Japonya kapısını birleşerek açtılar
Peynir ihracatçıları, yıllık peynir ihtiyacının tümünü ithalatla karşılayan Japonya pazarının kilidini açtı. İstanbul Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği (İSHİB) Başkan Yardımcısı Teoman Durukan, Japonya’nın kalite anlayışı çok yüksek bir pazar olduğunu belirterek, "Japonya’ya süt ve süt mamulleri ihraç eden bir firmamız, başka bir ülkede bunu referans gösterdiğinde birçok soru işareti daha işin başında ortadan kalkıyor" dedi.
29.01.2024 11:33:00
ÖNDER YILMAZ
ÖNDER YILMAZ
Yıllık peynir ihtiyacının tümünü ithalatla karşılayan Japonya, Türk firmaları için kapıları araladı. İstanbul, Ege ve Akdeniz İhracatçı Birliklerinin ortak çalışması sonunda Türkiye, Japonya Peynir İthalatçıları Derneği'nin resmi üyesi oldu. İstanbul Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği (İSHİB) Başkan Yardımcısı Teoman Durukan, sektörü temsilen katıldığı törenin ardından, "Bu üyelik, özellikle yöresel ve özel üretim Türk peynirleri için Japonya pazarının kapılarını açtı" dedi. Durukan, süreci şöyle anlattı: "Japonya, süt ve süt ürünlerinde net ithalatçı bir ülke. Ürettikleri sütleri likit olarak tüketiyorlar. Peynir ve benzeri ürünlerde hiç üretimleri yok. Tamamıyla ithal ediyorlar. Yıllık ithalat rakamları 1.5 milyar dolar seviyelerinde ve bizim bu rakam içindeki payımız ne yazık ki yok denecek kadar azdı. Böylesine büyük bir pazarda yer alabilmek için çok çaba harcadık. Uzun yıllardır ülke olarak Foodex Japan Fuarı'na katılıyoruz. Japonya'da süt ve süt ürünlerine yönelik çalışma yapan Peynir İthalatçıları Derneği, Türkiye'deki ihracatçı birlikleri tarzında görev yapıyor. Öncelikle derneğe üye olmamızla birlikte Japonya pazarı ile ilgili bütün bildirimler, organizasyonlar, tanıtım faaliyetlerinden haberdar olacağız. Ayrıca, genele açık olmayan özel fuarları oluyor. Gerçek ithalatçıları getirdikleri, sadece peynir firmalarının olduğu çok özel fuarlar. Bu fuarlara katılım sağlayacağız."
Kalite anlayışı yüksek
Japonya'nın kalite anlayışı çok yüksek bir pazar olduğunu hatırlatan Teoman Durukan, "Bir Çin pazarını konuşuyor olsaydık miktar konuşurduk. Ama Japonya'da katma değerli ürünler konuşuyoruz. Birim fiyatı çok daha yüksek olan yöresel peynirlerimizden konuşuyoruz. Örnek vermek gerekirse mağarada yapılan Türk peynirleri gibi. Bizler için katma değerli bir piyasa. Bu piyasaya giren ve kalmayı başaran firmalarımız, diğer firmalar için de örnek teşkil edecek. İnanıyorum ki daha çok üreticimiz ve firmamız yüksek katma değerli üretime daha fazla yönelecek" dedi. Japon tüketicisinin öncelikle güvendiği ürünü tercih ettiğine dikkat çeken Durukan, bu nedenle Japonya'ya ihracat yapan firmaların bu konuya çok dikkat etmesi gerektiğini vurguladı. Japonya'ya ihracat yapma itibarının çok yüksek olduğuna da değinen Durukan, "Japonya'da bir isminiz olduğu zaman diğer ülkelere de marka anlamında çok daha rahat ihracat yapabilirsiniz. Japonya'ya süt ve süt mamulleri ihraç eden bir firmamız, başka bir ülkede bunu referans gösterdiğinde birçok soru işareti daha işin başında ortadan kalkıyor. Kendinizi tekrar tekrar anlatmanıza gerek kalmıyor" şeklinde konuştu.