Hazır giyimde maliyetler bunaltıyor
İHKİB Başkan Yardımcısı Mustafa Paşahan, 2024'ün hazır giyim sektörü açısından zor geçtiğine işaret ederek, "Zorlanmamızda küresel pazarlarda talebin iki yıldır yavaş seyretmesinin elbette etkisi var. Ama asıl sorun ülkemizde maliyetlerle kur arasındaki makasın açılmasından kaynaklanıyor" dedi.
17.12.2024 20:48:00
AHMET TURAN YİĞİT
AHMET TURAN YİĞİT





İstanbul Hazır Giyim Ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkan Yardımcısı Mustafa Paşahan, 2024'ün ihracat açısından genelde zor bir yıl olduğuna işaret ederek, "Bu yıl, hazır giyim ve konfeksiyon gibi emek yoğun sektörler özelinde çok daha sıkıntılı geçti. Zorlanmamızda küresel pazarlarda talebin iki yıldır yavaş seyretmesinin elbette etkisi var. Ama asıl sorun ülkemizde maliyetlerle kur arasındaki makasın açılmasından kaynaklanıyor" dedi. Girdi maliyetlerindeki yüksek artışlara rağmen döviz kurunun yatay seyri nedeniyle fiyat tutturmakta zorlandıklarını kaydeden Paşahan, şunları söyledi: "Öyle ki üretim maliyetlerinde dolar bazında Asya'daki rakiplerimize göre yüzde 40-50, Avrupa'daki bazı ülkelere göre yüzde 15-20 daha pahalıyız. Dolayısıyla rekabet gücümüzü kaybettik. 2023'ü 2022'ye göre yüzde 9.2 ekside, 19.3 milyar dolar ihracatla kapatmıştık. Daralma bu yıl da devam ediyor. Ocak-Kasım dönemini 16.7 milyar dolarlık ihracatla tamamladık. Geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 6.4 eksideyiz. Önümüzde bir ay kaldı. 2024'ü ancak 18 milyar doların biraz üstünde tamamlayabileceğimizi öngörüyoruz."
Sektör kan kaybetmeye devam ediyor
Hazır giyim ve konfeksiyonda en çok ihracat yapılan ülkeler arasında Almanya'nın yine ilk sırada yer aldığına işaret eden Paşahan, şöyle konuştu: "Almanya'yı Hollanda, İspanya, İngiltere ve Fransa izliyor. Bu yıl, ilk beşteki ülkelerden sadece Hollanda'ya ihracatımızı artırabilirken, diğerlerinde eksideyiz. İhracatımızdaki daralmaya paralel birçok firma üretimi durdurmak zorunda kaldı. Küçülerek bu dönemi bir şekilde atlatmaya çalışan firmalarımız var. Dolayısıyla bu durum istihdama olumsuz yansıyor. 2022'nin sonunda 738 bini aşan istihdamımız, 2023 sonunda 647 bine, Eylül 2024'te ise 591 bine geriledi. Bu, 19 ayda 147 bin istihdam kaybı anlamına geliyor. Mevcut gidişata baktığımızda 2025'in ilk yarısının da zor geçeceğini söylemek durumundayım. Toparlanma için kısa vadede iki konuda adım atılması gerekiyor. Öncelikle döviz kuru, girdi maliyetlerine paralel hareket etmeli. Ayrıca hammadde ithalatında uygulanan ilave vergilerin ve referans fiyatın gözden geçirilmesi gerekiyor. Öte yandan, hazır giyim ve konfeksiyonun da aralarında bulunduğu emek yoğun sektörler için istihdam teşvik ve desteklerinin artırılmasının da önemli olduğunu değerlendiriyoruz. Aksi takdirde2025'teki hazır giyim ve konfeksiyon ihracatımız da arzu ettiğimiz düzeylere ulaşamayacak."
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.