6 ayda restore edildi
Beylerbeyi Sarayı'ndaki 136 metrekarelik halı, gece gündüz çalışılarak 6 ayda restore edildi
23.02.2017 00:00:00
TBMM Milli Saraylar Halı Koleksiyonu Sorumlusu Ayşe Fazlıoğlu, Hatay, penç, rumi, iri helezonik kıvrımlar ve dallarla bezeli 136 metrekarelik halının restorasyonunun çok emek istediğini ve hasar oranının da yüksek olduğunu dile getirerek, "Halının saçakları, kenarları, kilimleri eksikti. Tüm zemininde bin 578 noktada yırtık restore edildi. 33 bölgesel alanda da güve yeniğinden yani böcek yenmesinden kaynaklanan hav kayıpları vardı. 16 kişi çalıştı restorasyonda sürekli olarak. Son iki ay da 25 kişi çok özverili bir şekilde çalıştı" dedi.
Restorasyonun normalde 1,5 yılda bitirilmesi gerektiğini aktaran Fazlıoğlu, gece gündüz mesai harcanarak 6 ayda tamamlandığını söyledi.
Fazlıoğlu, restore ederken orjinaline uygun ipliklerin kullanıldığının altını çizerek, "Biz özellikle halının dokunduğu dönemdeki yani 19. yüzyıla ait eski kilimlerden sökülen iplikleri kullanmayı tercih ettik ki daha sonraki görüntüsünde büyük bir farklılık olmasın" ifadelerini kullandı.
Türk düğümü kullanıldı
Hereke Fabrikası'nda dokunan halıda Türk düğümü kullanıldığını vurgulayan Fazlıoğlu, şu bilgileri verdi:
"Halı, 27'ye 26 düğüm kalitesinde. Bu, düğüm sıklığı anlamına geliyor. Açık, koyu kırmızı, bordonun tonları, sarı, mor ve siyah, toplam 18 renk kullanıldı. Bu halı Hereke fabrikasında dokunmuş. Hereke Fabrikası Sultan Abdülmecid döneminde kurulmuştu ancak Abdülhamid döneminde halı üretimine başlanıyor."
Ayşe Fazlıoğlu, halının tamamen saray halısı geleneğinde dokunduğuna dikkati çekerek, nadide örneklerden biri olduğunu vurguladı.
Restorasyonun Aksaray'da Sultanhanı'nda yapıldığını sözlerine ekleyen Fazlıoğlu, "Sultanhanı, halı restorasyonunda artık Türkiye'yi geçti, dünyada da bilinen bir yer. Dünyanın çeşitli müzelerinden restorasyon için oraya halılar yollanıyor. Biz de araştırdık. İyi de netice aldık. Başarılı restorasyonlar yapıldı ve bunlar saraylarımızda tekrar sağlıklı bir şekilde teşhir edilir hale geldi" diye konuştu.
Fazlıoğlu, halı restorasyonunda tamamlama yöntemini tercih ettiklerini belirterek, "Eğer elimizde 15. yüzyıldan kalma bir halı olsaydı ve bunu vitrinde sergiliyor olsaydık tamamlamayı tercih etmezdik ama açık teşhir düzeninde olduğu ve o dönem kullanıldığı şekliyle sergilemeyi tercih ettiğimiz için restorasyonlarda tamamlama yapıyoruz. Biz bu konuda ilktik. Diğer müzeler de restorasyonlarda tamamlamaya yani bütünlemeye başladılar" dedi. AA
Restorasyonun normalde 1,5 yılda bitirilmesi gerektiğini aktaran Fazlıoğlu, gece gündüz mesai harcanarak 6 ayda tamamlandığını söyledi.
Fazlıoğlu, restore ederken orjinaline uygun ipliklerin kullanıldığının altını çizerek, "Biz özellikle halının dokunduğu dönemdeki yani 19. yüzyıla ait eski kilimlerden sökülen iplikleri kullanmayı tercih ettik ki daha sonraki görüntüsünde büyük bir farklılık olmasın" ifadelerini kullandı.
Türk düğümü kullanıldı
Hereke Fabrikası'nda dokunan halıda Türk düğümü kullanıldığını vurgulayan Fazlıoğlu, şu bilgileri verdi:
"Halı, 27'ye 26 düğüm kalitesinde. Bu, düğüm sıklığı anlamına geliyor. Açık, koyu kırmızı, bordonun tonları, sarı, mor ve siyah, toplam 18 renk kullanıldı. Bu halı Hereke fabrikasında dokunmuş. Hereke Fabrikası Sultan Abdülmecid döneminde kurulmuştu ancak Abdülhamid döneminde halı üretimine başlanıyor."
Ayşe Fazlıoğlu, halının tamamen saray halısı geleneğinde dokunduğuna dikkati çekerek, nadide örneklerden biri olduğunu vurguladı.
Restorasyonun Aksaray'da Sultanhanı'nda yapıldığını sözlerine ekleyen Fazlıoğlu, "Sultanhanı, halı restorasyonunda artık Türkiye'yi geçti, dünyada da bilinen bir yer. Dünyanın çeşitli müzelerinden restorasyon için oraya halılar yollanıyor. Biz de araştırdık. İyi de netice aldık. Başarılı restorasyonlar yapıldı ve bunlar saraylarımızda tekrar sağlıklı bir şekilde teşhir edilir hale geldi" diye konuştu.
Fazlıoğlu, halı restorasyonunda tamamlama yöntemini tercih ettiklerini belirterek, "Eğer elimizde 15. yüzyıldan kalma bir halı olsaydı ve bunu vitrinde sergiliyor olsaydık tamamlamayı tercih etmezdik ama açık teşhir düzeninde olduğu ve o dönem kullanıldığı şekliyle sergilemeyi tercih ettiğimiz için restorasyonlarda tamamlama yapıyoruz. Biz bu konuda ilktik. Diğer müzeler de restorasyonlarda tamamlamaya yani bütünlemeye başladılar" dedi. AA
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.