Hububat ihracatı azaldı
Türkiye, tarım ürünleri ihracatında büyümesini sürdürüyor. 2024 yılının Ocak-Ekim döneminde Türkiye'nin genel hububat, bakliyat ve yağlı tohum ihracatı, geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre yüzde 3 düşerek 9.73 milyar dolar seviyesinde gerçekleşti.
05.11.2024 21:49:00
AHMET TURAN YİĞİT
AHMET TURAN YİĞİT
İstanbul Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (İHBİR) Ocak-Ekim dönemi ihracat rakamlarını açıkladı. Buna göre İHBİR'in Ekim ayı ihracatı geçen yılın aynı ayına göre yüzde 1.7 artışla 323.7 milyon dolara çıkarken, ilk 10 aylık ihracatı yüzde 8.27 artışla 2 milyar 975 milyon dolara ulaştı. Hububat sektörünün Türkiye geneli Ekim ayı ihracatı ise, geçen yılın aynı ayına oranla yüzde 12.3 düşüşle 1 milyar 39 milyon dolara geriledi. Türkiye geneli Ocak-Ekim dönemi ihracatı yüzde 3 düşüşle 9 milyar 734 milyon dolar oldu.
Türkiye'nin hububat ve bakliyat sektöründeki ihracat yolculuğunu değerlendiren İHBİR Yönetim Kurulu Başkanı Kazım Taycı, 2000'li yıllarda 1.13 milyar dolar seviyelerinde olan Türkiye'nin hububat ve bakliyat ihracatının 2023 yılı itibarıyla 12.5 milyar dolara ulaştığını belirtti ve bu büyümenin ardındaki temel unsurları şu sözlerle anlattı: "Son yıllarda özellikle işlenmiş tarım ürünlerine yapılan yatırımlar dikkat çekici boyutlara ulaştı. Kahve, şekerli kakaolu ürünler, mayonez, ketçap, tavuk bulyon gibi geniş bir ürün yelpazesini uluslararası pazarlara sunduk. Türk ihracatçıları, dünya ticaretine entegrasyon sürecinde büyük adımlar attı. Fuarlara katılım ve uluslararası organizasyonlara daha yoğun katılımlar sayesinde ihracatımız her yıl çift haneli yüzdelerle büyümeye devam etti. Bu süreçte ülkemizin tarımsal ürünlerde sağladığı kalite ve fiyat avantajı, bizi sektörde önemli bir konuma taşıdı."
2024 yılında ise sektörün karşılaştığı bazı zorluklara değinen Kazım Taycı, yüksek faiz oranları, döviz kurları ve finansmana erişim gibi konuların ihracatçılar üzerinde baskı oluşturduğunu ifade etti. Ancak gıda sektörünün, insanların temel ihtiyaçlarını karşılaması nedeniyle vazgeçilmez bir sektör olduğunu vurgulayan taycı, "İklim koşulları uygun olduğunda buğday ve arpa gibi ürünlerde rekor rekoltelere ulaşabiliyoruz. Türkiye'nin jeopolitik konumu, dünya ticaretine entegrasyonda köprü vazifesi görmemize olanak tanıyor" dedi.
Tarımda gidilecek yol uzun
İHBİR Başkanı Taycı, Türkiye'nin tarım sektöründe daha alacağı çok yol olduğunu ve bu yolculukta KOBİ ölçekli ihracatçılara destek verilmesi gerektiğini belirtti. İHBİR'in özellikle KOBİ'lerin uluslararası pazarlara açılmasında rehberlik rolü üstlendiğini ve ihracatın tadını alan küçük ölçekli işletmelerin de büyük ihracatçılar gibi sektörde aktif rol almaya başladığını ifade etti.