduğunu soran zata Peygamber Efendimiz buyurdu ki:
"Tövbe-i nasuh, günahkârın işlediği günahtan pişman olması, Allah'tan mağfiret dilemesi, bir daha böyle bir günah işlememesi demektir."
İstiğfarın fazileti çok fazladır. Kur'an-ı Kerim'de mealen buyuruluyor ki: "İstiğfar okuyun, imdadınıza yetişirim" (Hud: 52).
Affın kapısı tövbe
Hadis-i şeriflerde de buyuruldu ki:
"Allah-ü teâlâ, günah işleyip pişman olanı, istiğfar etmeden önce affeder."
"Küçük günahlarda ısrar edilirse küçük kalmaz. Büyük günahlara istiğfar edilirse büyük kalmaz."
"İstiğfar eden, günde 70 defa aynı günahı işlese ısrar etmiş sayılmaz."
"Günde 70 defa istiğfar edenin, 700 günahı affolur."
"İstiğfara devam edeni, Allah-ü teâlâ, dertlerden, sıkıntılardan kurtarır. Ummadığı yerden rızıklandırır."
"Bir mümin günah işleyince, melek üç saat bekler, eğer o kimse istiğfar ederse, o günahı yazmaz."
"Günahınız çok olup göklere kadar ulaşsa, pişman olunca, Allah-ü teâlâ, tövbenizi kabul eder."
"Günahlar kalbi paslandırır, karartır. Kalblerin cilası ise istiğfardır."
"Derdinizi ve devasını bildireyim. Derdiniz, günahlar, devası da istiğfardır."
"Bir günahkâr, istiğfar eder, sonra bu günahı tekrar yapar, sonra istiğfar eder. Üçüncüde yine yapar, yine tövbe ve istiğfar ederse, dördüncü defa yapınca, büyük günah yazılır."
"Tövbe eden günah işlememiş gibi olur."
"Günaha devam edip, dili ile istiğfar eden, Rabbi ile alay etmiş sayılır."
"Herkes günah işler. Fakat günahkârların en iyisi tövbe edendir."
"Günahına pişman olup abdest alıp, namaz kılanı ve günahı için istiğfar edeni, Allah-ü teâlâ affeder."
"Kıyamette, amel defterinde çok istiğfar bulunana müjdeler olsun.
Tevbe geciktirilmemeli
Tövbe edebilmek, Hak teâlânın büyük nimetlerinden biridir. Günah işleme korkusu ile tövbeyi asla geciktirmemelidir! Çünkü, hadis-i şerifte "Sonra yaparım diyenler helak oldu" buyuruldu. Yani tövbeyi ve diğer iyi işleri geciktirenler, bu günün işini yarına bırakanlar, aldandı, ziyan etti.
Günah, kulun yanında küçük ve kıymetsiz görününce, Allah-ü teâlâ katında büyük olur. Kul küçük günahı büyük görünce, o günah Allah-ü teâlânın katında küçülür. Mümin, iman ve marifetiyle küçük günahları da büyük görür. Her günah işleyişte kalbi sızlar. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
"Mümin, günahını dağ gibi görüp, üstüne düşeceğinden korkar. Münafık ise, burnunun üzerine konan ve hemen uçacak sinek gibi görür."
Günahtan hemen sonra tövbe etmek farzdır. Tövbeyi geciktirmek de büyük günahtır. Bunun için de, ayrıca tövbe etmek gerekir. Kur'an-ı Kerim'de mealen buyuruluyor ki:
"Allaha tövbe edin" (Nur: 31).
"Allah-ü teâlâ, tövbe edenleri sever" (Bakara: 222).
"Allah'a tövbe-i nasuh yapınız" (Tahrim: 8).
Nasuh kelimesine 23 mana verilmiştir. Bunlardan en meşhuru günahlara pişman olup, istiğfar etmek ve bir daha işlememeye karar vermektir. Nasuh tövbesinin ne olduğunu soran zata Peygamber Efendimiz buyurdu ki:
"Tövbe-i nasuh, günahkârın işlediği günahtan pişman olması, Allah'tan mağfiret dilemesi, bir daha böyle bir günah işlememesi demektir."
İstiğfarın fazileti çok fazladır. Kur'an-ı Kerim'de mealen buyuruluyor ki: "İstiğfar okuyun, imdadınıza yetişirim" (Hud: 52).
Affın kapısı tövbe
Hadis-i şeriflerde de buyuruldu ki:
"Allah-ü teâlâ, günah işleyip pişman olanı, istiğfar etmeden önce affeder."
"Küçük günahlarda ısrar edilirse küçük kalmaz. Büyük günahlara istiğfar edilirse büyük kalmaz."
"İstiğfar eden, günde 70 defa aynı günahı işlese ısrar etmiş sayılmaz."
"Günde 70 defa istiğfar edenin, 700 günahı affolur."
"İstiğfara devam edeni, Allah-ü teâlâ, dertlerden, sıkıntılardan kurtarır. Ummadığı yerden rızıklandırır."
"Bir mümin günah işleyince, melek üç saat bekler, eğer o kimse istiğfar ederse, o günahı yazmaz."
"Günahınız çok olup göklere kadar ulaşsa, pişman olunca, Allah-ü teâlâ, tövbenizi kabul eder."
"Günahlar kalbi paslandırır, karartır. Kalblerin cilası ise istiğfardır."
"Derdinizi ve devasını bildireyim. Derdiniz, günahlar, devası da istiğfardır."
"Bir günahkâr, istiğfar eder, sonra bu günahı tekrar yapar, sonra istiğfar eder. Üçüncüde yine yapar, yine tövbe ve istiğfar ederse, dördüncü defa yapınca, büyük günah yazılır."
"Tövbe eden günah işlememiş gibi olur."
"Günaha devam edip, dili ile istiğfar eden, Rabbi ile alay etmiş sayılır."
"Herkes günah işler. Fakat günahkârların en iyisi tövbe edendir."
"Günahına pişman olup abdest alıp, namaz kılanı ve günahı için istiğfar edeni, Allah-ü teâlâ affeder."
"Kıyamette, amel defterinde çok istiğfar bulunana müjdeler olsun.
Tevbe geciktirilmemeli
Tövbe edebilmek, Hak teâlânın büyük nimetlerinden biridir. Günah işleme korkusu ile tövbeyi asla geciktirmemelidir! Çünkü, hadis-i şerifte "Sonra yaparım diyenler helak oldu" buyuruldu. Yani tövbeyi ve diğer iyi işleri geciktirenler, bu günün işini yarına bırakanlar, aldandı, ziyan etti.
Günah, kulun yanında küçük ve kıymetsiz görününce, Allah-ü teâlâ katında büyük olur. Kul küçük günahı büyük görünce, o günah Allah-ü teâlânın katında küçülür. Mümin, iman ve marifetiyle küçük günahları da büyük görür. Her günah işleyişte kalbi sızlar. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
"Mümin, günahını dağ gibi görüp, üstüne düşeceğinden korkar. Münafık ise, burnunun üzerine konan ve hemen uçacak sinek gibi görür."
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.