Prof. Dr. Haydar Baş Hocamızın 'İmam Hasan' eserinde Hz. Hasan ve Hz. Hüseyin'i Peygamberimizin 'oğullarım' diye övdüğüne dair deliller şöyle sıralanıyor:
"Bunun en açık kanıtı Mübahale ayetidir. Zira ayette geçen "oğullarımız" ifadesi ile Hasan ve Hüseyin'in kastedildiği hususunda bütün tefsir bilginleri görüş birliği halindedir. (el-Keşşaf Tefsiri, c.1, s.370; es-Savaiku'l Muhrika, s.153; el-İrşad, Şeyh Müfid, s.99; el-Mizan Tefsiri, c.3, s.238).
Bu hadise aynı zamanda bir cahiliye anlayışını da ortadan kaldırmayı hedefliyordu. Bu anlayışa göre bir insanın gerçek oğulları kızlarının oğulları değil ancak oğullarının oğulları idi. Mübahale olayı bu anlayışı yok etmiştir. Zira Peygamber, oğullarını çağıracağını söyledi ve ertesi gün İmam Hasan ve İmam Hüseyin'le birlikte mübahaleye geldi. (Tefsir-i Razi, c.8, s.81; Fethu'l Kadir, c.1, s.347; Tefsir-i Taberî ve Tefsir-i Nişaburî, c.3, s.215; et-Tibyan Tefsiri, c.2, s.485; Ebubekir Razi'den, Mecmau'l Beyan, c.2, s.452; elGadir, c.7, s.122; Mecmau'l Beyan ve Tefsir-i Kurtubî, c.4, s.104'ten naklen).
Selman-ı Farisî'den nakledildiğine göre Peygamberimiz şöyle buyurdu: "Hasan ile Hüseyin Benim oğullarımdır. Kim onları severse Beni sever. Kim Beni severse Allah onu sever. Allah kimi severse onu cennete koyar. Kim o ikisinden nefret ederse Benden nefret etmiş olur. Kim Benden nefret ederse Allah ondan nefret eder. Allah kimden nefret ederse onu cehennemine koyar." (el-Müstedrek, Hakim, c.3, s.166).
Muaviye'nin kölesi Zekvan diyor ki:
Muaviye, "Bu iki oğlanı Peygamberin oğulları diye adlandıran hiç kimseyi tanımıyorum. Onlara Ali'nin oğulları deyin" dedi.
Bir süre sora oğullarını şeref listesine yazmamı emretti. Ben de oğullarının ve oğullarının oğullarının adlarını yazdım. Fakat kızlarının oğullarını listeye almadım. Listeyi bu şekilde Muaviye'ye götürdüm. "Yazıklar olsun sana! Büyük oğullarımın adlarına yer vermedin" dedi.
Ben "Onlar da kim?" diye sordum.
"Falan kızımın oğulları benim oğullarım değiller mi?" dedi.
Ben dayanamadım ve dedim ki: "Allah aşkına nasıl oluyor da senin kızının oğulları oğulların oluyor ama Fatıma'nın oğulları Peygamberin oğulları olmuyor?" dedim.
O şu karşılığı verdi: "Ne oluyor sana Allah canın alasıca… Sakın bu sözün başkasının kulağına gitmesin." (Keşfu'l Gumme, Erbili, c.2, s.173).
İmam Hasan Muaviye'ye delil olmak üzere şöyle dedi: "… Allah'ın Resulü nefislerden kendisi ile birlikte babamı, oğullardan benim ile kardeşimi ve kadınlardan annem Fatıma'yı bütün insanlardan ayırıp çıkardı. Biz O'nun ailesi, eti, kanı ve nefsiyiz. Biz ondanız, O da bizdendir…" (Yenabiu'l Mevedde, s.479; el-Burhan Tefsiri, c.1, s.286).
Ünlü tefsir bilgini Fahri Razi, "Biz ona İshak'ı ve Yâkub'u armağan ettik. Hepsini doğru yola ilettik. Daha önce de Nuh'u ve onun soyundan gelen Davud'u, Süleyman'ı, Eyyub'u, Yusuf'u, Musa'yı ve Harun'u doğru yola iletmiştik ve Biz iyilere böyle karşılık veririz. (ve yine) Zekeriya'yı, İsa'yı ve İlyas'ı da. Hepsi de sâlihlerdendi" (En'am, 84, 85) ayetinin İmam Hasan ile İmam Hüseyin'in Peygamberimizin oğulları olduğuna delalet ettiğini söyledikten sonra, "Denildiğine göre Ebu Câfer Muhammed Bâkır, bu ayeti Haccac b. Yusuf karşısında delil gösterdi" diyerek sözlerini bağlar. (Tefsir-i Razi, c.13, s.66; Fedailu'l Hamse Mine's-Sihahi's-Sitte (Razi'den naklen) c.1, s.257)." (devam edecek…)
- Büyük Ortadoğu Projesi’nin Türkiye ayağı / 24.10.2024
- Mustafa Kemal ile beraber hareket dönemi-II / 10.12.2020
- Mustafa Kemal ile beraber hareket dönemi-I / 09.12.2020
- Ankara millî şahlanışa katılıyor-VI / 08.12.2020
- Ankara millî şahlanışa katılıyor-V / 07.12.2020
- Ankara millî şahlanışa katılıyor-IV / 04.12.2020
- Ankara millî şahlanışa katılıyor-III / 03.12.2020
- Ankara millî şahlanışa katılıyor-II / 02.12.2020
- Ankara millî şahlanışa katılıyor-I / 01.12.2020