Ayakkabıda ithalat patlaması yaşanıyor
Türkiye’nin Ocak-Temmuz dönemindeki ayakkabı ithalatının 1 milyar dolar sınırına dayandığını bildiren TASD Başkanı Berke İçten, “Dış ticaret açığımız bu yıl 7 ayda 2023’ün tamamındaki açığın iki katını geçti. Acil önlem alınmazsa yıl sonunda açığın 500 milyon dolara ulaşmasından endişeliyiz” dedi. İthalatta kaymağı Amerikan, Alman ve Japon markaları yiyor.
05.09.2024 22:49:00
AHMET TURAN YİĞİT
AHMET TURAN YİĞİT
Türkiye Ayakkabı Sanayicileri Derneği (TASD) Başkanı Berke İçten, yüksek girdi maliyetleri nedeniyle Türkiye'de son 1.5 yılda rekabetçiliğini büyük ölçüde kaybeden ayakkabı endüstrisinde 7 aylık dış ticaret açığının 275 milyon doları geçtiğini dile getirdi. Alanında Avrupa'nın en büyüğü olan ve İstanbul Fuar Merkezi'nde düzenlenen AYMOD Uluslararası Ayakkabı Moda Fuarı'nda konuşan İçten, acil önlem alınmaması durumunda açığın yıl sonunda 500 milyon doları bulmasından endişe ettiklerini söyledi.
Ayakkabıda küresel talep daraldı
Ayakkabıda küresel talebin daraldığı bir dönemden geçildiğini hatırlatan İçten, talepteki gerilemenin tüm tedarikçi ülkeleri etkilediğini vurgulayarak, şunları söyledi: "Türk ayakkabı endüstrisi olarak sürecin sıkıntılarını biz çok daha derinden hissettik ve hissetmeye devam ediyoruz. Çünkü tam da küresel talebin düştüğü dönemde ülkemizde maliyetler dünya ortalamasının çok üzerinde artış gösterdi. Girdi maliyetleri ile kur arasındaki makas açıldığı için fiyat tutturamadık ve rekabetçiliğimizi kaybettik. İhracatımız daralırken ithalatta olağanüstü bir artışla karşı karşıya kaldık. 2023'ü 1 milyar 270 milyon dolarlık ihracat ve 1 milyar 400 milyon dolarlık ithalatla tamamlamıştık. Dış ticaret dengemizdeki bozulma bu yıl hızlanarak devam ediyor. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre Ocak-Temmuz döneminde 155 milyon çift ayakkabı ihracatı karşılığında 716.6 milyon dolar gelir elde ettik. İhracatımız söz konusu dönemde adet bazında yüzde 19.6, değer olarak yüzde 12.6 geriledi. İthalatta ise 7 aylık dönemde adet bazında yüzde 30, değer olarak ise yüzde 18 artış oldu. Yedi ayda 992 milyon dolar karşılığında yaklaşık 45 milyon çift ayakkabı ithal edildi. 2023'ün tamamında 130 milyon dolar olan dış ticaret açığımız bu yılın 7 aylık döneminde 275 milyon doları aştı. Bir başka ifade ile bu yıl 7 ayda 2023'ün tamamındaki açığın iki katını geçmiş bulunuyoruz. Eğer acil önlem alınmazsa yıl sonunda açığın 500 milyon dolara ulaşmasından endişeliyiz. İhracat gerilerken ithalattaki olağanüstü artış daha fazla fabrika ve atölyenin kapanması, daha fazla çalışanımızın işsiz kalması anlamına geliyor. Dolayısıyla devletimizden ayakkabı gibi emek yoğun sektörlerin bu zor dönemi atlatmalarına destek olacak önlemleri hızla devreye almasını bekliyoruz. Biz her şeye rağmen karamsarlığa düşmeden zor süreci bir an önce tamamlayıp ayakkabıda ibreyi yeniden yukarı çevirmek için çalışmaya devam ediyoruz."
Yabancı markalara şart koşulmalı!
İçten, küresel markaların ve küresel zincirlerin, üretimlerinin en az yüzde 30-40'lık bölümlerinin yurt içinden tedarik edilmesi gerektiğini vurgulayarak, "Bu sayede yerli üretimde atıl olan yeniden canlanacağı gibi bu üretimi desteklemek için yeni gelmiş olacak yan sanayi yatırımlarıyla da ayakkabı yan sanayi sektörü ciddi anlamda rekabete açılacak ve bizi de rekabetçi bir pozisyona getirecektir" dedi. İthalatta kaymağı Amerikan (Nike, Reebok, Skechers), Alman (Adidas ve Puma) ve Japon (Asics) markaları yiyor.