Almanya otomotivde liderliğini kaybediyor mu?
Avrupa'nın en büyük otomobil üreticisi Volkswagen’ın 2024 yılında net kârı bir önceki yıla göre, yüzde 30.6 oranında düşerek 12.4 milyar Euro’ya geriledi. Şirketin operasyonel kârı ise yüzde 15 düşüşle 19.1 milyar Euro oldu. Alman otomotiv şirketleri neden kan kaybediyor?
12.03.2025 01:43:00
HABER MERKEZİ
HABER MERKEZİ





Avrupa'nın en büyük otomobil üreticisi Volkswagen, gerilemeye uzun yıllar boyunca şirketin en büyük kâr kaynağı olan Çin'deki satışların sert şekilde düşmesinin neden olduğunu açıkladı. Volkswagen ayrıca Brüksel'deki Audi fabrikasının kapanması gibi yeniden yapılanma masraflarından da olumsuz etkilendiğini duyurdu.
Şirketin zayıf performansı sonrasında yönetim 2025 itibarıyla maaşlarda yüzde 11'lik kesintiyi kabul etti. Volkswagen CEO'su Oliver Blume başta kendisi olmak üzere üst düzey yöneticilerin yıllık ücretlerinden yüzde 11'lik düşüşü kabul edeceklerini açıkladı.
Volkswagen'in bir sözcüsü, bu feragatin ilk aşamada 2031 yılına kadar devam edeceğini söyledi. Almanya'nın en çok kazanan yöneticileri arasında yer alan Volkswagen CEO'su Oliver Blume'in maaşının 9.7 milyon Euro olduğu belirtildi. Bu verilere göre Blume'in bir yıllık maaşından yaklaşık 1 milyon Euro, diğer yöneticilerin maaşlarından da 100 bin Euro kesilecek. Volkswagen'in hissedarları da krizden etkilendi. Şirketin borsada işlem gören imtiyazlı hisseleri için ödenen temettü yüzde 30 düşürülerek hisse başı 6.36 Euro'ya indirildi.
Fabrika kapatacak
Volkswagen, geçen sene 87 yıllık tarihinde ilk kez yaklaşık 300 bin kişiye istihdam sağladığı Almanya'daki bazı fabrikalarını kapatmayı planlandığını açıklamıştı. Volkswagen, 17 Avrupa ülkesinin yanısıra Amerika, Asya ve Afrika'da 10 ülkede 114 üretim tesisiyle yaklaşık 650 bin kişiye istihdam sağlıyor.
Alman markaları liderliklerini sürdürebilecek mi?
Volkswagen'in yaşadığı mali kayıp, Alman otomotiv endüstrisindeki daha büyük bir krizin parçası. Küresel rekabetin hızla değiştiği bir ortamda Alman markalarının liderliklerini sürdürebilecekleri konusunda ciddi soru işaretleri bulunuyor.
Sektörü olumsuz etkileyen faktörlerin başında düşen talep geliyor. BYD ve Cherry gibi Çinli şirketler, son yıllarda pazar paylarını arttırarak Almanya'nın geleneksel otomotiv devleriyle rekabette önemli bir avantaj sağladı.
Diğer yandan Almanya'da otomobil talebi de zayıflıyor, özellikle elektrikli araçlara olan ilgi azalıyor. Enflasyon oranlarının yüksek seyretmesi ve ekonomik belirsizlikler de tüketicilerin alım kararlarını geciktirmesine neden oluyor.
Dijitalleşme ve elektrik kullanımı, Alman otomotiv sektöründeki en büyük zorluklardan biri olmaya devam ediyor. Üreticiler, elektrikli araç üretimine yönelik yeni teknolojilere ve altyapılara büyük yatırımlar yapmak zorunda. Ancak bu dönüşüm artan hammadde maliyetleri ve lityum, kobalt, nikel gibi kritik minerallerde Asya ülkelerine bağımlılık nedeniyle büyük mali yük oluşturuyor.
Trump da ayarları bozdu
Almanya'nın en büyük sanayi kolu olan otomotiv sektörünün diğer bir endişesi ise ABD Başkanı Donald Trump'ın Avrupa'dan ithal edilen otomobillere yönelik gümrük vergilerini arttıracağını açıklaması. Trump'ın planına göre gümrük vergileri başlangıçta yüzde 25 olacak. Washington yönetimi, ABD'nin Almanya ve diğer Avrupa Birliği (AB) ülkeleri ile olan ticaret açığını özellikle otomotiv sektörüne bağlıyor.
ABD'li yetkililer, Avrupa'dan ithal edilen otomobillere uygulanan mevcut yüzde 2.5'lik gümrük vergisinin, Avrupa'nın ABD araçlarına uyguladığı yüzde 10'luk vergiyle kıyaslandığında adaletsiz olduğunu savunuyor. Washington ayrıca Avrupa'da otomobil ithalatına uygulanan katma değer vergisinden (KDV) de rahatsız. Almanya'da bu oran yüzde 19 seviyesinde. Alman ekonomisi, toplam ihracatın yaklaşık yüzde 15'ini oluşturan otomotiv sektörüne büyük ölçüde bağımlı.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.